Tips på bra transportbur för korta resor
Hej!
Jag har redan diverse olika större transportburar av typen katt/hundtransportburar. Atlas 10 och Atlas 20 och diverse andra typer också… men nu inför (förhoppningsvis) stundande råttköp så har jag kommit fram till att jag skulle vilja ha en transportbur för "kort-korta" till korta resor d.v.s. en bur där de får rum att ligga/"sitta" och så i, men inte så mycket mer (har som sagt redan transportburar som kan inredas med hängmattor, hus och dylikt).
Framförallt har jag tänkt att använda denna bur om jag ex. bara ska gå/åka en kort bit (mestadels snackar vi en kanske 15 minuters promenad eller några minuter i bil) och väl framme har en annan större bur för dom att vara i, kanske även om bara en enda råtta måste tas till veterinär… men då tar jag troligen ändå en större bur…
Några tips på modell, inköpsställe och storlek (om det finns flera olika storlekar).
Jag har t.ex. tittat på dessa olika varianter på transportburar:
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/leksaker_transport/transportburar/329933?rrec=true
Vilken storlek skulle fungera då? (Vet att det även finns andra liknande som finns i medium och large - vilken passar råttor?).
Denna variant vet jag inte om den finns i olika storlekar?
Andra tips mottages med tacksamhet. Helst inte en svindyr heller (råttor gillar ju att gnaga så kan ju behöva bytas ut😉).
Åh.. just ja, har tänkt mig att skaffa runt 4 honor… bra om de får plats… men så vet jag ju också att råttor gillar att "gosa ihop sig" med varandra i högar… så vill ha en så liten som möjligt… men ändå såklart inte att man typ. "staplar de i en petflaska" 😃. Varför jag vill ha en liten är helt enkelt för att jag oftast har en del packning och allra oftast två jyckar i koppel också, när jag tar dessa "miniresor" så skulle underlätta väldigt om den gick smidigt att få med sig råttorna, trots det andra som ska "släpas" med😃… särskilt eftersom det oftast sker till fots…
Mvh/Chinesecrestedlover
puttar upp lite och lägger till en bur jag oxå kollat lite på.
http://www.teddytassen.se/webbshop/marsvin/transportburar/transportbur-picco-416.html
Någon som har någon av dessa burar (eller annan liten) som kan ge mig lite för/nackdelar med de olika alternativen? Vad är minsta möjliga storlek för fyra ratties att transporteras i?
Läste någonstans att någon hade en "åkpåse"… hur ser en sån ut mån tro? Kan man sy det (hyfsat enkelt…är rätt kass på att sy egentligen…) eller köpa någonstans? Lät rätt mysigt, men då kommer ju frågan, rymmer de inte eller kör man med sele då oxå?
Mvh/Chinesecrestedlover
Jag har modeller som liknar Pico (samt en likadan) & jag trivs med dom. De är ju inget för längre resor, som du själv påpekar, eller om man ska ha flera råttor med sig på en & samma gång.
Jag har ingen erfarenhet av de andra två så kan inte uttala mig där, tyvärr. Men Pico & Mini-Capri ser ut att vara kind off samma idé fast Mini-Capri ser större ut så det är ju trevligt. Tyckte det var praktiskt med remmen men vet inte om buren håller sig vidare stilla ifall man har den över axeln. Kan ju vara lite jobbigt för råttorna isf.
Picco ser ju också ut att ha typ samma idé men att man kan öppna större del från sidan. Även den ser större ut än Picon så det är ju med toppen. Det jag däremot tycker om med Pico är att det blir lite mysmörker, råttor brukar ju tycka om mörker.
Lite random tankar bara. Jag har som sagt bara erfarenhet av ena.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Den som kallas Mini-Capri köpte jag för en spottstyver på ÖoB för många år sedan, och den är min favorit. Jag har en liknande Pico också, som var dyrare, men den är sämre. Skillnaden är att Mini-Capri inte har ett "snäpp" när locket låser, och har man råttor som gärna vill ut så är jag rädd för att klämma tår när det snäpper låst.