Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1458 ggr
welshuf
0

MIN RÅTTA SKRIKER!!

Jag har nyss skaffat EN ny råtta vid namn nidalee. 
Men lite rädd att det kanske är något fel med henne. 
I buren springer hon runt och gör en massa ljud. Inte helt säker men låter som att hon nyser. 
Jag blir ju självklart orolig och ska plocka upp henne. 
Och då skriker hon. Ganska högt med. 
Jag har testat att känna lite här och var överkroppen. Men inte fått några som hälst tecken på att hon har ont någonstans. 
Är det något fel med henne eller är det bara att det är nytt ställe som hon fortfarande är obekväm i?

thea_thea
0

Hon kanske blir stressad av andra råttor?

welshuf
0

Jag har dessvärre inte hunnit köpa en annan råtta, Så har endast henne just nu! Ska köpa en till imorgon! 

Så hon är helt ensam.. 

Men är rädd att det kan vara någon typ av inre skada! :/

thea_thea
0

Ja, det kan det vara. Eller är hon bara livrädd. Vad har hon för bakgrund?

Rumblebee
0

Angående det där med att hon nyser, det kan bero på stt det är många nya lukter (förutsatt stt hon är frisk och bor i en dammfri miljö). Mina honor fnös en hel del när de nyss flyttat in men så fort det började lukta mer dom dom i buren så slutade dom med det.

Karmatarerskanise
0

Är hon köpt i djuraffär är risken att hon är sjuk.

welshuf
0

Åh, Hennes bakgrund är djuraffär! :/

Hon har lungnat sig lite nu iallafall! :/ Fick med en försäkring på henne med sådan tur var! Och ja, Ska fortsätta med försäkring inom agria! :/

Lamina
0

Tja, då är hon antagligen rätt ohanterbar. Att hon skriker vid lyft beror antagligen på ren och skär rädsla. Vad har du för bottematerial?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Troberg
0

Det kan också vara en råtta som skrikig. Jag hade en råtta som var hur go och trygg som helst, men om hon tyckte att hon höll på med något och jag kom och störde henne så pep/skrek hon. Ett "Du, jag är faktiskt upptagen nu!", med andra ord.

Det sagt så ska man naturligtvis vara uppmärksam och undersöka det noga. Känna genom råttan så att den inte har ont någonstans, se om den verkar rädd osv.

ida eson
0

Ja räddsla kan det mycket väll vara! Eller så är det för att hon inte är trygg med dig! Hur blev hon tam, vissa kan ju vara tama redan från att man köper dem men då är dem ju inte tam vid dig! visa henne att hon kan lita på dig få henne att bli lugn. Det är mitt tips.

Mymlan&Vifs
0

När jag tog över 2st råttor var en av dem väldigt känslig för beröring (kände sig förmodligen otrygg eftersom jag är hennes tredje ägare på kort tid). Hon pep och småskrek om man skulle lyfte henne, men med tiden har hon blivit mer lugn. 🙂

Alwyn
0

Se till att hon har ett dammfritt bottenmaterial och håll koll på nysningarna. Det låter inte när jon andas? Undvik att lyfta nu och bygg upp tillit genom att ge godbitar ur handen och klappa lite när hon är lugn med det. Blir det inte bättre med nysningarna och hon fortsätter skrika vid lyft trots att hon är trygg skulle jag tolka det som sjukdom/smärta.