Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1713 ggr
[Einarpung]
2

Kaniner och Råttor

Kanske inte är ett jätteviktigt inlägg men igår fick jag mig en mindre chock när jag såg mina två kaniner och min ena råtta sitta i kaninernas inhägnad.. Alla tre satt bredvid varandra och åt och brydde sig mer eller mindre inte om varann. Det var som att det alltid hade varit dom tre. Är det vanligt att kaniner och råttor går bra ihop eller var detta ett ovanligt fenomen? Tyckte det var roligt att se dom komma bra överens iaf :)

komigentammie
1

Hade inte tagit risken, kan gå åt skogen. Ha bättre koll, tipsar jag om!

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[Einarpung]
0

Vad menar du med att jag ska ha bättre koll?

Zolah
1

Så att inte kaninerna stampar ihjäl råttan tex - det kan gå riktigt illa väldigt snabbt.

[Einarpung]
0

Självklart så har jag koll! Och min fråga var bara om det var vanligt just med råttor och kaniner. Vet ju att vissa djurarter går förvånadsvärt bra ihop så det var det jag menade.

Zolah
0
ScarletMajesty
0

det beror helt på indivederna, men de ska undvika så de inte skadar varandra. Har varit med om att en av mina råttor var lös på golvet och kom upp på sängen där jag hade kaninen och tyvärr han jag inte flytta på råttan, han skyndade sig fram och bet kaninen, hon klarade sig utan skador som tur var. Sen dess ser jag verkligen till att det är stängt åt kaninens rum då råttorna är på golvet.

MissanTissan
2

Mina råttor har vuxit upp tillsammans med massor av olika djur. Detsamma med dom andra djuren, är självklart alltid med när dom träffar varandra, men mina råttor brukar gå in och lägga sig hos kaninen och sova. <3 Sen brukar dom springa runt och leka med marsvinen. Alltså, dom verkligen springer runt tillsammans. (Nej dom bråkar inte, båda popcornar)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

zickan
2

Kollar du upp tidigare tråd om kanin och råttor s får du bra svar på att det är en stor risk. 

Förutom att en kanin som blir irriterad att man håller på i ansiktet kan hoppa till och jag vet precis hur det känns med att få kraffs av en kanin på armen. det river och blöder fint när de väl tjurar ur. 
Och råttor är ofta för att puttsa i ansiktet. 

Sedan hö. Råttor bör inte va nära djur som äter hö eller vistas i hö. Det ger större risk för löss, skabb osv. Då vilda smådjur går  höet innan det packas. Ohyra lever länge, även minus och plus grader. Går inte på kanin då de endast går på rätt art.

Och det allra viktigaste känna till. Kanin bär mariotet på bordetella/coccodis eller vad det nu var. Därav man aldrig skall ha kanin med marsvin. Då andra djur runt kanin kan bli otroligt sjuka och döende av detta. 
Gäller givetvis även råttor. De har inte samma kroppspråk och drar ingen större nytta av att umgås. 

Som sagtr finns massa trådar om samma fråga här inne med massa bra svar på varför inte, ytterst få svar om varför det är ok. 
Kan även kika på kaninsidorna om kanin+marsvin får du en hel del liknande varningar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

R4ttus
4

Bortsett från de uppenbara riskerna och de som redan sagts, så beror det helt och hållet på individerna. Detsamma gäller ju t.ex. hundar. Många som lägger upp bilder på råttor och hundar tillsammans, men få som påpekar att hunden kan sluka råttan hur lätt som helst.
Det beror på hur väl ägaren känner sina djur, men självklart kan något oförutsett alltid hända. Och då är det enbart ägarens fel och ingen annans… Men ser personligen inget fel i det, så länge ägaren känner sina djur och har kontroll!

Själv har jag haft en kanin som sprang löst 24/7, han var inomhuskanin och hade ingen bur (bara burbotten utan galler med toa, mat och hö) Det fanns därför inte ens en tanke på att "stänga in kaninen" när jag skaffade råttor, för han var alltid med.

Den kaninen var inte kastrerad och klarade inte av andra kaninhanar. Bristen på kaninsällskap gjorde antagligen att han härmade andra arter. Det började med katter, sedan människor. Om en katt låg och sov i en säng t.ex. så satt kaninen och tittade på. När katten gick, gick kaninen fram och la sig på exakt samma vis på exakt samma fläck där katten sovit. Skriver detta för att min kanins härmapiga beteende nog gjorde att det gick så bra för just hans del tillsammans med råttor senare i livet. (För hans personlighet var för övrigt väldigt dampig) En av katterna brukade tvätta kaninen också, vilket han älskade. Så han var van vid andra slags djur redan när råttorna kom in i bilden.

Tillslut härmade han råttorna efter att han blivit bästa vän med en av mina råttor, efter att råttan konstant börjat söka sig till kaninen.
Det slutade med att den råttan och kaninen umgicks flera timmar om dagen, varje dag i ca 1 ½ år. Tvättade varandra, sov ihop, och råttan tog med sig sin mat för att sitta och äta tätt intill kaninen där han kände sig som tryggast uppenbarligen.

Råttan hade 2st andra råttkompisar, men ville bara vara med kaninen om han själv fick välja. Kaninen ignorerade de andra 2 råttorna och de ignorerade kaninen. Ibland följde råttan efter kaninen och ibland tvärtom när de var ute och sprang, såg ut som följa-john ungefär.

Det fanns utan tvekan personkemi mellan dom 2, och har aldrig sett ens några av alla de råttor jag haft varit så tajta med varandra som dom 2 var mot varandra.
Blev tvungen att flytta råttburen högre upp från golvet tillslut, eftersom kaninen gjorde ett jäkla hopp rakt in i råttornas bur där han bara satt annars. Han tyckte nog att han hörde hemma där… Stackars kanin.

Mina råttor fick löss av kaninens hö vid ett tillfälle. Men tack och lov drabbades de inte av någon sjukdom som jag då inte visste fanns som Zickan skrev om ovan.

Det här var flera år sen nu, men skulle inte våga ha kaniner och råttor samtidigt igen. Inga andra djurarter heller för den delen på det viset på samma ytor och rum. Haft alldeles för många galna råttor sen det där hände för att våga ta såna risker =P

MissanTissan
0

Om det är mig du menar Zickan med att marsvin och kaniner inte kan vara tillsammans så vet jag redan det. Dom har träffats en gång, innan jag visste det för en fotoshoot. Innan det har dom aldrig träffats och kommer aldrig träffas igen. Tur var så har ingen blivit sjuk, och detta var en tid tillbaka. Råttorna springer inte runt i deras hö. Då dom har en höra där höet är.

zickan
1

#10 nä som jag skrev finns det mer information gällande kanin med marsvin. Bara byta ut marsvinet i dom texter och diskussionerna mot råtta så blir det samma sak. Även så finns det trådar här inne om samma sak och mer info om det. Orkade inte skriva längre

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MissanTissan
0

Okej. :)