Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 808 ggr
AnnaE
0

Råttor med hundar

Hoppas någon kan besvara min fråga.

Nu är det så här; min sambo vill gärna skaffa en hund, och vi har en tamråtta. Skulle de funka?

KickanW
0

Om hunden är van råttor sen den är liten är det inga problem alls.

Får man fråga varför ni bara har en råtta förresten?

TopasPearl
0

Jag har haft hundar hela mitt liv. Och mina hundar var 13år, 13år samt 7 år när jag skaffade tamråttor och de har aldrig varit vana vid råttor innan men nu funkar det utmärkt. De är intresserade i råttorna, men det blir aldrig något "jaga-råttor" eller att de vill bitas eller äta, utan de ser dem mer som kompisar. Om ni skaffar en valp är det väldigt lätt att träna upp hunden så den inte gör något dumt. Skaffar ni en äldre hund borde ni kolla upp så hunden fram för allt är van vid andra djur som katter osv, för är den det är det också lätt att träna upp så hunden inte gör något dumt.

För mig har jag inte haft något problem med det, trots att mina hundar är gamla och aldrig haft kontakt med tamråttor förut så jag tror inte det ska vara något problem. Lämna dock aldrig hunden ensam med råttan även om hunden är van vid dem, för om de vill leka med råttan så är hundarna mycket mer hyper och större vilket kan leda till stressiga råttor som gömmer sig.

zimzon
0

Det kan funka, men det är inte säkert. Min ena råtta bryr sig inte om hunden och hunden är jättesnäll mot råttorna (men de får ändå inte träffas utan bara nosa på varandra genom gallret på buren). Den andra råttan däremot försöker bita alla djur som kommer nära buren. Så det beror helt på individerna, vissa bryr sig inte, vissa blir rädda och andra vill bara bitas. Men ni kan ju alltid försöka, men var väldigt försiktiga så att inte djuren skadar varandra.

AnnaE
0

Vi vill köpa en valp, så den kommer nog att vänja sig.

Men nu är det så att eftersom vi bara har en råtta (han var den sista i affären) så får han gå fritt som han vill i lägenheten. Vi stänger alltså aldrig in honom i buren. Vi bor i en etta så det finns ingen dörr att stänga heller. Så vi kanske skall vänta med hund tills… ja… vår älskling inte finns länge?

Stj3rnfallet
0

Jag har 2 hundar och 3 råttor och dessa går bra ihop, även om ingen av dem var van vid det andra =) Fast man får nog passa sig lite, då mina försöker leka med dem när de är i buren :P

Daydreams
0

skaffa bara INTE en terrier

TopasPearl
0

#6 hundarnas personlighet har med hur uppfostran är. 2 av mina hundar är taxar och de är ju från början jakthundar. Så det kvittar nog vilken hund det är för det går alltid att träna om de ska bli vana vid råttor=)

zimzon
0

Ni bör skaffa en till råtta av samma kön så fort som möjligt så han slipper vara ensam.

Daydreams
0

#7 Eftersom Terrier är grythundar (parson jack russel mm) så är det en väldigt dum ide att skaffa en sådan.

citat från svenska terrierklubben:

" Den är ständigt pigg på att leta efter sork, möss och dylikt, detta gör att den håller reda på varje hålighet i sin närmiljö. Dess luktsinne är mycket bra och den känner direkt om det finns en mus någonstans, en Parson i stallet gör mycket nytta som råtthund."

Story
0

Jag har en terrier x)  men han är hur snäll som helst, både mot hamstrar och råttor. Å andra sidan har han inte en elak partikel i kroppen och är gammal.

AnnaE
0

Ja, vi får se hur vi gör.

Jag får tacka alla för all hjälp! =)

Ratata
0

#9 Ja, terrier ska vara lite svårare med gnagare, men det finns alltid undantag :) Förre ägaren till mina råttor har en jack russel terrier och den passade faktiskt råttorna åt henne när hon städade buren, såg till att de höll sig på golvet och inte klättrade där de inte fick osv. Jättesött tycker jag :) Han lärde sig ganska fort att inte vara för närgången också, han blev nämligen biten på nosen en gång och har alltid sen dess hyst respekt för råttorna. Men han tycker om dem endå, när han fick hälsa på dem igen, efter att de hade flyttat till mig hade hunden och råttorna inte träffats på ca 4 månader och de verkade faktiskt riktigt glada över att se varande igen. Riktigt kul när man kan få olika djur att komma så bra överens!

[Ziirah]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har då aldrig haft några som helst problem med att ha min terrier och råttorna. Råttorna e hennes bäbisar och hon puttar på dom som bråkar och håller alla ungarna samlade i en hög så dom inte går vilse

[Ziirah]
0

här hemma släpper jag råttorna lösa på golvet och min hund bryr sej inte nämnvärt. trots alla fördomar om terrier å mördarhundar å allt vad det heter

Mezzzanina
1

Hej hej!Måste bara lägga in en bild här på min råtta "Festis" som är helförtjust i min mammas Shetlands sheepdog!Om ni tittar noga på bilden så ser ni att Festis sträcker ut sin lilla arm och viftar efter hunden!Urgulligt tycker jag!

TopasPearl
0

Fast jag kan nog hålla med om en sak när det gäller terrier. Om de är vana vid att jaga möss, råttor och andra gnagare och har det i blodet så kanske det är svårare att få dem att acceptera råttorna.

Maliceangel
0

Zeke hade aldrig träffat råttor innan.. Det gick bra. Var mer orolig för att råttorna skulle göra något dumt.

Mi-ck-an
0

Jag har tre råttor och 2 hundar, det funkar jättebra och ha dom tsm. men i början gick det inte så bra. Ena hunden jag har ville bita råttorna. Men det är bara och säga till hunden, så gör dom inte så mer =)

Story
0

#17 "puss!" (:

Nicciz
0

Oavsett ras på hunden så ska dem ha respekt för "familje medlemmar" alltså ingen RAS ska röra familjens råttor även om den används till jakt OM ägaren visar att dem tillhör "flocken"

Våran hemska mördarmaskin rör inte en enda råtta inom hemmets väggar men jagar gärna dem lösdrivande skadedjuren ute….

Nicciz
0

Han har en favorit oxå såklart, hans lilla bebis…

Nicciz
1

och en alldeles egen mungips och tandputsare.. fast här pussas dem bara och ser allmänt "kära" ut