Lite frågor om utseende
Hej! Jag skriver en artfördjupning om tamråttan och undrar om ni kan hjälpa mig med lite frågor?
- Det står på SRS hemsida att det finns en särskild beskrivning på Dumboörades ögon. Jag hittar inte den. finns det någon som kan den och kan länka den eller beskriva den i en kommentar?
- jag har hittat minst 3 olika latinska namn och undrar vilket det är som gäller.
Tack på förhand!
MVH
Jasmine Ekström NB14 Gutegymnasiet :)
dumbo formade öron har precis samma ögon som en toppörad. både är samma art. ende som skiljer är öronformen.
tamråttorna vi har, har bara ett latinskt namn. de är domesticerad form av brunråttor. dvs Rattus norvegicus domesticus, eller Rattus norvegicus forma domestica.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Egentligen är det inte formen på öronen som skiljer sig, det är placeringen. De sitter mer på sidan av huvudet, inte ovanpå. Samma gen finns hos vissa människor, men där får den betydligt mer effekt och ändrar hela ansiktsformen.
Njae. Det är visst skillnad på form också. Toppörade har mestadels samma form, placering. Även om det med kan skilja sig en del.
Dumbo har oftast samma storlek som toppörade men ser större ut då de har annan form. Även inom dumbo finns det massor av olika former. Önskvärt är mellanstora, runda, inga extra flikar. Mellan tjocka.
Men sedan finns det olika former där dubbla flikar förekommer, fjärilsform, ej runda, tunna stora, tjocka små. Krusade osv.
Dumbo är inte så lätt att föda upp med bra standard. Stora variationer och svårt att få till bra, Och när man väl fått till bra så har man åkt på att de inte sitter symetriskt på huvudet utan att de sitter ojämnt i höjd och inte lika på både sidor.
Det var vad jag fick mest nerslag på under utställning att öronen inte satt lika högt på både sidor av huvuder eller likadant.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okej! Tack för svaren! :)