Övergiven råtta hittad utomhus.
Jag och min sambo lade märke till att någon ställt en bur utanför våran port, och då tänkte vi att någon säkert ställt den där så länge. Det gick några dagar och jag märkte att den fortfarande var kvar, så jag gick ner för att kolla om buren var tom. Icke! En råtta fanns där, stackaren har varit där ute minst i tre dagar, och som den sanna djurvän som jag är så adopterade jag honom. Som jag har döpt till Martini. Men jag har aldrig haft råtta förut, är alltså nybörjare när det gäller råttor. Så jag blev medlem här och hoppas på att få hjälp av er som kan mer än mig.
Det jag kan säga om honom är att han är otroligt rädd, så fort en människa närmar sig gömmer han sig. Jag har försökt hantera honom lite. Hur ska jag göra för att få honom lite mindre rädd. Är det bara att fortsätta hantera honom, ta mycket i honom och så? Det jag också la märke till var hans tänder, dom är jättegula, nästan bruna och det ser nästan ut som att dom har gått av. Vad ska jag göra åt det? Veterinär?
Vad bör en råtta ha i sin bur? När jag tog upp buren så fanns det bara ett litet trähus som han gömmer sig i. Jag var på djuraffären häromdagen och köpte sån där saltsten, köpte mat, vattenflaska och ett motionshjul. Är det något mer jag behöver köpa?
Om det är någon som kan se vad för "slags" råtta det är så skulle jag vara väldigt tacksam.
Tack till alla er som svarar, jag vill bara ge den här grabben en andra chans.

Stor applåd till dig!!! Underbart med människor som bryr sig. Vilka fruktansvärda människor som ställer ett stackars djur ute så.
Ska försöka svara så gott jag kan. Ang tänderna så blir dom den färgen, orange/bruna. och de är väldigt raka så jag tror att tänderna är som dom ska vara.
Rädslan för människor är ju verkligen förstålig och ja du ska fortsätta hantera honom. Så mycket du bara kan. Gör en liten väska av en ficka tex och häng runt halsen och ha honom med dig i lgheten så mycket som möjligt. Eller ha honom på axeln.
iom att han är ensam så måste du ägna extremt mycket tid åt honom. Helst ska han ju ha en kompis och då föreslår jag www.rathjalpen.se där kan du ta hem en råtta och skulle det inte funka så får du hjälp att omplacera den. Eller hur det nu funkar men kontakta dom.
Om ett par dagar skulle jag tagit bort huset och istället hängt upp en hängmatta (tvättlapp/tygbit och fyra säkerhetsnålar) och kanske en halvöppen box så han inte kan gömma sig.
Ang mat så undrar jag vad du har köpt?
Förslag på mat är en osöta musli med dom 4 sädesslagen som bas, sen kan du blanda i lite nötter och fröer, puffat ris, knäckebröd etc
Denna maten ska alltid stå framme.
Sen så kan du ge honom dina rester (tänk på ej för kryddat eller sötat) eller göra som jag ge honom barnmat, ägg, gröt, etc
hans färg är lite svår men jag är inte expert på det , men min gissning är agouti striped. Är han striped kommer han att bli ljusare och ljusare med tiden.
Jag tycker han ser ut som en ungråtta på bilden men det är svårt att säga. Väg honom gärna på tex en hushållsvåg så kan man någorlunda bestämma åldern.
Önskar dig all lycka till och fråga allt du behöver här på forumet.

glömde en sak, han ska absolut INTE ha ett motionshjul. Inga råttor ska ha det. Det finns inte tillräckligt stora. Så ta bort det. Och lyssna inte för mycket på djuraffärer, oftast har dom väldigt dålig kunskap om råttor.

Jag tror allt att den där råttan är en agouti hooded… Kolla på www.rattsallskapet.se under standard så ser du;)
Lycka till med den lille!

