Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1152 ggr
viperina
0

Tabu med nakenråttor?

Hej! Är ny här och inom råtthobbyn så är nyfiken att veta mer!
Jag har två pojkar hemma som är (vad jag förstod av den tidigare ägaren) dumbo, nakna och tvåfärgade/ dubbelfärgade? De är helt otroligt mysiga och deras sällskap betyder allt! Så nu till frågan, är det tabu att avla på nakenråttor? Jag har nämligen hört att det ska vara det och vill gärna veta vad folk tycker och tänker ang detta!

AnneN
2

Tabu vet jag inte, men förstår om det är det.

Kan rekommendera att läsa denna artikel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

komigentammie
1

Det är iaf ett big no-no om du vill framstå som seriös.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

zickan
2

Ingen seriös uppfödare avlar på naket i sverige och många i utlandet anser samma sak. Inte ens tillåtet inom svenska råttsällskapet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Chronophobia
2

Jag tog över en hårlös råtta som omplacering, och jag säger bara: Aldrig mer. Hon blir väldigt lätt kall och fryser så fort de andra råttorna inte vill gosa med henne, har fullt av rivsår i huden då hon inte har någon päls som skyddar och dessutom väldiga problem med sina ögon. Särskilt det ena ögat rinner och klibbar ihop konstant, trots återkommande veterinärbesök och medicinering. Slutligen dunsar hon in i saker emellanåt, vilket jag tror beror på att hon inte har några direkta morrhår att känna sig för med.

"The only true knowledge is in knowing you know nothing".

• Socrates
komigentammie
0

#4 samma problem som jag stött på med de helnakna som bodde hos mig! 😕

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

viperina
0

Har inte vart med om nått av de problemen med de 2 killarna jag har :s

JoySurrender
1

SRS kan inte förbjuda någonting. Men vi avråder från avel på nakna råttor.

Det finns flera olika sorter av pälslösa råttor, med olika problem vad gäller hälsan. Gemensamt är att de saknar det skydd som pälsen, ögonfransarna och morrhåren ger. Sedan finns det många olika uppgifter men otillräckligt med statistik och forskning.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

zickan
2

#7 man får inte som reggad uppfödare avla på naket, dubbelrex, manx, svansknyck osv. Anses vara defekt inom srs, vilket är till stor del.
Föder medlem upp naket kan man få varning, flera varningar kan ge uteslutande ur föreningen under viss tid. Så var det förr. 

Och jag hoppas det är kvar. Lite synd att dubbelrex gick under samma regel fast de bara har problem med avsaknad till päls och inte de genetiska defekter som nakenråttor. Men ändå en bra regel srs satt och hållit i många år.

viperina
0

Hade inte tänkt avla på dem och har ju bara två hanar, men alla som har råttor är ju inte med i någon förening så det lär ju inte vara så svårt om man hade velat :s ?

zickan
1

#9 ne det är inte speciellt svårt. Mer osakt till varför vill man söka råttor med defekter?
Och de som föder upp fhu/fnu, fuzzz är rätt ogillade i sverige, pratas skit om, ses ner på och kommer få svårt att avla andra råttor i framtiden då sånt kommer hänga kvar länge. De som föder upp nakenråttor gör det mycket hysch pysch då det är så oaccepterat och ogillat av 98% råttägare typ.
Ende som fött upp naken jag känner till har även lakgt ner vad jag vet. Kanske finns några oseriösa reptil folk som föder upp till ormmat och säljer överskott som sällskap innan de avlivas att stoppas i frysen.

JoySurrender
1

Tänk vilken koll du har på SRS regler, Zickan.

Ja, det finns regler och rekommendationer för registrerade uppfödare och man kan få en varning eller bli av med sin registrering om man medvetet avlar på defekter. Men de flesta uppfödare är ändå inte registrerade och man blir inte halshuggen om man skulle ha en nakenråtta. Inte heller blir man utslängd från SRS evenemang om man äger nakna råttor, vilket många tror. Medveten uppfödning kan bli föremål för kritik men SRS är ingen myndighet. Det fattas massor av kunskap vilket är synd.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

zickan
0

#11 Är väl inte direkt konstigt man snappar upp mycket när man varit medlem och mitt i smeten under så många år? Mer udda om man inte lärt sig föreningens stadgar, riktlinjer, regler osv, Man fick va med om mycket under år som gick. Mycket kunskap om föreningens fungerande när det varit strul med medlemmar och uppfödare. Stryrelsen läckte allt förr om allt och alla. 
Vore nästan konstigt om rätt saker nådde rätt öron först och inte gick laget runt innan det kom till rätt person från fel person. 
Men nu när mariotet av de flesta gamla rävar inte är kvar i styrelsen så kan det givetvis ha blivit bättre och nytänkande. Inte köra gamla hjulspår från 80 talet. Det har verkligen behövts och varit efterlängtat med nytt. Varit samma riktlinjer, tänk och regler under väldigt många år. Iaf de ca 10 år jag varit medlem, gjort provår mm. Och med det även massa tjaffs. Speciellt om en del uppfödare som avlat dubbelrex, naket, fuzz. Den biten har varit rätt lika under alla år sedan jag hörde srs ens fanns. 

Och srs är ingen myndighet, aldrig någon som sagt heller. Men det är en gammal förening med sina stadgar, rekommendationer och linjer man skall följa om man vill va reggad uppfödare, om man vill va medlem, om man vill regga råttor. 
Ju mer i föreningen man är ju mer ansvar måste man följa. Skillnad mellan reggad uppfödare mot medlem som föder upp. Både kan dock få varningar och bli portade från föreningen under nått år om riktlinjer, rekommendationer mm bryts.
En medlem (ej reggad) som födde upp blev portat i över ett år för att ha sålt ungar en gång på vikt under rekommendation. Fick inte ens en varning innan. 
Efter allt tjaffs som varit och efter att ha umgåts med många som suttit i styrelsen under nått år. Så lär man sig. vad är det för fel på att kunna mycket av något man varit mycket involverad i?