Veterinärskostnader
Jag tycker det vore intressant att se hur mkt de vanligaste rått-ingreppen kostar hos veterinärer runt om i landet, vad gav du till exempel för ohyrebehandling, undersökning, avlivning, bortplockning av knöl med mera, och vart?
250kr för undersökning på Smådjurkliniken Örebro.
Antibiotika kostade väl 70kr att hämta ut på apoteket.
Kommer inte ihåg vad han tog för avlivning, men jag minns att jag fick grupprabatt… :/
Han tyckte synd om mig antar jag.
Här i Eskilstuna har jag varit på Eskilstuna Djurklinik.
Här kostade en undersökning ca 285kr om jag inte minns helt fel.

1080:- för kastrering, 1180:- för operation av tumör hos Djurdoktorn i Linköping.
Man kan kanske komma billigare undan på andra ställen här i närheten, men jag vänder mig dit då dom söver även smådjur på gas och inte injektion. Större kliniker som söver tex hund & katt på gas brukar ändå söva råttor på injektion annars.
300 kr för ohyreundersökning + recept på tumba veterinärpraktik. Kommer ej ihåg vad det kostade på apoteket.
// Fawo (;

~160:- för en förpackning stronhold på apotek.
Djurdoktorn/västerås: ca 450:- undersökning, oavsett om det varit ohyra eller rossel. Sedan tillkommer kostnad för att hämta ut div recept.
Ca 250-400 för en avlivning. Beroende på tid på dygnet/röd dag etc. Och vilken veterinär man tagit.
Sedan mins jag inte alls. Men tror en han kastrering på privat klinik i örebro gick på 8-900:-. Var aldrig jag som åkte då råttan inte ägdes av mig. Men då jag sålde honom så lade jag till att jag stod för ev kastrering, då jag visste att hans syskon var lite ostabila och han själv varit lite ostabil.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Än så länge har det bara vart undersökningar angående förkylningar för mig. undersökning + utskrivning av recept tror jag var 250, och andra gången då det var samma medicin som jag ändå hade kvar utav så då blev det 200. hos veterinären Karin Danieli i Norberg.
har varit väldigt olika för mig.. ett ställe fick jag betala nära 1300för 2 undersökningar och 2 avlivningar och då hade dom satt ihop 2 råttor till 1 undersökning.
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Jag var på Mälarhöjdens Veterinärpraktik i Stockholm, med mina fyra tjejer. Undersökningen samt antibiotika till allihop (övre luftvägsinfektion) kostade sammanlagt 750:-. Då fick jag även med mig medicinen och sprutor direkt från veterinären. Är väldigt nöjd både med behandlingen och hanteringen av råttorna, samt priset.

340:- för undersökning av en råtta & utskrivning av antibiotika, och en annan råtta avlivades samtidigt, och fick stanna kvar för kremering
bra pris tkr jag :)
*Annalysen smådjursklinik örebro*
You can't spell Bitchy without Itchy
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Runt 600 tror jag det var för undersökning på Falu djursjukhus, vet inte om det kostade extra för receptet.
~1700 för operation (tog bort en knöl), minns inte om det vara bara operationen eller om jag räknade in undersökningen och medicineringen som inte hjälpte i det, var ett tag sen…
3-400 för avlivning av 2 råttor. Tror det var 50kr råtta och resten en grundavgift för själva besöket.
Glöm inte att skriva med var ni har varit, folks ;)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
En fråga på samma tema.
Har ni alltid behövt åka in om ni misstänker skabb eller annan ohyra. eller fungerar det på samma sätt som för oss människor, att om vi haft en medicin utskriven så räcker det med att veterinären "ringer" in ett recept.
Har man tex haft stronghold förut och vet att det är det man behöver, räcker det då me ett samtal?

Nej i regel måste man åka in varje gång, även om man haft recept på samma sak tidigare. Enligt lag får heller inte veterinärerna skriva ut recept utan att ha tittat på patienten.
Men vissa veterinärer ser väl säkert mellan fingarna ändå.
Tack för svaret.
Var bara en undran eftersom man själv kan ringa till läkaren å be dom ringa in recept. Synd att det inte funkar me djur, då skulle man ju spara både tid och pengar..
#13 som lancia sa. Många veterinärer ser mellan fingrarna. Speciellt på enklare saker som stronghold. Det kan jag ibland få utskrivet utan att åka in då jag köpte det så tätt förut. Även fått metacam utskrivet utan att åka in. Men då hade jag fått det till samma råtta innan och reise var inte i skick att åka till veterinären. Vilket de med visste som rekomenderade avlining när han skadade ryggen. Dock återställd med envishet.
Men baytril och annat vill de inte skriva ut. Rätt bra så man inte medicinerar en som inte behöver medicineras och får ut rätt form av medicin osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
hos en veterinär i vännäs skulle de kosta 800 kr för kastrering för 4 år sen
avlivning hos dom går på 300 kr.
hos veterinären på röbäck i umeå kostar de 200 kr för avlivning (en mer okunnig veterinär när de gäller råttor men som finns närmare oss)
när vi skrev ut stronghold tog vi de på telefon och dom tyckte att nästa gång vi kommer till dom kunde vi betala 80 kronor då dom inte tjänade på att skriva ut recept via telefonen. Vad själva förpackningen stronghold kostade minns jag inte..
//Jacqueline Thawelin
#8 Vet du hur mkt besöksavgiften är för en råtta? Det lät ju som ett bra pris- kanske kan vara värt att testa dem nästa gång det blir dags för vet.besök- har du ngn länk till deras hemsida?
Jag betalade ca 900 kr för undersökning och Baytril för 3 råttor hos Roslagstull förra året. Sen tillkom ca 100 kr för Vibranord på Apoteket. Jag behövde dock bara betala besöks/grundavgift för EN råtta, då alla tre uppvisade samma symptom och fick samma medicin. Annars hade det blivit betydligt dyrare. Tror bara besöksavgiften är 540 kr för ett djur.
Hm, tror undersökningskostnaden är 300 hos den veterinären jag går till.
Har betalat 300 + typ 10-20 kr per ml medicin jag har fått med mig därifrån (baytril) när jag behövde behandla mot rossel. 300 när en råtta hade en infektion i örat och då fick jag med en hel tub rengöringsmedel också.
Betalade 900 för operation av en stor tumör och ca 3-4 ml baytril, 200 för en avlivning (av kanin dock, antar att det blir snäppet billigare på råttor kanske? Eller samma)
Sen betalade jag 300 för undersökning av tumör på en råtta plus undersökning av en annan råtta där det syntes löss och fick recept.
Tycker det är rätt billigt, förutom att det kostade mig 850 spänn att klippa två kindtänder på min kanin -.- iofs behövde dom söva honom, men ändå. Haha =)
you can't face the problem, if the problem is your face……
#16 Mottagningsavgiften är på 500:-/halvtimme. Priset ändrar sig nog inte om man har fler med sig, om det inte tar längre tid än en halvtimme förstås. Veterinären sa dock att ifall de inte blev bättre av antibiotikan, och det skulle behövas blodprov eller närmare undersökningar, var det bäst om jag vände mig till Roslagstull. De har tydligen bättre smådjursprylar och expertis.

