Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1734 ggr
SaraBe
0

Fråga om kissten

Jag har precis fått höra att man kan ha en kissten i toalådan för att få råttorna att kissa på lådan. Hur funkar detta? Kan det vara en liten sten och hur sköter man den, ska man tvätta den ofta eller är grejen den att den ska lukta lite kiss så att råttan hajjar att det är där den ska kissa?

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Tjeja
0

Det är nog kisslukten som är poängen tänker jag spontant… 

Tyvärr är jag okunnig men nyfiken på svaren vad andra skriver!  🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tötenöten
0

Råttor kissar naturligt på stenar i det vilda. Kan vara vilken sten som helst, vad jag förstått behöver den inte tvättas ofta. Jag testade här hemma men mina råttor nappade inte på idén till min stora besvikelse, haha ^^

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Troberg
0

Jag lärde mig nyligen om kissten, och har provat i ungefär två veckor. För mig har det funkat kanonbra.

Jag plockade bara en vanlig sten, lite mindre än en tennisboll, som jag tvättade av och lade i buren. Jag tvättar den när jag städar buren.

[Tibonnanj]
0

Våran kisssten, som vi hade för några år sen va också en vanlig sten men tydligen sög den åt sig av kisset eller iaf lukten, den luktade vidrigt :S 

Våra kissar ändå överallt, men nr2 gör de i toan :)

Tjeja
0

Hm.. då kanske det har med att locka till revirmarkering då som stenen är till för? I s f hjälper det ju att rengöra stenen mellan varven så de måste "markera om" den så att säga… 🤔

Å andra sidan gör den väl knappast nytta som någon "här är toaletten" markering då eftersom revirmarkeringar görs överallt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

komigentammie
0

Har större, vanliga stenar lite överallt i buren dels för klorna & dels för att kissas på. De har bara fattat sådär lix. Det är något i råttor som typ säger: STEN, KISSA DÄÄÄÄR! 😂😉

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

SaraBe
0

#3 Provade du med äldre råttor eller var det råttungar? Gjorde du något särskilt i samband med att du la in stenen eller la du bara in den?

Hela grejen med kissten låter helknasigt men jag ska definitivt prova när vi nu skaffar råttor.

komigentammie
0

Frågan är iofs inte till mig men jag har använt kissten till bebisar samt råttor som inte ens haft toalåda förr. Funkat fint.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

SaraBe
0

#8 Ok, tack.

Ladybug6
0

Jag tror att det handlar om råttors instinkt att markera på något som sticker upp precis som egentligen alla djur som markerar revir gör :) Så egentligen skulle man ju kunna ta vad spm helst, en träkubb eller så men de är ju mindre lämpliga eftersom de suger åt sig lukten och inte går att rengöra. Sen kanske något från naturen helt enkelt är extra triggande för dom. Jag har inte testat kissten själv men funderat på det. Jag tänker mig att det kan fungera riktigt bra men jag tror också att risken finns att de kanske kissar "mer" eftersom de känner ett behov av att markera…..

ScarletMajesty
0

Här fungerar Kissten sisådär bara, de är inte jätteimponerade men den används men den gör inte mycket skillnad… Har tre olika stenar.