Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 631 ggr
sarautanh
0

Omotiverade av mat/godsaker??

Jag fick hem mina 2 flickor i lördags. De åker i luvan på tröjan, är nyfikna när de är i soffan med oss. Kryper in i magfickan, kommer ut igen osv. Ingen av dem är fan av att bli lyft men det går lättare och lättare. Hade önskat att jag kunnat motivera dem med godsaker men de är inte intresserade alls? Inte ens när man sätter in färskmat så är de intresserade.. är dem stressade? Jag vill ju kunna motivera dem med gottis när jag tycker dem är duktiga så dem förstår att jag är snäll? Dem ligger mest och trycker i sin sputnik. Tittar ut ibland och snabbt in om man rör sig. Men tycker de är ok om man sticker in handen och klappar dem, tittar ut nyfiket igen när handen försvinner.. Vet inte om jag gör rätt eller fel.. Båda klättrar runt i buren och när man kommer nära och lägger handen på buren kommer dem och liksom trycker nosen mot en? Ganska stadigt tryck? Vad betyder det?

sarautanh
0

Dem äter upp sin färskmat under natten.. Därför jag tror dem är stressade? Dem är 9 veckor gamla nu.

Karmatarerskanise
0

De verkar inte stressade. De är ju nattdjur så det är inte konstigt att dom äter då.

Sedan kanske du inte har hittat deras favoritgotte ännu.

Vad ger du för färskost?

sarautanh
1

Det är blandat. Spagetti &köttfärssås (utan lök och kryddor), kokt potatis, kyckling, blodpudding, kokt ägg, grönsaker? I kvällens skål ärtor, broccoli, spagetti+köttfärssås, kokt quinoa, gurka :)

pellepojken
0

Allt är ju nytt för dina tjejer. Fortsätt bara som du gör, att ha mycket kontakt med dom. När dom vant sig lite mer så kommer dom att söka kontakt med dig mer o mer.  Det är samma sak med maten, allt är nytt o dom vänjer sig snart med det dom får av dig. Handskas mycket med dina råttisar o ha dom nära kroppen så blir dom trygga.  Att dom trycker nosen mot dig kan vara ett sätt att undersöka dig o att skapa en kontakt.   🙂

sarautanh
0

Tack för svar :) jag blir ju så orolig när jag ser att dem inte äter upp å så ju.. vill ju bara att de ska tycka saker är spännande och att de ska förknippa mig med gott!! :p är för ivrig kanske :p men vill ju att de ska komma självmant till mig av nyfikenhet, känner mig så barsk som bara lyfter upp dem. Men vill ju inte klema heller..