Avliva eller inte?
Jag har en kastrerad hane på ca 1 år och 2 månader som är resultatet av att vi råkade köpa en dräktig hona från zooaffären. Han är alltså född hos oss och har aldrig varit sjuk eller fått dålig mat. Sen några månader tillbaka så har han dock börjat bli kal, och vi fick nyligen veta av en kunnig person att det troligen handlar om självbarbering och blev rekommenderade att avliva honom. Han ser hemsk ut och sover nästan hela tiden, men det tar ändå emot, eftersom det är så svårt för mig att avgöra om han lider eller inte. Vad tycker ni? Är det dags att låta honom gå vidare, eller kan man göra något?
"The only true knowledge is in knowing you know nothing".
- Socrates
Det började alltså för några månader sedan? Hände det något då?
T.ex. nya råttor i flocken, någon i flocken som lämnat, flytt, ny bur, mindre utetid och ompyssling under någon period på grund av hektiskt privatliv osv, osv.
De flesta börjar barbera sig om de känner stress (framförallt stress), oro, eller är understimulerade. Men det behöver inte bero på detta, det kan också bara vara så att han vid det tillfället för några månader sedan kände sig stressad av någon orsak, började barbera sig, och sedan har beteendet fastnat. Det behöver inte betyda att han mår dåligt nu, eller ens har "mått dåligt." Vissa verkar börja barbera sig helt utan misstänkt orsak, tyvärr.
Han mår inte dåligt av att vara utan päls, även om han såklart lättare kan bli kall eller klöst av sina kompisar. Men avlivning? Skulle starkt avråda från det så länge han är frisk och glad.
Det du kan pröva är att möblera om i buren lite oftare, slänga in lite spännande saker att gnaga på, t.ex. någon träinredning med mysig bark att dra av. Kartonger, bomaterial. Oavsett om/vad du använder, så kan det gå att bryta hans beteende om man lyckas hitta något annat som han tycker om att pyssla med inuti buren. Det gäller att pröva sig fram.
(Dock är det inte alls säkert att beteendet går att vänja bort.)
Och sist, en kanske dum fråga: Har du kollat om de har löss? Verkligen kollat noggrant? Är de duktiga på att tvätta sig och varandra så kan det vara få löss och svåra att hitta, men de få som finns kliar som attan … Jag hade en råttkille som hade dragit av all päls på hela ryggen nästan när han flyttade hem till mig med sina två bröder. Trodde det var barbering, märkte inget överdrivet kliande och hans två bröder barberade sig inte.
Men tillslut såg jag krypen i pälsen.
Så fort lössen försvann slutade han dra av sig pälsen.
Hoppas det kommer gå att lösa! 🙂
Om du inte har gjort det, gå till veterinären för att utesluta allt annat än barbering.
Kolla speciellt öronen, där brukar det vara lättast att se prickar efter skabb.
Tack för svaren allihopa. Jag har en tid bokat för pojken imorgon, så vi kan utesluta eventuell ohyra. Talar om hur det gått när vi varit där :)
"The only true knowledge is in knowing you know nothing".
- Socrates