Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1471 ggr
sovsecken
0

Vanliga nybörjarmissar

Jag hämtade idag hem mina första råttor och undrar om vilka nybörjar misstag som man brukar göra

lollynonna
2

Att ha spån och hö är ett ganska vanligt misstag om jag förstått det rätt.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sovsecken
0

Aha har hampa så det är ingen risk

AnneN
3

Tycker det verkar vanligt att nybörjare har alldeles för små burar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

komigentammie
1

Vad jag sett: kutterspån, hö, halm, dåligt foder, för små burar, dålig/för lite inredning, inte läst på tillräckligt, vet inte vad en kissten är 

Kanske missat något nu men..

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

lollynonna
1

#4 Jag har inga råttor men VAD är en kissten?!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

komigentammie
0

En helt vanlig sten som du har i buren, råttor finner av någon anledning stenar som perfekta kissplatser 😃

lollynonna
0

#6 Haha jaha, det hade jag ingen aning om!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

PetQueen
1

Att man har kalk oh saltsten i buren. Kalksten kan ju vara bra i småmängder till en diande/dräktig mamma osv med ska absolut inte finnas konstant i buren :) Inte saltsten heller, den behövs aldrig typ.

Vet inte om detta är vanligt men precis i början så fatta jag inte att man skulle ge färskfoder varje dag, av typ var tredje/fjärde dag.

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

AnneN
2

Ett annat nybörjarmisstag är att ha springhjul till råttorna och även att ha bara en ensam råtta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ScarletMajesty
4

#4 fast Kissten är inget man måste ha..så nybörjarmisstag skulle jag inte kalla det, speciellt eftersom det är en relativt ny grej också. Men vanligast verkar vara spån, hö, för liten bur och ensamråtta

DuBetMig
1

En grej är väl att man inte vet att råttor inte ska låta eller kuttra - vilket egentligen innebär sjukdom.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

sovsecken
0

Då känner jag mig rätt trygg då jag inte gör något av dessa ^^ Kissten har jag aldrig hört talas om förut

komigentammie
0

#10 skrev att det var ett nybörjarmisstag att inte veta vad det är, läs om - läs rätt 🙂

Tycker dock det är väldigt omtalat om man befinner sig i den kretsen iaf.

Troberg
1

Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om kissten, efter 20 råttor och snart 10 år…

Hur stor sten ska det vara? Golfboll? Tennisboll? Sko? Rund eller kantig?

komigentammie
0

#14 Är nog en smaksak, jag har stenar i olika storlekar!  

Men jag har ganska stora då mina gärna sitter & käkar på dom med samt är fin inredning & slipar ner klorna naturligt om de klättrar eller leker där. 😃

Karmatarerskanise
1

#13 Jag skulle inte kalla det något nybörjarmisstag att inte känna till något sådant. Det påverkar ju verkligen inte råttorna och uppenbarligen är vi flera som är långt ifrån nybörjare som inte känner till det. Låter mest som ett sätt att lura folk på pengar.

myismyname
1

#16 Nja, lura folk på pengar vet jag inte, eftersom kisstenar är vanliga stenar man plockar in utifrån och kokar + diskar. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
5

Skulle dock inte vilja påstå att det är en klassisk nybörjarmiss att inte veta vad en kissten är… Nybörjarmissar tolkar åtminstone JAG som sådant man verkligen gör FEL som ny råttägare, till exempel att man har hö som bäddmaterial istället för exempelvis tidningspapper eller att man har ett springhjul i buren. Det är vanliga FEL (missar) man gör som nybörjare. Att inte ha en kissten och inte veta vad en kissten är, är inte fel alls. Många föredrar att ha kissten, ja, men det är inte fel att skippa den. Ska det räknas till nybörjarmissar borde ju "inte veta vad en sputnik är" också räknas som en nybörjarmiss i och med att många i råttvärlden gillar dem, men det är inget måste att ha dem… Skämtar

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

komigentammie
0

Om inte så har ni lärt er detta, superbra för oss som tidigare haft väldigt nerkissade hängmattor😃

& det är gratis för man plockar in stenarna själv.

Garm
2

#19 Jag hade en sten i buren som mina råttor kissade på, men inte fasen blev hängmattorna mindre nedkissade för det.

Troberg
1

Intressant i vilket fall. Jag ska gå ut i trädgården och plocka någon sten innan snön kommer och testa.