Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 606 ggr
Buben
1

På gång även jag!

Hallå allihopa, känns så trevligt att jag hittat hit. Jag är på gång på att skaffa två stycken tamråttor. Jag har en bur som är 75 cm i höjden, 45 i bred och 85 i längd. Vad jag läst så verkar buren lämplig för 2 tamråttor. Honor är det jag har i tankarna att inskaffa. 

Ett problem jag ser dock är: Jag har fått buren helt gratis, den hittades av en vän på en container där man slänger allt möjligt ( inför vinterstäd på området ). Buren har tvättats noga och desinfektion har gjorts på buren. Det är dock rost på gallren, inte över hela gallret men på ett par ställen.  Det är även bitmärken längst när ( botten delen men inte så stora. Jag har i tankarna att den förra ägaren har haft en gerbil eller ett annat husdjur som gillar att gnaga mer än ovanligt. Ifl har den slängts och nu är den i min ägo. En sådan bur kan kosta runt 1300 i en djuraffär. Den är annars fräsh och fin efter städning. Känns så dumt att kosta bort IFALL den kan användas. Mina frågor just nu är ( ang bur )  , kan rost vara farligt för råttorna ? kan man måla över det? . Kan buren användas? Tack från ovan.

Buben
1

Någon kunnig?

tötenöten
3

Rost är väl inte direkt farligt, dock är det den största luktfällan som finns. Så mitt tips är att lacka gallret med  hammarlack :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Buben
0

Tack så mycket för tipset! Ska jag göra

R4ttus
0

Precis, om råttornas kiss "sugs upp" och in i det rostiga på gallret så är risken stor att buren blir en obotlig stinkbomb 😮

marathos
0

Gjorde samma sak med en bur, borstade bort så mycket rost som möjligt med en stålborste  sprayade buren med färg ( kommer tyvärr inte ihåg vilken färg det var), men det blev jättebra.