Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1004 ggr
Skogsmongot
0

Hjälp med obalans i flocken

Hejsan alla råttgalna! 

Jag skulle behöva hjälp med att lösa obalansen i min flock, då det i dagsläget är en orolig/stressad stämning. Individerna är följande: 

J: Gubbe på 2år som nyligen gett upp ledarrollen. Har blivit pipig och verkar tycka det är jobbigt med konflikter. Supersnäll. 

T: Börjar ibland mucka/bråka även fast den andre ger sig direkt och flyr. Borde ha landat som mogen vuxen nu men verkar nästan som om tonåren hänger kvar… Har varit mjuk, snäll och hyfsat flocksmart. Försöker antagligen ta på sig ledarrollen. 

C: Supermjuk och väldigt flocksmart kille som vågar ta plats, nyligen börjat bete sig som tonåring och tänjer lite på gränser, storvuxen, försöker nog också ta på sig rollen som ledare då han står upp mot T ofta.

E: Liten mammagris som skriker om T kommer nära, håller sig mest för sig själv, i fall att nån annan är dum mot honom inte för att dom alltid är det. Sällan myser och busar han med J & C. 

Jag har alltså två som försöker ta över ledarrollen och två som ogillar läget. I vanliga fall hade jag nog gett det lite tid bara, grejen är den att E ända från dag 1 hos mig ofrivilligt levt som enstöring och inte vågar ta för sig av något (vilket han gör om jag har honom ensam på mig). Och det blir värre för honom ju mer tid som går..

. Såååå jag funderar på om en bebis skulle hjälpa eller stjälpa alltihopa… De två som vill ha mys och lugn kanske får det och de andra två bör inte bry sig om en liten plutt… Och i värsta fall har jag möjligheten att dela upp dom på ett bättre sätt… Vad tror ni? Har ni andra förslag?

R4ttus
1

Några frågor:

Hur gamla är T, C och E?
Hur länge har allihop bott tillsammans?

Det läskiga är att en unge kanske kan få framförallt T att bli värre, att han känner ännu större konkurrens och skiter i att det bara är en bebis det handlar om.

Men om han inte bryr sig, får E en större chans att "försvinna i mängden" och kanske blir modigare och socialare om han förhoppningsvis skulle klicka med nykomlingen.

Finns det gott om privata krypin eller vad man ska säga, ställen dit J och E kan dra sig undan och få vara ostörda för tjafset?

Var har du din maxgräns för hur många råttor du vill/kan ha samtidigt? Funderar över om 2 bebisar kan vara lämpligare än 1 i det här fallet om du skulle pröva att utöka flocken.

Det är ju så himla trist om en flock måste säras på, vilka hade du då tänkt skulle bo ihop om det slutar på det viset? Hoppas det inte kommer behövas!

Troberg
0

Ett sätt som jag (oavsiktligt, pga sjukdom) använt för att påverka vem som ska ta ledarrollen är att sätta den olämpliga ledarkandidaten i en egen bur i ett par veckor.

Då hinner de andra reda ut vem som är ledaren, och när den dåliga kandidaten kommer in så kommer han in i en etablerad flockhierarki, vilket de då brukar foga sig i.

Visst, det är inte så kul att sitta ensam i ett par veckor, men samtidigt så är det ännu jobbigare om det hela tiden är bråk.

Skogsmongot
0

Tack för svar! T är 1 år 7mån C & E är halvsyskon och är 8mån, trots det är det enorm storleksskillnad. Allihopa har flyttat in som små bebisar.

Skogsmongot
0

Jag kände nig nöjd med det antal jag har nu, alltså denna flock och en ensamhane som lever i separat rum. Men egentligen har jag ingen maxgräns, dock jobbar jag väldigt mycket i perioder och då blir det automatiskt mindre tid hemma… Har en Furet XL men vill ha en RS, så plats finns. Privata krypin finns det många av, så J & E försöker oftast hålla sig vid såna. Om jag behöver dela så sätter jag nog T och C i varsin bur, E med C och J+bebisen/bebisarna där jag tror att de kommer att passa bäst. Att ta bort T från flocken och sen försöka få in han igen tror jag bara kommer att trigga honom ännu mer… Såg en annons med 3 vuxna hanar i närheten och funderade lite på det… Enligt ägaren är de snälla och klarat ett intro superbra. Om de nu är snälla och flocksmarta så kanske de bondar med J & E, eller nån har en självklar ledarroll och helt enkelt tar över allt… Väldigt dumt tänkt??

Skogsmongot
0

Uppdatering och nya funderingar! Tyvärr så lever inte J längre, så läget är lite annorlunda nu. T har nog tagit över rollen som ledare helt, då han är tuffare i sättet än C. C testar fortfarande men försöker inte ta över längre. Nu är det E jag är orolig för, det blir värre med tiden och som det är nu så är han livrädd så fort T närmar sig. Skriker och flyr snabbt som blixten till högsta plats, har sett han mysa med C några enstaka gånger… Jag har kommit fram till att jag vill fortsätta med råttor ett bra tag till och tänker nog utöka flocken till 6-7st. Planen är då att ta in 2-3 vuxna och 1-2 bebisar, så att åldrarna blir spridda. Förhoppningsvis hittar E en eller flera snälla kompisar han kan lita på… Vad tror ni om detta?

[Tibonnanj]
0

Våra råttor bråkar länge och högljutt efter vi har badat dom, varje gång! Jag tröttnade till slut och stack in händerna i buren och la dom på rygg, en och en och lät de andra lukta på den som låg på rygg. varje gång jag gjort så så har de slutat bråka.

Annars kan en sprayflaska med vatten avvärja bråk. jag spruta med smal stråle på den som verkar mesta aggressiv.

Skogsmongot
0

Tack för svar! Jag har provat att hålla fast E så att T får nosa ordentligt och kan gå vidare, funkade super förut men numera får plutten panik istället (alltså inget jag gör längre). Och att bråka om ledarrollen tycker jag att dom kan få göra så länge de inte skadar varandra, annars kanske det drar ut på tiden om jag är där och "stör". Och som sagt så har dom gjort upp om det nu. 

Det kvarstående problemet är E- han är liten, rädd och ofrivilligt ensam för det mesta.

komigentammie
0

Har du hört talas  om tråklådemetoden? Hade testat isf.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Troberg
0

Ett sätt att lyfta en råtta i rang är att du umgås mycket med den. Det höjer dess status i de andras ögon, och, misstänker jag, stärker råttans självförtroende. Jag misstänker att det är något slags "Husse är högst, så om husse gosar med henne så måste hon vara någon att räkna med.".

Så, har du en råtta som är så ranglåg att den är rädd för de andra så kan det vara värt att prova.

Skogsmongot
0

#8 Är det att låta dom bo i tråkig liten bur? I så fall har jag testat det i perioder, då jag haft dom i semester eller transportbur. Just när dom är i buren så funkar det bra, oftast lägger dom sig och sover i hög. Men så fort dom får mer utrymme eller gömslen så blir det som vanligt igen… Hur länge kan man köra detta? Jag har kört max 2 v. tror jag (semester). #9 Jättebra tips! Men jag umgås redan väldigt mycket då jag tycker lite synd om honom och att han använder mig som ett "safe place" och sovställe när han är lös.