Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1351 ggr
Jkee
0

AKUT SKADAD RÅTTA! HJÄLP

Upptäckte precis att min råtta har ett djupt stort skärsår över nacken. Förmodligen har hon skurit sig på nån burinredning eller nått. Det blöder inte så att det rinner men det är ett ordentligt djupt snitt. Alla djurskjushus har stängt. Ringer runt som en galning. Någon som vet ett djursjukhus i Stockholm som kan smådjur som har öppet sent eller 24/7

Ringde och fick råd av en veterinär som sa att jag ska lägga förband över det under natten och sedan åka till djurskjukhus imorgon…Känns sådär har ju panik

Emouse
1

Åk hellre en längre bit nu än att vänta och åka en kortare! Förstår att det känns dåligt. Kan tyvärr inte hjälpa dig med sjukhus:(

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Vixxen
0
Uppkatten
0

Bagarmossen har väl öppet? Hur duktiga de är på smådjur vet jag inte. Annars har väl Ultuna i Uppsala öppet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

fillemjau
1

Först o främst, för både din egen o din råttas skull, ANDAS, det löser sig! Min ena råtta blev av med ca 2 cm av sin svans för ett halvår sen, så jag känner igen paniken!

Vad jag kommer på på rak arm är att känna försiktigt på hennes sår, med nytvättade händer såklart, för o se hur ont din lilla tjej har. Sen när det kommer till rengöring av sår på råttor är det faktiskt bättre att tvätta för lite än för mycket. Jag hade dock tvättat det ändå med en svag koksaltlösning. Men jag är inte veterinär så om någon annan tycker det är dumt att tvätta öht så är det bara o skriva! 

När min råtta skadade svansen fick jag tag i smärtstillande som funkade på hundar, kaniner o råttor. Och jag har för mig att det var parazetamols-baserat så det är nåt du kan googla på för om det är det så kan du ge din tjej alvedon, men i VÄLDIGT liten dos såklart!

och sen som med hundar o katter, känn på din råttas näsa. Är den varmare än din hand? då finns risken att hon har feber. Annars kan du andas ut över det iaf!

Om det går, ta en bild på din råttas sår o lägg upp. Har du lite tur kanske nån som kan sin shit om råttor kan ge mera/bättre råd!

Kram på dig, pussa din råtta från mig! tänk att det kommer lösa sig o gå bra <3

Jkee
0

Nu har vi kommit fram till att vänta över natten. Bagarmossen hade inte kompetensen sa de. Men efter rådfrågande har jag bestämt att åka in imorgon. Hon äter och beter sig helt normalt. Hon har placerats i RN separat bur. Håll tummarna för henne! Uppdaterar imorgon!

Jkee
3

När jag kom upp imorse mötte hon mig i burluckckan och ville ut ock springa. Det visade sig att såret gått ihop och levrat sig fint! Inget var eller nått! Hon är pigg och glad så hon slipper veterinären! Nu är man lättad!

Mymlan&Vifs
0

Kul att höra! Råttor är bra på att läka sår generellt sett. Håll bara uppsikt under läketiden så att inte sårskorpan rivs upp igen. En av mina råtor hade ett ytligt skärsår tvärs över ryggen, och ävn om det läkte fint så tog det lång tid innan det var helt borta pga att hon kliade på sitt sår och andra burkamrater som rev upp skorpan när de tvättade henne.

JoySurrender
0

Så är det oftast med sår på råttor. De klibbar ihop och läker snabbt även om det är stora glipor.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Troberg
0

Se bara upp så att hon inte pillar på det, så blir det bra.

[Tibonnanj]
0

Hade en råtta med samma sak i nacken men då va den en annan råtta som hade bitit bort en stor bit, hemskt va det!

Men veterinären kunde inte gör något men än att ge oss en salva som gjorde att det inte kliade och vi skulle tvätta med koksaltlösning varje dag tills det läkt. Salvan går nog att köpa receptfritt och koksaltlösning finns massor recept om du googlar.