Brutet / Stukat benet?
En av mina råttdamer var med om en olycka nyligen, oturligt nog är hon mitt i en antibiotikakur dessutom. Hon är lite klumpig av sig och även lite tjock, och vid ett oövervakat ögonblick medan hon satt på en kompis axel föll hon ner och verkar ha tagit emot större delen av smällen på ena frambenet.
Benet verkar inte vara brutet eftersom det är rakt och inte är svullet någonstans, och hon kan fortfarande stödja sig på det fastän hon haltar. Hon piper inte heller när jag känner efter, men stretar emot lite grann. Däremot undviker hon att greppa maten med den skadade tassen när hon äter.
Är nu inne på dag tre och hon har fått bo i transportbur sedan dess med kortare raster, för att ge henne så mycket vila så mycket så möjligt.
Med tanke på att benet inte verkar vara brutet och ej är svullet, är det någon med erfarenhet av detta som kan uppskatta vad för typ av skada det rör sig om, samt hur lång läketiden är?
Benet är rakt inte svullet o hon stödjer sig på benet. Vet ej säkert såklart men tror att hon "bara" har fått en ordentlig smäll som lägger sig inom en vecka. Det är vad jag sett tidigare. Skulle det vara en spricka i benet så läker det snart. Verkar hon ha ont. Är hon som vanligt annars så är det nog ok.
Hon är lite försiktig med hur hon stödjer sig på benet, så en viss värk har hon nog. Hon har "rast" nu, så jag passar på att observera hur hon rör på sig; hon trevar sig fram lite försiktigt, men klarar att gå både i uppförslutning och nedåtlutning om än aningen klumpigt. Hon ser inte plågad ut i alla fall.
Lyckligtvis har hon gått ned lite i vikt (=mindre belastning på det skadade benet) eftersom vistelsen i transportburen har gjort att hon inte kan småäta lika mycket. Sist jag vägde henne gick hon på ca 400g+; skulle gissa på att det ligger närmare 400/390g nu. Hennes vikt bidrog en del till att hon skadade sig så illa.
en av mina råttor fick en fraktur eller om det faktiskt va brutet, vet inte. Vi "handikappanpassade" buren, alla hängmattor satt lågt och la in mycket tyg och tält på burgolvet så att alla råttorna höll sig på golvet så råttan med brutet ben inte blev ensam kvar där nere när alla andra sov i en hängmatta högt upp, där han inte kunde komma upp till.
Tog nog ca 2-3 veckor tills benet va bra igen.
Ska definitivt ha det i åtanke! Mitt problem dock är att jag har en väldigt hög tvåvåningsbur; även om inredningen är låg finns det en risk att hon får för sig att klättra. Än så länge har jag rastat henne under uppsikt i köket, och ibland har jag lyft in henne i buren. Igår sov hon där en stund med två av sina burkamrater :)
Har också varit med om det. Låg sjukbur (köp en billig bur, helt enkelt) utan klättermöjligheter tills det läkt.
Antibiotikan är inget problem, tvärtom kan det till och med vara ett svagt plus.
#5 Jag menade bara att det är trist att hon gör sig så illa nu när hon redan är så sjuk. Hon såg hängig ut nu på morgonen när jag släppte ut henne för att ge medicin, men hon var kapabel att råtta runt en del trots allt. Jag märkte igår att hon hade vad som såg ut som porfyrin på den skadade tassen. Tvättade bort det men såg inga sår. Idag fick jag mig en bättre titt och såg en ytterst blygsam svullnad kring handleden strax bakom "tummen". Den är inte lila och ser inte inflammerad ut, snarare en mindre röd rodnad där skadan sitter och en svagare rodnad runt omkring. Är ännu osäker på om det rör sig om en fraktur eller stukning, men hon undviker ännu att greppa mat med den skadade tassen. Hon vilar nu i transportburen och har fått lite smoothie + mosad avokado.