Hjälp! introducering
Hej, Jag håller på med tråklådemetoden. Problemet är att den nya råttan är jätte spänd och hotande/håller på med dominansgrejer medan min gamla är som vanligt och bara vill nosa runt som vanligt. Fast det får han ju inte för den nya råttan. Vet inte hur länge detta ska hålla på nu men jag känner mig elak mot min gamla råtta som måste vara instängd med den nya "Bråkiga". Borde jag bara ha kvar de och "Tvinga" ihop de tills de löser det själva eller hur tycker ni jag ska göra? Blir väldigt stressad av att det inte funkar som det ska :/
Btw, de är ungefär lika gamla, 6 månader.
ingen?
Har aldrig introducerat 2 råttor som varit i samma ålder men kanske kan något.
Hur länge har du hållit på med introduceringen? vilka tecken på aggresivitet visar råttan? Har du testet att sätta ihop dom i en obekant miljö innan?
Jag började med introduceringen igår vid kl 3 då vi hämtade den nya råttan. Första mötet gick jättebra och uppfödaren var inte alls orolig över hur det skulle gå. Sedan åkte de i bilen tillsammans i resburen i en och en halv timme. När vi kom hem blev det problem.
Den nya råttan visar inga riktigt aggressiva tecken. Men han står upp med öppen mun helt stilla över Finn. och såfort Finn kommer för nära blir det skrik och väsande.
Jag kan inte ha de i tråklådan längre för Finn får panik och slutar inte försöka ta sig ur.
Jag känner bara att jag har ingen aning om vad jag ska göra nu.
Jag ska också tillägga att under natten fick den nya råttan vara i lådan och Finn i sin bur för han rymde bara ur lådan.
Jag tycker inte det låter så farligt. Det du beskrev att råttan gör är dominans tecken. Att ha dom i separata "burar" förlänger bara processen. Djur är ändå djur och de löser saker mer hårdhänt än människor.
Ha dom över uppsikt och låt dom väsnas. Håll bara koll på så de inte hugger mot halsen.
Våra väser och blir superspända (bråkar) ibland. Jag brukar lägga dom på rygg bredvid varandra, då lugnar de ner sig men vet inte om jag borde rekommendera det då jag läst att det finns risk att en spänd råtta kan bitas.
har du inte gjort det så kan du söka runt i forumet, finns nog många trådar om introducering som kan hjälpa :)
Okej, så jag borde inte ha dåligt samvete av att tvinga ihop de så?
Tror du jag kan sätta de i buren eller är tråklådan bäst så länge det går (innan de är kompisar)?
Sätt båda 2 i tråklådan tillsammans och städa buren under tiden, byta hängmattor och allt. Kan va att den nya råttan känner att den kommit in på någon annans revir och vill försvara sig. Då är det bra att få bort lukten av den "gamla" råttan, så det blir en neutral lukt.
Men nej du behöver inte ha dåligt samvete :)
Ha dom i ditt knä tillsammans, kan också fungera.
okej, tack! :)