HJÄLP, råtthona blöder från underlivet
Märkte alldeles nyss att min ena råtthona blöder ifrån underlivet. Vad ska jag göra? Kan jag vänta till imorgon eller ska jag åka till veterinären nu? Vad kan det bero på? Lilla bebisen, blir så orolig):
Det kan vara livshotande, jag skulle inte våga vänta till imorgon..
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Åk så fort som möjligt men det är kväll nu så det kanske inte är öppet, i skåne har vi Fågelkliniken i Lomma o dom är bäst på fåglar o råttor o andra smådjur. Jag har haft två honor ja en nu också o jag vet inte om dom kan ha någon mens eller så, mina går fria i hela bostaden dygnet runt så jag ser inte så mycket om de blöder eller så, har inte märkt det. Blöder hon mycket ? rinner det hela tiden eller droppar det. Råttor är tåliga de brukar repa sig bra. Men åk så fort som möjligt.
Var inte orolig.
Mvh / Henry
Honor ska inte blöda alls från underliven, kan vara tecken på livmoderinflammation
Råttor, råttor och lite mer råttor!

Åk till veterinären! Att hon blöder beror på att hon har inflammation och det är livsavgörande om hon får vård eller inte!
Tack för alla svar! Inget verkar ha öppet just nu, men fick en tid imorgon i västerås, så åker då! Hon blöder inte mycket, det har kommit kanske 3-4 droppar max, men hon är rätt liten så det är ju mer än det känns som): Hon verkar må okej i övrigt, äter, dricker och leker som vanligt. Är det okej att hon är tillsammans med sin burkompis eller bör jag sära på dem? Tack för all hjälp hörrni!
Jag hade ett liknande problem (som, i mitt fall, lyckligtvis, visade sig vara att hon antagligen fått en klorispa när de busat). Inga veterinärer hade tid på flera dagar.
Jag kontaktade då en bekant som varit veterinär (inte längre aktiv), och han sade att jag kunde ge antibiotika för säkerhets skull, det är ingen risk med det.
Så, har du Vibranord och/eller Baytril hemma, kör igång en kur för säkerhets skull. Det är möjligt att din veterinär kommer att gnälla på dig för att du inte frågat dem först (mest för att det är deras jobb att gnälla om det, inte för att de inte håller med), men, heck, rättan är så pass viktig att man kan ta lite gnäll.
Själv skulle jag avråda från att på eget bevåg gissnings-behandla med antibiotika om det inte verkligen behövs.
Upd: Igår var jag till veterinären med henne. Hon verkade må bra i övrigt, och förmodligen var det en livmoderinflammation. Fick baytril som vi ska köra med i en vecka, blir hon inte bättre så blir det återbesök. Hon har ätit och druckit bra och inte blödit något mer under natten eller idag. Så jag hoppas på att hon inte blöder mer!(:
#8: Antibiotika är inte farligt, så länge man följer dosering och sånt.
Med min råtta, som bara hade fått en rispa, så sade veterinären att det var lika bra att köra antibiotika i vilket fall, det minskar infektionsrisken också.
#10 Det jag menade var att om hon någon gång skulle behöva antibiotika i framtiden är det inte säkert att det hjälper andra gången man behandlar. Dessutom är det inte säkert att alla vet hur man doserar det rätt utan att ha fått det skrivet på recept först av en veterinär.
#9 Hoppas att råttan tillfrisknar!
Har man antibiotika hemma så har man doseringen, man har ju fått den från en veterinär från början.
Sedan, ger man den rätt så är inte resistens ett problem. Anledningen till att resistens är ett problem är att det finns en massa fårskallar som kör "Jag känner mig lite bättre nu, så jag slutar ta medicinen för medicin är inte bra…". Kör man hela kuren ut, som ordinerat, så finns det inga överlevande bacillusker kvar som kan bli resistenta.
Sorry om jag låter nedlåtande mot läkemedelsmotståndarna, men jag är bara så trött på alla anti-vaccinationstomtar med frankensteinkomplex.