Mälarhöjden är rätt trevliga, men inte superkunniga på råttor. Har gått dit någon gång ibland, inte så långt ifrån mig. Är det något krångligare så går jag till Ahlbergs. Brukar betala 300-350 kr i besökskostnad oavsett råttantal, och jag tror att avlivning går på samma summa. Vet inte riktigt hur de räknar, för jag har fått undersökning av 3 råttor, medecin och en avlivning för 500 kr.
Qui dormit, non peccat
#18 Tack för infon!

700:- Ohyra
Tycker här kan dyka upp några skåningar också.. :P

Dessa priser gäller Djurdoktorn i Linköping men samma priser ungefär som smådjurskliniken i Norrköping.
Undersökning: 450-600 beroende på vad de gör.
Borttagning av tumör: 1000-2100 beroende på antal tumörer och omfattning av operation (hur svåra är de att ta bort, hur länge tar det, etc.).
Jag vill inte ens veta hur mycket pengar jag lagt på veterinär det sista året. Bara Noja har nog gått på snart 8000 i operationskostnader. Men nu ska hon inte opereras mer. :( (vävnadsbrist vid det här laget).
180 Löss :)
Någon som vet någon bra, kunnig om råttor, och hyvfsat okej priser, veterinär i Uppsala?
Ca 500-700 för undersökning av 3-4 råttor + utskrift av medicin.
Ca 1000 kr+ för operation av tumör.
Ca 8000kr+ för att lägga in en råtta med lunginflammation för tredagarsbehandling.
750:- för att kolla ohyra Distriktsveterinärerna Lycksele. Exklusive kostnaden för Stronghold.
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#25 http://djurdoktorn.nu/ , Uppsala 🙂
Glömde skriva:
Undersökning för dålig hälsa eller ohyra m.m: ca 500, minns inte exakt.
Kastrering: 800
Tumöroperation: 2500
Min erfarenhet:
Kirurgi: cirka 4000, med undersökning och allt.
Annat som kan fixas på ett besök: cirka 1000 kr.
Detta är då Falu Djursjukhus. De är inte billiga, men de är bra.
2500 kr för akut avlivning av två råttor på en lördag på Blå Stjärnan i Göteborg. 900 kr för undersökning av två råttor+hund på Lerums djurklinik, och ca 900 kr i medicinkostnader. Så jag rekommenderar att försäkra även sina råttor - Det ska jag göra från och med nu 😔
"The only true knowledge is in knowing you know nothing".
- Socrates
Har för mig att det kostade 300kr för mig för att undersöka en råtta med mycroplasma(stavning?), Medicinen vet jag inte vad den kostade för jag hann aldrig hämta ut den, han avled under natten och jag var hos veterinären 18 så hann aldrig till apoteket samma dag :( Hon sa att det hade kostat 50kr att avlivat då, pga "grupprabatt" men jag vet inte, jag valde att försöka med medicinen jag tyvärr inte hann med. Bor i Västerås och det var en smådjursklinik här.
ca 1000 kr kastrering - Djursjukhuset Karlstad
ca 350 kr för undersökning oavsett antal råttor - Solstadens smådjursklinik, Karlstad
ca 350 kr för avlivning - Solstadens smådjursklinik, Karlstad
ca 1000 kr operera bort knöl - Solstadens smådjursklinik, Karlstad
strax över 2000 kr akutbesök kväll efter operationen, - Djursjukhuset Karlstad
Till folk i Karlstad-trakten eller Värmland så vill jag varmt rekommendera Solstadens smådjursklinik och veterinär Tomas och Anna(tror jag hon heter). De är båda väldigt råttkunniga och bryr sig verkligen om våra pälsklingar!!

#29 väger råttan under 350 gr kostar det 800kr med kastration, väger råttan över 350gr så kostar det 1000:- :/
Alltså, är det normalt med 980 kr för bara undersökning av luftvägarna på en liten råttjej?? Fick betala detta idag på Fågel- och Smådjurskliniken i Lomma 🤔