Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 846 ggr
Emmie117
0

Vad ska jag göra!?

Hej! Jag kommer gå rakt på sak. En av mina råttor har fått en tumör på hennes högra bakdel och jag är väldigt orolig för att hon ska lida. Jag visste ju redan innan jag skaffade råttor att det nästan var garanterat att dom skulle få cancer…men det liksom kändes som så långt ifrån att hända. Min fråga gällande detta är helt enkelt "vad ska jag göra?". Skall man tänka extra mycket på maten (ge en massa grönsaker? Mindre av annat?), hur man håller henne (gör det ont om man råkar ta på tumören?) och andra saker. Vill inte att hon skall varken lida eller dö :'( Är väldigt tacksam för svar

Emmisen

xEmmsix
3

Gå till veterinären låter som ett vettigt förslag tycker jag

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

[postmortum91]
2

Jag skulle åka till veterinären och rådfråga dem, och kanske faktiskt även ta bort henne om det är så att de säger att hon ändå inte har långt kvar innan hon lider eller dör. Det är tråkigt som sjutton, jag har varit i samma sits. Min hade snedskalle, så jag åkte in bara för att kolla med veterinären men de föreslog att redan då låta honom somna in, vilket jag också valde. Jag grät som ett barn. Lider med dig.

PetQueen
0

Hur gammal är råttan? Är råttan väldigt ung så kan man fundera på att operare bort tumören, men innan du börja fundera på det här tycker jag att du ska ta reda på att knölen faktiskt är en tumör, kan vara en fettknöl eller varböld också. Om det nu är en tumör och råttan är över 1 1/2 - 2 år så skulle jag personligen låta råttan somna in :( En operation är alldeles för stor påfrestelse för en äldre råtta, och även en yngre råtta så det är helt upp till dig. Jag vet hur det känns, det är så jävla hemskt. Även fast jag inte känner dig eller råttan så mår jag så dåligt och lider med dig. Håller tummarna och styrkekramar 🌺

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Elisabeta
0

Hej!

Det är svårt att förebygga tumörer hos råttor, men man kan komma en bit på vägen genom att i deras mat utesluta bröd( av mjöl), potatis, pasta, ris, även majs ( nästa helt), sötsaker. Man kan ge dem vissa frukt och vissa grönskaer. Guva- särskilt färsk- motverkar cancer. Man kan lära råttan att dricka grönt te, svart te - som man ger varje dag.

Så länge tumören inte är elakartad och långsamt växande, kan råttan leva många månader utan större besvär.

Lycka till!

skogsmurmeldjur
2

#4 Det skulle vara bra om du hade någon källa på det du skriver, då det är bra att kunna kolla upp vad det är baserat på. Generellt sätt så rekommenderas det inte att ge varken grönt eller svart te, då dessa innehåller koffein. Rooiboos (och vissa örtteer) går däremot bra att ge, eftersom det är koffeinfritt.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Troberg
0

Få inte panik. Tumörer kan växa långsamt och ofta så kan råttan ha ett bra live ganska länge, trots knölen. Operera om det är medicinskt sunt, annars gara ta det lugnt och ge råttan mycket gos.

Emmie117
0

Jag vill verkligen tacka er alla för svar och stöd. Jag skall nog gå till en veterinär som ni säger och fråga saker runt om det. Men utifrån att ha läst det ni säger om operationer osv så kan jag väll förstå att det kanske behövs avlivas:'( Knölen hon har är ungefär i storlek som lite mindre än en pingisboll och hon är några månader över 1 år, så jag kan så gott som förstå att det kanske är att räkna med att hon inte lever länge till. Tack återigen för era svar, det kommer hjälpa mig mkt. Man vill ju alltid det bästa för råttan.

Emmisen