Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 836 ggr
Alwyn
2

Insekter som föda

Nya blogginlägget handlar om att utfodra med insekter, välkomna in Glad

https://knivstaetologen.wordpress.com/

Madde-J
0

Ska råttor verkligen äta insekter?

Zolah
0

Jodå det kan man, dock så är det olika om vad folk tycker angående om det är humant att ge levande föda osv . har varit diskussioner om det förr angående fisk och insekter

Alwyn
1

Ja, som Zolah skriver finns det folk som inte gillar tanken på att utfodra med levande föda. Detta har jag även tagit upp i blogginlägget och hur jag ser på det. Råttor kan absolut äta insekter, de är inte strikta vegetarianer alls och behovet av protein ligger på ca 20% för råttor, det är svårt att komma upp i den procenten utan att utfodra med något animaliskt.

Troberg
0

Tänk dock på risken för parasiter.

Man brukar tex säga att man i överlevnadssammanhang inte ska äta insekter, just på grund av den risken (Undantag myror. Inte för att inte de också kan ha parasiter, utan för att man där kan få så pass mycket näring att det i en överlevnadssituation är värt risken).

Zolah
1

dock ska väl uppfödda insekter från fångenskap vara rena från sådant just för att ens djur etc inte ska bli dåliga?

Troberg
0

Ingen aning, jag plockade bara information från det sammanhang jag hade koll på.

Å andra sidan, vi vet vilka problem det är att finna seriösa råttuppfödare. Hur seriösa är insektsuppfödarna…

Rumblebee
0

Är säker på att det finns seriösa uppfödare av insekter. De flesta som föder upp insekter gör det för att de ska bli foder åt andra djur, kanske även till sina egna djur och de vill nog inte heller att deras djur, vare sig det rör dig om däggdjur, fåglar eller terrariedjur, ska bli sjuka av insekterna. Men vilda inselter håller jag med om att man bör undvika på grund av risken för parasiter.

Alwyn
1

Parasiter behöver man inte oroa sig över då man köper insekterna, detta står också om i blogginlägget.
Det är av just denna anledning man ska KÖPA dem och inte fånga dem ute 😉