Problem med att tämja mina råttor
Jag har tre råtthanar som är ca ett halv år gamla och köpta i en djuraffär. Och jag har ännu inte lyckats att tämja dem. I början var de livrädda för precis allt. Alla plötsliga ljud och rörelser. Det kunde räcka att jag öppnade en burk Coca Cola så fick de panik av det oväntade ljudet. Nu är det lite bättre. Två av dem kan komma fram och hälsa lite när jag till exempel ger dem mat eller rengör buren. Men de vägrar låta mig ta ut dem eller klappa dem. De måste hela tiden ha mina fingrar framför sig så de ser vad jag gör. Kommer jag med handen vid sidan av dem eller ovanfrån så blir de livrädda och springer och gömmer sig i huset eller klättrar uppför gallret. Den tredje råttan vågar knappt ens hälsa på mig. Han gömmer sig i huset hela tiden. När de får mer mat så springer han bara ut och hämtar något från skålen och fort in i huset igen och äter där. Två av råttorna har rymt från buren varsin gång. Och det tog över en timme att få in dem i buren igen båda gångerna. Någon som har några tips på hur jag kan tämja dem?
Låter som ett klassiskt exempel på djuraffärsdjur som fått sitta där utan att bli ompysslade. Riktigt tragiskt, men det gör det också väldigt lätt att förstå varför de beter sig så som de gör.
Men ge inte upp! =) En dag kan det släppa, om man är riktigt envis. Haft en del rädda råttor som bättrat sig enormt bara man ger det tid och inte tappar modet.
Några tips:
* Undvik inte konstiga ljud omkring dem, t.ex. det där med en colaburk. Visst, man kanske inte behöver stå direkt utanför deras galler och öppna, men undvik inte ljud som du vet att de reagerar med rädsla till. Förhoppningsvis lär de sig att sånt är normalt. Gör du något ljud som du hör att de reagerar på och springer och gömmer sig i buren, gå fram till buren och prata lite med dom i lugnande ton. Då kanske de med tiden förstår att om du inte reagerar på faran så behöver inte de heller göra det, i alla fall inte så extremt som de gör nu.
* Godsaker, godsaker, godsaker! Mutor, mutor, mutor! Du kan också ge dom väldigt små bitar, så att de verkligen lockas till att hämta mer och mer.
* Leksaker - Pröva ge dom en bit toapapper som de får ta från dig. Tar de den, så pröva ge en till. Det kan ge samma effekt som godiset, att de uppmuntras till lek och samlande och springer och lämnar/äter sin present och sedan kutar tillbaka för att få mer. Det är en jättebra förtroendeövning för osäkra råttor, och väldigt socialt!
Men bli inte ledsen om de inte nappar på leken i början, det brukar släppa även för den blygaste/räddaste råttan till slut när frestelsen blir för stor. Man får pröva sig fram lite och se vad som är oemotståndligt för var och en.
* Gör saker i buren med handen. Stör inte någon som ligger och gömmer sig i ett hus tex, är den fegaste riktigt rädd så kan han hugga innan han vet med säkerhet att han litar på dig. Utan gräv i matskålen, spring med fingrarna genom buren och "samla" tex toapapper eller fleecebitar i en hög. Gör saker som kan fånga råttornas intresse. Varje sak du gör som i deras ögon styrker att du tillhör flocken och är snäll kan minska deras rädsla.
* Sätt dig bekvämt vid luckan så att de måste kliva på dig för att kunna lämna buren. Beroende på vad det är för bur och hur den står så kanske man får trixa lite förstås. Försöker de slingra sig vid luckan och börja klättra uppåt på buren, hindra det med t.ex en bok, och erbjud samtidigt din hand eller arm att kliva ner på istället.