Åh vad snällt av dig att ta hand om honom. Jag tog hand om en råttflicka som sprang lös ute för tre år sedan ungefär. Hon var full med fästingar den stackars tösen och detta var ändå februari mars och var fortfarande frysgrader ute när min kompis hittade henne. Detta kom till att bli min absolut favoritråtta genom all de år jag haft råttor. Hon var helt underbar, men hon var extremt uttorkad och utsvulten när jag fick henne. Det var någon som släppt ut en himla massa råttor, två fick nytt hem, som de hittade levande dvs, andra var påkörda eller frusit ihjäl. Phoebe var väldigt skygg i början men sedan blev hon nåt utav det underbaraste som fanns, men mycket tid till kel och sånt så tror jag att råttan kommer att bli jättego.. =)
Det är en agouti hooded iaf du har.. =)
Glöm inte att ge honom färsk mat också, pasta potatis eller ris och lite kött ibland, fågel eller fisk, samt massa olika grönsaker och frukt. Koka ägg till honom, gör gröt eller någon välling kan du också göra och röra ner rått ägg i. ärtor och majs är nog balnd de mest populära grönsakerna man kan ge till sin råtta, mina bara fullkomligt älskar ärtor iaf, men allt med måtta. Inte för fet eller för starkt kryddad mat iaf.. =)
Stort lycka till!!
#1 Det är det som är lite av problemet, försöker hålla i honom och vara med honom så mycket som det går. Men så fort jag tar upp honom så bajsar han och kissar på mig, och han slutar inte förrän jag släpper ner honom i buren. Då springer han direkt och gömmer sig. Jag och sambon ska iväg ikväll och hämta en till råtta så han får lite sällskap. Jag vet inte vad maten heter, jag köpte det i djuraffären. Det är en vanlig genomskinlig påse och maten ser ut som musli nästan. Kan ta en bild på maten!
Okej då tar jag bort motionshjulet. Tack så jättemycket för hjälpen!!
#3 Okej tack! Spelar egentligen ingen roll vad han är för sort, han är så söt ändå :D
#4 Härligt! Hoppas att Martini också blir kelig, men det tar nog sin tid. Stackaren kan inte haft det bra. Hemska människor som bara lämnar ett litet djur sådär, helt försvarslöst. USCH! Tur att det finns sånna som oss.
Stort tack till alla er!! <3 Kommer lägga upp bilder på honom här och berätta hur det går med grabben.
Förresten, glömde fråga en sak. Hur är det med att para ihop två råttor. Martini är inte kastrerad (tror jag, stor pung som hänger). Blir det problem med att skaffa en till hane?

Måste bara ge dej en eloge som tar hand om en övergiven liten stackare =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#6 det kan bli det. Plus att du vet inte om den här killen bär på ohyra etc. Så jag hade inte satt in en kompis till honom ännu.
Sen undrar jag varifrån du tänker köpa kompisen?
Usch :( hoppas det går bra för er och att han slutar vara så rädd.
En bebis, eller ännu hellre 2bebisar skulle jag försöka med. En bebis ska inte vara något hot för en smart vuxen råtta men risken finns alltid att han varit ensam för länge så att han glömt hur man "snackar råtta" men för hans skull så skulle jag försöka. en ensam råtta är ingen riktigt lycklig råtta. ur ihopsättningsbitenssynvikel är det lättare att sätta ihop en råtta ju mindre tid som gått sedan de blev ensamma. och fördelen med ett par tama bebisar om det går att sätta ihop honom med dem är att de kan lugna ner honom och göra det lättare för honom att vänja sig vid människor.
Edit: Kikade på bilden nu och jag tycker inte att han ser så stor och gammal ut så jag skulle absolut försöka hitta bebissällskap åt honom :) att 2 skulle vara bättre än 1 bebis är att det kan ta tid att sätta ihop råttor, särskilt om de inte är vana vid andra råttor, och då slipper den lilla vara ensam under tiden.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
och ang tänderna, råttor ska ha mörka tänder annars är det något fel :)
/Gia-Bokfrossa
Man måste vara försiktig bara om man sätter in en yngre råtta, eftersom den inte försvarar sig så lätt som en stor. Det tog lång tid för oss innan vi kunde sätta ihop våra två senaste råttbebbisar med resten av kullen. de fick väldigt mycket stryk ibland. Vi fick vänja ihop dem riktigt sakta, och vänta tills de blev större innan vi satte ihop dem helt… och gissa vilka som dominerar nu?
Tips: Läs på dig om råttor. Det finns hur mycket fakta som helst på internet, men välj sidor som denna - seriösa föreningar som vet vad de snackar om. Okunskap är nog den största anledningen till djurplågeri i vår värld. Oavsett vilket djur man har, så betyder det allt både för dig och framför allt djuret att man har kunskap.
Man man mena hur väl som helst, men en häst till exempel vill inte ha spagetti och köttfärssås…
Har "räddat" ännu fler råttor idag. Usch, människor är vidriga. Ringde till djuraffären här där jag bor, frågade om dom hade några råttor. Då svarade han att dom hade tre hanar, bebisar. Han sa att jag hade tur, för det var bara tre kvar som ingen ville ha tydligen. Så han skulle frysa dom och sälja som ormmat :S Åkte direkt och hämtade dom små. Nyss när jag kom hem så fick dom träffa Martini och allt gick jättebra. Förväntade mig lite bråk men nej då, Martini ligger där så fint och vakta bebisarna. Han ligger med huvudet på dom och bebisarna sover så sött. Har dock buren precis brevid mig så jag hör och ser om det är något bråk på gång eller något annat skumt. Man märker att Martini blivit gladare direkt, nu är han mycket mer aktiv. Springer runt massor i buren och vill ut och nosa.
En av bebisarna är väldigt väldigt liten. Jämfört med dom andra.. Dom är runt 7 veckor sa han i djuraffären. Har dom lämnat mamman för tidigt? Annars är dom aktiva,klättrar runt och busar.
Har tyvärr ingen bild på den minsta bebisen Noah, han ligger nämligen bakom Martini. Och jag vill inte störa dom. Lägger upp en bild någon annan gång :)

