Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 426 ggr
camilla85
0

Efter skabbehandlingen

I fredags så behandlades mina råttor mot skabb. Men hur lång tid tar det innan skabben börjar dö? Och när bör man sanera buren första gången? Behöver det göras flera gånger?

camilla85
0

*putt*

Daydreams
0

jadu, jag har inget bestämt svar. Men stronghold ska väl vara både botande och sen skyddande i typ en månad eller ngt. så sanerar du buren nu tror jag inte det är ngn fara att skabben kommer tillbaka.

Ninja
0

Med medlen som används mot skabb behöver du inte sanera omgivningen. Se bara till att råttorna får vara på samma ställen som de varit på tidigare så att ev. ägg fastnar på råttorna och dör av medlet.

Skabbmedel är ganska långvariga och hjälper i ca en månad efter fullständig behandling. Detta för att medlet ska hinna ta död på de ägg som hinner kläckas efter att djuret behandlats.
Ivomec är exempel på medel som råttorna behöver tre st behandlingar av med ca en veckas mellanrum (om det nu är samma intervall på råttor som på hund). Stronghold behöver bara kladdas på en gång på råttor.

camilla85
0

Hmm veterinären sa till mig att jag ska behandlade dem igen om tre veckor men då stämmer det alltså inte. Jag litar mer på vad ni säger än dom. Så skönt att slippa tänka på att mattor och allt sånt behöver tvättas.

Ladyinred
0

Måsta bara säga att jag aldrig mer kommer använda Ivomec då tre av mina råttor nyligen avled efter första behandlingen. Och jag har fått två olika svar om vad det beror på. Vet sa att det hade med nån fellsyra i hjärnan att göra. (Samma som med colliehundar) Och en uppfödare påstod att de va en överdosering samtidigt som dessa råttor va överkänsliga. Vet inte vilket som stämmer. Men jag tänker aldrig mer chansa!

camilla85
0

Nä fy så hemskt. Ska aldrig heller prova den metoden.

Ninja
0

Är det Stronghold som har använts? Dosering?

camilla85
0

Japp det är stronghold och jag skulle använda 1 droppe/50gram råtta. Är det normal dosering?

Daydreams
0

#8 råder en massa delade meningar om dosering, sen finns det ju massa olika styrkor också. Jag fick samma råd som dig, men fick sen höra att en droppe i nacken räcker. Jag tror en droppe per 50 g råtta är alldeles för mkt oavsett styrka. Men Stronghold är inte farligt om man råkar överdosera.

camilla85
0

Jag ska börja fråga er om allt innan hädan efter då vet man att det blir rätt. Tur att det inte var farligt iaf.