Snälla hjälp mej!
Min ena kille mår inte bra.Har gett dom båda mat,men han vill ej ha något alls.Har även bjudut han på en kaka som jag vet han älskar,men den tar han bara få tuggor av,syns ej ens på kakan att han ätit av den.Han andas tungt,men det hörs inget från han.Han är väligt hängig,även om han försöker engaskiera sej när jag håller på med han eller ropar på han.Han är även något mager,något han ej var förut under dagen.Jag vet att jag ska ringa veterinären,men det är inget jag kan göra förrän på måndag,men gör jag inget så är det försent då!Så jag hoppas någon kan hjälpa mej med något.
Trötthet, tung andning, insjunkna sidor (du sa ju att han helt plötsligt ser mager ut) låter som att det kan vara lunginflammation. Bums till veterinär! Lunginflammation kan döda råttan om den inte får behandling snabbt. Hör med andta veterinärer/djursjukhus i närheten. De flesta har jouröppet på helger.
Oavsett vad det är så ska en sådan drastisk förändring i allmäntillståndet alltid tas på allvar, för råttor brukar inte visa hur sjuka de är förrän de är riktigt sjuka och då brukar veterinärbehandling krävas snabbt.

Tack jag vet hur råttor är.Men jag vet ingen här som har jour,sjukhuset har tom betaltel som ligger på 200-300 så inte kan jag ringa heller,tyvärr. Jag vill inget hellre än komma till en vet.,men han har orkat äta lite mer nu,men det är inget som gör att jag inte vill till vet för det vill jag.Mer än något annat,men jag vet inget som har öppet.
Jag är rätt säker på att även ni har distriktsveterinärer. Dom har jour alltid. Ring dom och få hjälp till råttan
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#3 Visst har vi det,men den vi har vet knappt vad ett djur är och ännu mindre vad en råtta är.Jag har haft kontakt med den för några år sen.Jag vet mycket väl att den vi har inte kan mer än jag kan,om inte jag kan tom med mer om råttor än den vi har.
Han har piggnat till lite efter fått i sej lite mat och vatten,men visst vill jag inget hellre än träffa en vet. i alla fall!

Jag vet att det är svårt när ens djur är sjukt, men ring en vetrinär. hitta inte på ursäkter, en av mina råttor hade en varböld som sprack så hon fick ett öppet sår och då tvingades jag åka till en vett jag verkligen avskyr. (de är dyra och otrevliga) Men man måste göra det som är bäst för råttan, inte en själv! Bättre att åka till någon än ingen alls, man har väl inget direkt att förlora, vetrinärer brukar ju faktiskt säga till om de verkligen inte kan något om råttor. så ring!

Visst med våra distriktsvet. är meningslösa.Ena är rädd för hästar och vågade ej gå in till mina hästar och då kommer han att vara rädd för råttor också och den andra vet ej hur mycket en råtta betyder för en ägare och ser ej att en råtta kan betyda lika mycket för sin ägare som en hund eller katt.
Men jag var riktigt rädd imorse när jag gick för att kolla till han vid sex och trodde han skulle vara död,men han är precis som han brukar och ej det minsta sjuk idag.Han pussar på mej och gnager mej på näsan precis som vanligt och återhämtar sej hela tiden och nu märks det ej att han var typ död inatt.
Vet du något vad det kan vara?Jag har haft ett antal råttor,men aldrig varit med om detta.Jag vill mer eller mindre kalla det mirakel att han är frisk igen!
Kan han inte ha fått i sig något som inte var så bra för honom?

Jag börjar fundera på det också,men jag har ej gett dom något nytt och de har aldrig reagerat på det jag gett dom. Men visst har jag funderat över det,men jag vet ej bara vad det kan vara han fått i sej.

Råkade bli dubbla inlägg
Kan inte låta bli att undra hur det är med hans tänder…

#10 De tittar jag på titt som tätt och lika så nu när detta hände och det är inga problem med dom.
Bra! Det är ju det första man gör när råttan blir hängig, går igenom den fysiskt. För mig framgick det inte att du gjort detta… 

#12 Jaha okej,nej men jag har kollat det och allt runt honom. Men vet ej vad som hände bara att hon blev bätte när jag tog ut han och bjöd han på en kaka,efter den kakan blev han bara bättre och bättre. Men vissa saker kanske ej finns svar på helt enkelt.
En kaka med socker i?

Ja det tror jag,tänkte ej mycket på vad det var i när jag gav han utan bara att ge han något han älskar så han skulle börja äta igen.Det var en Gille-Havre och sen innan jag gick och la mej delade jag en till så båda killarna fick.Det kanske ej var det bästa att ge han (jag vet ärligt talat ej),men var vad jag hade hemma då och jag visste att kom han bara igång att äta så kunde det vända.
#5 måste bara fråga vad en vett för när en varböld spruckit på en råtta? min ena tjej har en rätt stor böld men hon mår hur bra som helst annars. inget tecken på att hon mår dåligt.
men det vore ju inte så kul om den sprack och hon fick värsta hålet i huden :( men vad gör dom då isåfall? syr eller?

16# som tur var så var det inte "djupt" bara väldigt brett, ca 0,5cm i omkrets och det är rätt stort enligt mig. Men vetten tvättade med koksaltlösning och skrev åt antibiotika till min tös. Och min tjej läkte otroligt fort, efter 3 dagar var såret borta, bara ett litet "plupp-ärr".
Men gör inte som jag gjorde, vänta inte med att åka till vetten, boka tid att tömma den direkt. Såg fruktansvärt hemskt ut när bölden sprack, var och sårvätska rann över hela hennes päls. Jag fick panik, som tur var hade jag en god vän och min pojkvän som stöd. Lycka till med råttisen :)