Så otroligt söta dom är =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Härligt att de får en andra chans hos dig! Sånna som dig behövs det fler av!
Vad har du för underlag i buren nu förästen? Har du spån? Råttor har rätt känsliga luftvägar och spån är dammigt…Dessutom finns där ett ämne, som framkallar cancer och råttor utvecklar ofta lätt cancer…så det är bäst om du köper Toa - Lätt smådjursströ eller något annat damfritt strö av papperspelletss.
Jättehärligt att det finns sådana som du! Vi borde klona dig. :)
Ang. att Martini bajsar och kissar på dig, det går över om du hanterar honom mycket. Ha på dig kläder som du inte är rädd om medan han är nervös. Jag lovar att det går över.
Jag vill passa på och välkomna dig till råttvärlden, dom är härliga små djur med stora hjärtan.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Vilken tur att det var just du som bodde där och ingen annan =)
usch vilka hemska människor som kan lämna ett stackars djur så. fattar varför han var/är(?) rädd.
va kul att han blev så glad över de andra råttungarna =) önskar dig all lycka
vad glad jag blir över att allting gick så bra och löste sig till det bästa :)
/Gia-Bokfrossa
Härligt initiativ!
Men måste fråga vad du har för bur nu när du har en del råttor?
och saltsten har då jag aldrig hört att man ska behöva ha till råttor så den kan du kassera :)
≧◔◡◔≦
jag har alltid haft saltsten.. endel av dem struntar i den och andra slickar lite ibland.. beror ofta på vilken kost de får, har det varit mycket sallad och osaltad mat är de gärna på den, annars låter de bli.

Jag med, tycker att det skadar ju inte och då kan dom slicka på den om dom känner att dom behöver det.
jag hörde en veterinär säga att man inte skulle ha saltsten för djuren behövde det inte och de kunde börja slicka mer än vad de behövde och då är det inte hälsosamt.
/Gia-Bokfrossa
Jag kan inte så himmla mkt om råttor just nu som jag kunde förut.. har själv skaffat två små bebisar nyss .. Men jag tänkte bara säga att jag måste ge dej en stor stjärna för att du tog hand om han.det är ju du som ger han anndra chansen i livet !
bra jobbat !

Den här historian verkar väldigt snäll och bra :) snällt av dig att rädda honom, vare i luna hos rickard du köpte bebisarna ???

mitt hjärta smälter. bra jobbat carla.
jag säger som alla andra du är en helt underbar människa!!! Lycka till med råttorna!

