Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 897 ggr
Ida85
2

Er äldsta råtta?

Har nu två tjejer här hemma som är 2 år och 4 månader. Pigga och glada, ännu inte varit sjuka nån gång. Undrar därför lite om andras erfarenheter av gamla råttor. Hur gammal blev er äldsta råtta? Vad har ni för erfarenheter av råttor över 2 år?

Troberg
0

Jag har haft några som blev ungefär 2 år 9 månader, och så länge de inte blir sjuka så är de rätt pigga, även om de naturligtvis inte är som skuttande bebisar längre. De blev också mycket gosigare, att sitta i min famn eller in min tröjärm var det bästa som fanns (iofs, för Mahogni så var det alltid det bästa som fanns).

Adrianaisaksson
0

Vår kille är nu 5 år gammal. Han sover för det mesta och äter knappt längre men är lika mysig och go som alltid. Han lever på övertid det gör han men inga sjukdomar eller så har han åkt på.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

R4ttus
0

Min äldsta hona blev blev 2 år och 9 månader, en hona.

5 år?! Visste inte att det var fysiskt möjligt för en råtta att bli så gammal. Kan man få se en bild? ^^
Var kommer han ifrån?

komigentammie
0

Hört om råttor som nått 7 årssträcket men inte hos mig personligen. Tyvärr!

Håller tummen att mina gubbar runt 2 år ska leva läääänge till..
men.. för ena ser det inte så bra ut, tyvärr.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Adrianaisaksson
0

#3 Jag har ingen bild på honom på datorn tyvärr men kan se om jag kan ladda upp en senare. Jag köpte honom på arken zoo, han var i stort sätt gratis för han var 23 veckor och ingen ville ha honom så jag tog hem honom. Har fött honom rätt och ALDRIG haft honom i bur utan han har sprungit fritt och han brukar sitta i min nacke när jag går och handlar. Råttor kan bli uppåt 4 år utan problem så det är ganska fantastiskt att han levt såhär långt. Han fyller 6 den 20 april 2016.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

komigentammie
0

#5 Skulle inte påstå att 4 år är vanligt för råttor faktiskt. 

Om de blir över 2 år har man tur, enligt min erfarenhet
& vad andra informerat mig om..

Adrianaisaksson
1

Väldigt konstigt enligt mig för min familj har fött upp råttor i många generationer och aldrig i bur som sagt och de har alltid blivit över 4 år.

pellepojken
1

Under alla mina år (56 år) med råttor så har jag haft några stycken över 5 år.   Den äldsta en zoo råtta med en tråkig start i livet (omplacering) blev 5 år 9mån 27 dagar.  Han var pigg in i det sista. Sista tiden orkade inte bakbenen med riktigt men han kämpade sig fram o var matglad o kelen in till slutet.  Frid över ditt minne lille Nisse.

komigentammie
0

Lyx! Vill såklart du ska ha rätt, 2 år är alldeles för lite. 😃

ViktorS
0

Finns det inga uppfödare som har fokuserat på att avla fram råttor som lever längre? Det finns ju uppenbarligen möjlighet för dem att leva i 5år+, hade varit så bra om det avlades på mer tycker jag.

Ida85
0

Det är många olika saker som är viktiga i en uppfödning. Hälsa (dvs utöver livslängd, t ex bra immunförsvar) och temperament (t ex att inte hannarna blir dominanta vid könsmognad) är två saker som många uppfödare verkar satsa på. Lång livslängd är önskvärt men det är ju de här andra faktorerna också. Lång livslängd betyder ju mindre om råttan åker på infektioner eller har beteendestörningar. Tror säkert många bra uppfödare kollar på livslängd men alla olika faktorer måste balanseras in.

Troberg
0

Livslängd är också svår att selektera på. När man vet så är liksom råttan för gammal för avel.

Det innebär att man måste avla baserat på tidigare generationer, vilket ger en eftersläpning i urvalet.