Pipande råtta
Precis blivit medlem så ursäkta om detta blir fel på något sätt! Jag har en hanråtta (Moon) som låter väldigt konstigt ibland. Låter typ som astma, kan man väl säga, och efter varje gång så låter det som att han nyser till. Han låter mer när man kan tänka sig att han är stressad på något. Låter inte när han äter eller sover. Jag har också haft han hos veterinären men det är ingen fel på andningen och han är inte förkyld. Någon som har en tanke på vad det kan vara. Vill inte att han ska må dåligt. Veterinären sa något om att det kan vara allergi så jag sprutar lite vatten på peletsen i bottnen och så. Han går snett och han är albino, tror även han ser dåligt eller är blind. Inte fått hjälp med det. Han är dock modigare och piggare ön den andre så har svårt och tro att han är väldigt sjuk. Sedan har jag ett problem med den andre (Night). När jag bär upp honom så piper han till och det står på många ställen att det är för att dom är rädda för en. Men det är bara det att han piper inte varje gång. Han är mer tyst än vad han piper. Stod någonstans att de kan vara son att han är kittlig. Är det ens möjligt?
Albino / rödögda råttor ser sämre än råttor, ett beteende dom kan hålla på med är att 'skanna' genom att röra huvudet fram och tillbaka.
Råttor är carnivorer och visar inte sjukdoms tillstånd ibland in i det sista, en gång hade jag en råtta som rosslade ( dom piper/låter som en kaffe bryggare/ marsvin ) men slutade alltid när han var hos veterinären. Fick åka in dit flera gånger, till slut fick han medicinering.
Om han går snett kan det skett något annat med honom, har för mig stroke/öroninflammation kan orsaka sådant beteende. Kollanärmare i artiklarna och se om det finns något där som kan stärka den teorin.
En råtta som piper kan betyda massor med saker, oftast i min erfarenhet är det att dom protesterar. Man får helt enkelt sådana 'fjantar' ibland och ibland lär dom sig att det inte är nån fara/ide att pipa medans andra gånger så gör dom det livet ut
Råttor ska kunna skratta när dom blir kittlade ja, men vad jag vet så är det så högfrekvent att människor inte ska kunna höra det. Kolla på youtube, där använde dom en speciel apparat för att det skulle kunna höras.
Hoppas det hjälpte lite grann :)
Jag ska nog ta honom till veterinären då och kolla igen. Tvättade buren igår med bara vatten så han kan ju ha varit allergisk mot medlet. Och när jag klippte klorna på honom idag så lätt han mycket med andningen. Så det kan ju vara att han inte tål viss saker och ljudet kanske även är ett försvarsljud när han är rädd. Kan vara att han är pipig för han är ju inte rädd eller så när jag väl tar upp honom. Tack för din kommentar :-)
Hmmm, hur mer exakt låter hans andning? Svårt att förklara förstås … Om du har möjlighet att filma och fånga upp ljudet och lägga upp på youtube så skulle det vara till hjälp.
Jag har nämligen en hane som har ett väldigt konstigt ljud för sig, som han alltid har haft. Som ett utdraget, lågt flämtande. Nästan som om han inte får luft låter det som, men inte alls på det sättet som luftvägssjuka råttor låter. Inga kurranden eller något. Han gör ENDAST detta ljudet när han blir klappad och gosad … Som om han känner sig väldigt obekväm! Grejen är bara den att han njuter samtidigt. Han slickar mina fingrar, blunder, sträcker ut sig, eller till och med rullar över på rygg och sträcker ut alla benen för att jag ska kunna klia honom över hela magen.
Han har visserligen "sociala problem", och hans flämtande kanske är en del av det. men i övrigt helt frisk och har aldrig varit sjuk under sina 1 ½ år hittills.
(Jag ska pröva om jag kan fånga upp min råttas ljud, men det är så lågt så jag vet inte om det går)
--
Nights pipande behöver inte alls betyda att han är rädd =) En del piper i protest eller bara av förvåning. Och vissa är mer gnälliga än andra…Och kanske aldrig sluta pipa, bara för att de inte gillar själva upplyftet. (Men inte värre än så, de gillar det inte men accepterar/lär sig acceptera det)
Om han vore rädd skulle han nog pipa varje gång, och kanske till och med skrikpipa i vild protest. Ynkliga korta pip är oftast gnäll, förvåning, eller bara en klen protest ^^
Det är typ att han andas fort tre gånger och i slutet av dom tre gångerna så nyser han till. Jag lyckas aldrig få det på inspelning. Har försökt. Han hinner sluts varje gång. Det låter som Night faktisk. Mer som en liten fegis :-) hihi