Tur att det finns människor som dig,
Hur går det med martini och bebisarna?
Sjukt bra att ta hand om råttan, även fast du inte har nån erfarenhet! Stor eloge! :) Jättesöta var han, även dom andra råttorna du skaffat till honom :) Jättebra att skaffa kompisar till honom så snabbt :) Som sagt, stor eloge till dig!
Jag minns tyvärr inte vem som frågade om vad jag har för bur. Men just nu har jag en tillfällig bur som är i storlek som en kaninbur. Håller på och bygger en jättestor bur till mina älsklingar. Av en garderob :) Lägger upp bild sen på hemmabygget om det är någon som vill se :)

har martini blivit tamare nu? det är underbart att du håller på att bygga en stor bur till dom och jag tycker att alla som hittar övergivna djur borde göra som du (tyvär gör inte alla det:(

Åh vilken solskenshistoria <3

Jättebra gjort!

Åå vilken solskenshistoria!
Älskar mina stora små vänner..
jag håller med alla andra , en riktig sol..filmshistoria,
(solsken va ju redan taget :P)
Underbart kul att du tog in honom, ännu roligare att du gick till zoo och skaffade kompisar till han och mer ändå att det gick så himla bra med introduceringen men mest av allt att du bygger en bur åt dom..Hur känns det att vara oplanerat råttmamma? hihi. Visst är det underbara djur?
Najs bra gjort ! :P
Håller med alla andra! Bra jobbat! Ser fram emot att se bilder på burbygget:)

vad hände med råttan som du hade haft i ett år ?? martini, som fick ungar ?!
är det här bara en lögn för att du skulle bli mer omtyckt ?? :S
haha, det här är så kul att läsa :D bara lögner hit å dit :P

Jag förstår inte varför man skaffar djur, och sedan inte tar hand om dom! *Bravo till dig*
birke, såg inte du vad babsan skrev nyss ?

Och vem säger att babsan har rätt?

jag fick bilder på hennes martinis ungar :P…

#45: Säker på att det inte är någon annan som har en råtta som heter Martini? 

#46 jag blandar inte ihop msn kontakter ;)
Jösses, snälla lilla Jennifer ge upp.
1. Jag känner inte dig så slutat låtsas att vi är vänner!
2. Jag vet inte vad du pratar om, har inte haft råttor i ett år.
3. Du snackar bara massa skit för du är sur för det där med Melker, för att jag inte ville sälja honom till en 13åring.
4. Min martini är en kille, så han kan omöjligt få barn ensam?
Och snälla du, om jag skulle vilja ha uppmärksamhet och bli omtyckt skulle jag väl för fan inte sitta och ljuga på ett forum för folk som gillar råttor? Lite mer vett i skallen har jag faktist. Så snälla gå och snacka skit någon annanstans ok? Och lämna mig ifred!!

Jises.. snacka om lågstadiebeteende..
Det du gjorde tycker jag och min man är skiiitbra Carla!!! Hur går det med rådisarna idag då? :)

Carla: jag är då inte sur över melker grejjen, den har jag slöppt, han har det mycket bra hos "kitty"… vem var det som skickade den här bilden ;) ??jo det var du…du var sååå glad över att martini hade fått ungar….
jag låtsas absolut inte att vi är vänner !! jag har träffat dig genom illerträffar, å endast för att illrarna skulle få leka med varann !!…
snacka kan du hurru ;)
?? så är råttan hittad ute eller inte? eller vad pratar du om babsan?

#51 enligt carla när jag chattade med henne förut, en stund innan hon skrev den här tråden var hon jätteglad att hennes martini hade fått ungar….. så antingen ljög hon för mig eller så ljuger hon här :S
Carla, om du talar sanning så vill jag bara säga att det verkligen var UNDERBART gjort av dig! Och den lilla råttan hade verkligen tur att få hamna i ett så bra hem!
Om du ljuger. Ja.. då får du bara skämmas helt enkelt.
Du vet själv vilket av alternativen som stämmer, så ta åt dig utav det :)
Varför drar ni upp och börjar älta i gamla trådar för? Ta det privat i så fall…
53# jao håller med.
Jätte bra att lillen fick ett bra hem tillslut.