Annorlunda kväll
En av våra råttor, sex månader, dog ikväl. Symptomen var skakningar och sedan stillaliggande, det var över på två minuter. När vi sedan tog upp den lilla råttan så kom det blod ur nosen. Tragiskt, eftersom det är mina barns husdjur så är sorgen stor.
Har någon varit med om något liknande? Vi har inte sett några som helst tecken på att råttan inte varit frisk tidigare.
Fy vilken hemsk upplevelse det måste ha varit! Med blod ur nosen så låter det ju som något lungödem eller nåt.. kanske till följd av ett medfött hjärtfel.
Vad har råttan för teckning? Det finns nämligen problem med plötsligt brustna blodkärl (pga tunna väggar i kärlen) hos roan..
Hur kan ex död och sjukdomar bero på nå färger? Har märkt att det är så med en del färger hos djur överhuvudtaget, att dom är annorlunda pga färgen som dom har. Tycker det är lite konstigt i djurens värld =) Det är som om hårfärg eller hudfärg skulle ändra oss människor? fast det kanske det gör? Sägs ju att blondiner är dummare, men äatt dom även har mera skoj bara pga en hårfärg? ;/. (inte var jag dummare eller hade mera skoj när jag var blondin då?). Nu vart det lite ot å ;/ (hoppas ni förstår vart jag vill komma! ^_^)

Tack för svaret!
Nu när vi/jag sansat mig lite så förstår jag att det måste vara något med lungorna. Hemsk upplevelse var det verkligen. Något gott var väl trots allt att vi var med och att hon inte bara låg där i buren.
Råttan är blå, d v s silver blue.
Vi har syrran kvar och hon ser frisk och pigg ut, men tråkigt måste hon väl ha. Vi får väl lösa detta eftersom jag lärt mig att de inte trivs ensamma.
#2 Det är inte själva färgen som gör att "vissa färger dras med sjukdomar" utan det är linjen med den färgen som även kan ha sjukdomar.

Mvh Stephanie 

#2 En del varianter har avlats felaktigt, dvs man har avlat på råttor med defekter för att man vill få fram en ovanlig färg eller teckning. Därför förekommer en del sjukdomar eller andra defekter mer hos vissa varianter än hos andra. Det är som Stephanie skriver inte bundet till själa färg- eller teckningsanlaget. utan det hänger med i "bagaget", så att säga.
Dock kan mer eller mindre övertecknade råttor drabbas av megacolon och paras pearl med en anna pearl så är det 25% dödlighet på ungarna, men hur det hänger ihop med just färg och/eller teckning är jag inte tillräckligt inläst på för att uttala mig om.
#3 Blue kan få blödarsjuka, men det behöver ju inte vara nåt sånt. Det kan fortfarande vara en anna defekt t ex medfött hjärtfel som orsakade kramper och lungödem. Svårt att säga om man inte väljer att obducera råttan.
Hoppas ni hittar en kopis åt den andra råttan så hon slipper sitta ensam länge.

Vi har fått hem en söt kompis idag, faktiskt en syster från samma kull. Det ser ut att gå bra att samsas än så länge… vi håller tummarna.
Eplepsi? (eller hur de stavs?)