* Och om igen, mutor och godis …
* Jag skulle inte försöka plocka upp råttorna för mycket i det här fallet förrän de har bevisat att de frivilligt vågar kliva upp på dig. När de väl börjar ta det steget så kan man utöka lyftträningen. Men det brukar även fungera bra för vissa råttor att tränas på att vara med genom att få sitta i luvan på en luvtröja medan man pysslar med annat i hemmet.
* Hur rymmer råttorna? Kutar de ut när du öppnar luckan?
Min erfarenhet är att man inte ska klema.
Jag hade tagit ett fast grepp och tagit ut dom en och en i ett väldigt begränsat område. Förutsatt att du haft dom hemma ett längre tag utan framgång.
Ju längre man väntar ju svårare blir det.
Jag har 2 tjejer ifrån djuraffär och ena gick inte att tämja ( hon är nu tämjd) jag tog ut dem även fast dem var rädda och la dem på min axel så att dem fick känna närhet. Har inget med att det kommer ifrån en djuraffär för alla råttor kan lära känna en människa. Man får skynda långsamt och ta ut dem varje dag även fast det är krångligt. Ge inte upp
Ett mycket enkelt trick: Sätt dem innanför tröjan och sedan bara låt dem vara där en stund. Efter ett tag kommer de att upptäcka att det är mysigt, slå sig till ro och ta det lugnt. Upprepa det varje dag.
Jag kommer ihåg min första råtta som jag köpte när jag var ynka 13 år gammal från arken zoo. Han var livrädd för allt och pep så fort man försökte komma åt honom. En dag var han jätte smuttsig (lekt med sitt bajs) och då behövde han badas. Det var bara att lyfta upp honom mot hans vilja och bada honom, det var ganska skönt… Efteråt lindade jag in honom i en handduk och där sov han i min nacke i 4 timmar. Han och jag hade världens bästa relation efter det. Min nacke och massor med hår var det bästa som finns! Prova det.
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.

spendera mycket tid utanför deras bur, prata med dem, pyssla med saker inne i buren osv. Erbjud något gott då de vågar sig fram, som någon tidigare sa, klema inte. Sätt råttan på axeln och gå runt med den/dem där ett tag. Gosa med dem då de ligger i hängmattan osv. Var bara allmänt "jobbig" och visa att du är en rolig del av flocken :)
Har samma problem med mina 3 :((( Dom har aldrig suttit i en djuraffär men dom är köpta i en djuraffär så det är väl fortfarande inte bättre antar jag :/
Ha dom på dig hela tiden. Var med dom hela tiden och gör hela tiden saker så att dom vänjer sig med vanliga ljud samt att du blir den säkra punkten i deras liv.
Det är ju så synd att, ibland förstagångsägare, drabbas av detta om och om igen.
Men ge aldrig upp!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tycker, speciellt i början, att man kan få bra effekt av korta upplyftningar, men många repetitioner.
Jag brukar göra popcorn (osaltade och osmörade). Sedan lyfter jag upp råttan, ger den ett popcorn, och sätter ner den. Hela operationen tar kanske 15 sekunder. Gör det fem gånger och råttan kommer snart att komma springande för att få popcorn.
Sedan kan man utöka med lite gos på varje lyft, och rätt som det så kommer råttorna att vilja vara med dig.
Grejen är att råttor vill hela tiden ha koll på att de kan ta sig hem. Så fort de utforskar något nytt så vill de hela tiden kolla att vägen hem till buren är fri. Så, genom att gång på gång visa att du kommer att släppa tillbaka dem så blir du mindre otäck. Efter ett tag så har råttans "mentala hem" utökats till att inkludera dig.
Våra råttor är jättetama men hatar ljudet som blir när man öppnar en läskburk, så oroa dig inte för det.
Min gamla råtta va rädd för allt i början men efter att jag började ha en radio på varje dag så blev det mkt bättre.
Jo, just väsande/pysande är otäckt. Jag använder samma ljud (fast då genererat med munnen) om de tex bråkar och jag vill få dem att stanna upp. Funkar utmärkt på katt och hund också.