Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1202 ggr
Chronophobia
1

Hjälp med dödsorsak

Idag när jag öppnade buren så hittade jag en av mina råttor - en ung hona på ca 6 månader - död i buren. Två andra råttor - Den döda honans helsyster och min älskling samt en äldre nakenhona - var kraftigt påverkade av någonting. De låg i sin hängmatta och flämtade efter luft, hade muskelryckningar och kraftigt rinnande ögon. Jag fick kasta mig i bilen till Blå Stjärnan där veterinären konstaterade att det inte fanns något att göra och fick avliva dem. Mitt hjärta har gått i tusen bitar, och det känns enormt viktigt för mig att förstå vad som hänt. Jag hoppas att någon här kanske kan hjälp mig. I går kväll var råttorna helt normala, och Gaffa (som var min speciella flicka) var ute i hela lägenheten och härjade som vanligt. Halv ett igår natt stängde jag in henne och gav råttorna lite nudlar och torkade katrinplommon. De fick även lite päls jag klippt från min hund att boa med. Utöver Torrfoder och jordnötter är detta det enda de ätit, och trots det har de blivit så enormt sjuka under natten. Det ska tilläggas att de två kvarvarande råttorna i buren är helt friska, så det måste ju vara något de ätit? Jag har funderat på om plommonen var giftiga, om de fått i sig skärolja från hundpälsen (som jag rakar av med maskin), om en jordnöt varit dålig… Men veterinären tyckte allt lät lika osannolikt. Har ni varit med om något liknande? Vad tror ni kan ha hänt?

"The only true knowledge is in knowing you know nothing".

• Socrates
AnneN
0

De kan inte ha kommit åt att smaka på någon giftig växt eller något rengöringsmedel eller annat giftigt som kan finnas i hemmet?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tjeja
0

Oj vad mysko.. Kan katrinpöommonen möjligtvis varit behandlade med något som är giftigt för råttor då? Beklagar sorgen för övrigt! ♡

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

tötenöten
1

Kärnan i plommonet är livsfarligt, innehåller blåsyra. Även om kärnan var borttagen kan fruktköttet runtomkring vara påverkat

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Chronophobia
0

#1 Vi har funderat över detta, men vi har inga giftig växter i hemmet alls som de kan komma åt 😔 #3 De plommonen råttorna fick var av livsmedelskvalite, såna där torkade man köper på Ica. Råttorna har visserligen aldrig fått torkade plommon innan, men torkad aprikos och andra frukter med kärnor i. Tänker du att det var "otur" med de här plommonen, eller ska man egentligen undvika frukter med runda kärnor helt? #2 Tack 🌹

• Socrates
zickan
0

Låter som förgiftning. Men vill man ta reda på en sådan sak bör man skicka på obduktion. kan va i princip vad som. Låter inte som nått ämne som kunnat finnas på en hundspäls skulle sätta igång så kraftig reaktion. Lite smask på plommonkärna bör inte ge så pass mycket i kroppen att det ger dödsfall. 
Knaske nått annat de fått i sig, eller har det funnits chans de kunnat få i sig större del plommon eller nått annat?

Kan inte heller komma på nån bakterie/virus som går på några timmar och har de symptomerna. Ende jag vet som kan ge död inom 48 timmar är ju bordetella. Dvs typ kennelhostan. Men det ger mer utsöndring åt andra hållet av det jag fått fram. Diarre, uttorrkning osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fjordell
0

Fy så hemskt. Lider med dig… 

Det bästa du kan göra är att skicka in en eller två av råttorna till SVA, så att de kan utreda dödsorsaken.

Chronophobia
0

Tack för svaren. Jag ringde precis djursjukhuset, och alla råttorna hade redan skickats iväg till kremering. Så enda möjligheten till obduktion är den honan som vi fick begrava själva. Jag väntar på att en patolog ska ringa från SVA nu 😔 Råttorna fick ett torkat plommon var, klippt i småbitar… Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle ställa till med allt det här. Och något annat kan de så vitt jag vet inte ha fått i sig 😔

• Socrates