Deprimerad råtta
Hej alla! Igår fick jag och min mamma ta ett jobbigt beslut och avliva en av mina råttpojkar. Grejen är det att nu bor den andra råttan ensam, han verkar deprimerad och ligger i samma hängmatta nästan hela tiden (jag ser att han har ätit och gått på lådan) men jag ser han aldrig röra på sig när jag kollar till han. Nu är frågan, hur ska jag göra? Jag vill inte ge bort han och för tillfället kan jag inte skaffa en till. Vad blir bäst tycker ni? 😕
Det har precis hänt, ge det lite tid att läka. Djur, precis som människor, behöver tid att vänja sig vid att en vän är borta.
När det gäller att ha en ensamråtta så blir första frågan hur gammal han är?
Är han gammal, så att det rör sig om en kortare tid och han är lite sådär "gammel-loj" så kan det gå bra, bara man tänker på umgänge och aktivering, tex:
* Umgås med råttan så mycket det bara går.
* Se till att göra buren extra stimulerande. Mycket inredning att boa/dona med. "Göm" mat så att han får leta (tex när du städar, lägg allt bottenströ i en hög, med lite godsaker i botten). Et cetera.
* Ha buren i ett rum där folk rör sig mycket, så att det händer saker.
Är råttan för gammal så kan lite ensamhet vara bättre än stressen att introducera en ny råtta.
(Ja, jag vet att lagen säger att de inte får hållas ensamma, men den är flexibel och är inte huggen i sten, oavsett omständigheter. Har man bara en rimlig motivering, tex enligt ovan eller att sjukbur behövs så är det OK. Lagen är för djurets bästa, och kan man bara visa ett resonemang som visar att det man gör är för djurets bästa så har man ryggen fri. Vid tvekan, fråga veterinär. Har en vet sagt att det är OK så har man definitivt ryggen fri.)
Tack för svar, nu har jag lite att fundera på men det känns bättre. Ska flytta hsn från mitt djurrum till mitt sovrum så jag kan gosa med han mycket
Måste fråga hur mycket motion din råtta får utanför buren och hur den är när den får springa fritt?
Mina tjejer är i princip aldrig aktiva i buren oavsett hur mycket jag än försöker, men tjoho vilken fart de får när de väl är ute sina +tre timmar om dagen! Dem har sina rutiner och håller sig till dem. Buren är deras sova, äta, toa-plats.
#3: Har du provat att tex sätta in en box pappersnäsdukar (oparfymerade)? Det brukar sätta fart på dem.
#4 Inte just näsduksboxar, men olika andra typer av papper mm. och det funkar inte då dem bäddar med det i hängmattorna så fort dem får tag på det och det luktar något fruktansvärt trots att jag byter hängmatta varje dag.
Men jag ska ge mig lite. Då dem älskar att ta sönder saker strax utanför buren tänkte jag göra pappersbollar som jag hänger upp utanpå buren som de kan få dra sönder.
Tack för tipset!
jag aktiverar han med olika saker varje dag så han får tänka till. Sen får han springa runt i min säng varje dag. Sen tack för alla tips jag fått :D
Han verkar mycket piggare nu och han äter som han ska också.
En stängd pappkartong med godsaker och tidningspapper i. Arbete för att få upp den, och mer arbete för att göra den till ett mysigt bo. Minst en dags kul för råttan.