HJÄLP! Är min råtta sjuk?
En av mina råttor har helt plötsligt slutat använda bakbenen och släpar sig fram med frambenen, jag kände lite och tog i benet för att se om det var brutet men det var det inte. Han använder varken bakbenen eller svansen, så jag gissar på att han är förlamad? Men han bajsar och kissar precis som han ska. Vad ska jag göra? MVH Carla
vetrinär
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

vetten, direkt..
Tror jag läst om något sånt här och då trodde de att de kanske var en hjärnblödning. Men åk till veterinären på än gång. Brukar finnas akuttider som man kan få.
Hoppas det går bra för er!

Fick du nån tid hos vetten?? Hoppas allt löser sig!
Hur gammal är råttan då? Är den väldigt gammal, kan det vara pga. det… En råtta jag hade använde inte svansen till en början, då var han 2 ½, sedan började han gå lite saktare, och tillslut släpade han sig ochså fram med frambenen, och det var vid 3 års ålder då .. 
Kom förlamningen helt plötsligt eller har han varit lita svag i bakdelen ett tag? Har han råkat ut för en olycka?
Ger du råttorna skaldjur eller annat tillskott av selen?

Det kan bero på att åldern (om din råtta är gammal?) men veterinär är bäst du söker upp.
Tre dygn sedan… hur gick det?
Jag åkte inte till veterinären. Det gick ca 2-3 dagar och sen började han använda benen och svansen igen, och nu springer han runt som alla andra. Jag vet helt ärligt inte vad som hände med honom. Men nu mår han bra iallafall. Men kanske är det lika bra att ta med honom till veterinären så det inte händer igen. Tack för all hjälp iaf :)
men ger du honom skaldjur och sånt så han får i sig selen? det kan ju förebygga ben skörhet och förlamning…
När man ger skaldjur typ räkor ger man dem hela med allt på eller skalar ni dem? vet endel kattägare ger sina katter dessa med allt..
Bara liten varning ang räkor till katter de innehåller mkt magnesium och 5 räkor ger katten en hel veckas ranson av magnesium. Lite OT där.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Carla- hur går det med alla råttorna? 
Min gammelråtta Fender har fått exakt samma problem, han har svårt att ta sig fram med bakbenen och använder mest framtassarna. Nu när vi bytte hos dem la vi in heltäckningsmatta för Fenders skull eftersom han har svårt att få grepp i Toa-lätten. Idag åker vi iväg till vetrinären med gammelgubben (2 1/2 år) så ska han få en B-vitaminspruta. Min vet sa att antingen beror tasslöheten på problem i hjärnan eller muskelproblem, i båda fallen hjälper det med B-vitamin (under långa operationer ger man ofta B-vitamin till djuret eftersom samma muskelpartier som djuret ligger på belastas på pass mycket). Förhoppningsvis ska Fender få lite mer spring i benen efter sprutan!
//Tosca
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
#11 Mina får räkorna hela, med skal och allt. Det är ju i skalet och innanmätet det nyttiga gojset finns. *smaskens* ;)
Ibland mixar jag ner räkorna med annat om jag gör någon puré till råttorna, då slipper man leta runt efter ev. rester som kan börja lukta illa.
säger som Ninja, mina får också hela räkor med skal och allt kvar dom tycker räkor är *mums*
#9 Kan ju ha varit en tia attack, för då kan man ju bli så.. Vid hjärnblödning eller en propp.. Tia attacker är ju vanligt på människor, de fungerar i stort sett som en varning.. Kan vara ngt sånt råttan fått.. Man vet ju aldrig. Hoppas att det går bra med råttan iaf!=)
Hallå igen!
Nu har Fender och jag varit hos vetten och han fick sprutan. Diagnosen blev muskelförtvining av bakbensmusklerna, något som gick väldigt fort för Fenders del. Utöver B-vitaminspruta kan man även ge sin råtta en dos antibiotika (väldigt liten). Fender ska även få tillskottsfoder (hundmat som ges till nyopererade hundar, i små doser) för att musklerna ska byggas på igen. Dock fick jag en varning för att ge råttorna räkor eftersom de innehåller väldigt mycket salt (svenska räkor kokas inte bara i vanligt havsvatten utan även mycket salt tillsätts), något som man kanske bör tänka på när man ger sina råds räkor (även om räk är uppskattat av råttisarna). Bra att ge sina råttisar vid problem med benmusklerna (och givetvis i samrådan med vetten så att bakbensslöheten inte beror på något annat) är tillskott av B-vitaminer och gärna också tillskott av andra behövliga vitaminer som C-vitamin. Kalksten med alger är också bra.
Portfolio på Flickr
Förlåt, jag skrev fel igår, det ska vara en dos anabola, inte antibiotika.
Portfolio på Flickr
anabola? oj det borde ju inte bli så lätt att få tag på eller?
jo räkor ska man ju absolut inte ge varje dag men typ en gång i veckan-varannan vecka eller månad.
#19 Hon jag köpte min äldsta hund av - hennes hane (pappan till Ginza) åt ådligt och han fick anabola för det.. Tror man kan få det hos veterinären.
Den jag bor med han köpte räkor i rund burk liggande i vatten skalade.. Så de får jag ge katterna och köpa hela räkor med skal.. Men som ni säger de är salta och kan man inte ha dem liggande i vatten ett tag med vattenbyte för dra ur dem lite salt?
Frysta räkor innehåller väl inte salt? Då går det ju inte att frysa dom i normala frystemperaturer..
Konsum här har även i lösvikt *vad det nu heter* så man kan ta så mkt man behöver. När de pratade om räkor var salta så trodde jag de pratade om dessa. Har själv ej tänkt på om de är salta eller ej. Jag äter knappt räkor äter hellre kräftor.
Jo i lösvikt är det ju väldigt salt. Jag köper dock fryst eftersom jag tycker det är bättre att ha nåt kilo i frysen och bara plocka fram så många man behöver när man behöver det. Räcker hur länge som helst och det blir mindre rännande till affären för att köpa några enstaka räkor.
#25 då blir det dem i så fall..
Hej hallå! Råttan mår toppen. Var hos vetten med honom, men hon kunde inte se något fel alls på honom. Hon var lite dryg och sa at sånna här skadedjur brukar bete sig lite konstigt :S Jag blev faktist lite irriterad på henne. Hur som helst, råttorna mår toppen. Buren är klar, och allt är frid och fröjd! Ledsen att jag inte varit så aktiv. Jobbar för fullt och har annat o pyssla med. Ta hand om er allihopa och tack tack och återigen tack för all hjälp (ifall jag skulle bli inaktiv igen)
Vissa veterinärer har verkligen inte valt rätt yrke… *suck!!*

Mvh Stephanie 

Anabola… hm… alltså, jag tycker det går lite för långt när vi måste ge våra råttor anabola steroider.
Vad gäller din råtta Carla, låter det som om han råkade ut för en olycka och repade sig. Eller det som stjärnfallet beskriver i inlägg nr 16…

Anabola används en hel del till hundar med ledproblem för att hjälpa dom bygga upp musklerna runt omkring, Funkar det på råttor också så varför inte?

va skönt att den mår bra nu =)