Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 815 ggr
Heidi
0

Katt och råtta

Är nyfiken på er som har både katt och råtta. Kan ni umgås med råttan och katten samtidigt under uppsikt? Tex myser i soffan med katten i knät och råttan i luvan. Brukar katter oftast tycka råttor är för stora för att se dom som byten? Samt vad tycker råttorna om katter? Självklart förstår jag att alls djur är individer och kan reagera olika men kul om ni vill berätta era erfarenheter :-)

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

ScarletMajesty
0

Jag har råttorna lösa ute tillsammans med katterna utan problem, det är mest katterna som blir jagade :p har en katt som tycker de är jobbiga och blir väldigt förolämpad då de kommer fram till henne. Resten bryr sig inte alls :) men alltid under uppsikt!

Zolah
0

detta har varit frågat så många gånger, och jag har som samma svar varje gång -

allt går bra så länge du inte har för bråttom vid introt, mina råttor brukar jaga katterna. men jag lämnar dem aldrig ensamma då dom kan skada varandra om något går fel

lollynonna
0

Vi har 2 jagargalna katter som har dödat och tagit hem minst 2 vildråttor/möss varje dag. Skulle inte de se tamråttorna som byte då också?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

dorkey
0

Jo, jag tror det kommer ta tid för dem att "vänjas" vid att de är husdjur/familjemedlemmar och inte bytesdjur. Min katt växte upp med råttor och det gick hur bra som helst, efter hon bodde hos min mamma i 1,5 år och var utekatt så blev hon mer jaktgalen på råttorna när hon kom hem igen. Fick ha ständigt uppsyn och stänga in råttorna i annat rum.

Nu lämnade dock hon oss alldeles för tidigt så jag kunde inte utveckla och se om en långsam introduktion kunde gå bra.

Troberg
1

Väldigt individberoende. Stor försiktighet, och avbryt vid minsta varningstecken. Vissa katter kan nog aldrig umgås med råttor.