Skabb eller bara sår?!
Hej!
En av mina hanar (1 år och 9 månader) har en massa små sår över skuldrorna och lite längre bak över ryggen. Upptäckte de större såren igår kväll. Har försökt ringa veterinären hela dagen idag utan att få något svar… (Dessa skorpor/sår har dykt upp rätt så plötsligt då jag försöker hålla koll på honom då han hade liknande i ansiktet för ca 6 månader sedan, gick dock över av sig själv)
Igår kväll efter att jag upptäckt alla små skorpor så tror jag att han sedan kliade upp ett sår för det började blöda lite. Han verkar väldigt irriterad i sårområdena. Tycker han kliar/tvättar sig aningen mer än de andra. Tyckte även jag såg lite blod på hans ena tå idag som så mest troligtvis kommer av att han kliat sig.
Tycker även att han har börjat knastra lite när som helst. Han brukar inte knastra alls nästan i vanliga fall. Sedan är han inte lika aktiv utan lägger sig bara platt ibland och ligger still ett tag. Visserligen kanske det inte är så onormalt, men tänker att knastret kanske inte är av välbehag om man säger så?
Eftersom veterinären inte verkar svara idag och det blir helg så känner jag mig lite stressad över att inte kunna göra något. Någon som tycker detta låter som skabb? Kan man göra något alls för att lindra isf?
(Ingen annan råtta har några sår alls)
Blev rätt långt inlägg, men tänkte att det är lika bra att försöka skriva ut allt på en gång! x)