Rossel och antibiotika
Hej på er!
Jag har en fin hanråtta som heter Simon som har nyst mycket sedan vi fick honom. Ofta har det varit i samband med att han sprungit runt och luktat på nya saker - sedan fnyst och sprungit vidare. Sedan har han utvecklat vad jag tror är rossel - och speciellt när han sover. Han lät som en duva eller som någon som snarkar, men slutade så fort han vaknade.
Så jag tog honom till veterinären som lyssnade på allt, och berättade att han inte hörde något på lungorna alls, men att han förmodligen hade en infektion/inflammation (förlåt, jag minns faktiskt inte vilket) i nosen, och att vi borde försöka få bort det på honom.
Efter en kort dos med antiinflammatorisk och en 10-dagars kur med antibiotika slutade han rossla! Fantastiskt! Nu två-tre veckor senare har han börjat igen, och nu även när han är vaken. Han låter lite som en kuttrande bebisråtta. Fast vuxen. Och ofta följt av en nysning.
Jag hör fortfarande ingenting på hans lungor och han verkar inte trött eller sjuk alls. Ska ringa till veterinären igen idag - men har ni några tips att dela med er av?
Lunginflammation "hörs" inte på lungorna. I dem låter det istället mindre då. Oavsett om de övre luftvägarna är infekterade/inflamerade och rosslar (från hals och nos t e x)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Tack!
Frågan är ju om han är sjuk, eller inte egentligen. Kan veterinären med säkerhet säga om det är lunginflammation eller bara en egenhet han har?
Vilken antibiotika har han fått?
Min erfarenhet är att kombinationen Baytril och Vibranord är bäst.
Dock, några saker att tänka på:
* Ge inte olika antibiotika med samma spruta, det kan förstöra antibiotikan i flaskan.
* Någon av dem (kommer inte ihåg vilken) har ingen effekt om djuret också äter mejeriprodukter, så inga sådana.
* Ge ALLTID hela kuren ut. Att folk slutar innan kuren är klar är anledningen till att vi har en massa problem med resistenta bakterier.
* Om du inte fått det redan, be alltid om läkemedel till råttor i flytande form. Det är hundra gånger lättare att ge dem än tabletter.
Du säger dessutom att han nyser. Är ni noga med burstädning? Det finns inte något hörn där det samlas kiss? Vilket bottenströ används (inget som dammar, inget från barrträd, inget parfymerat)?
Han fick Vibranord, och sen måste jag kolla upp vad den andra hette.
Tack för tipsen! Som jag ser det har vi gjort allt som du tipsar om där.
Städar gör vi två gånger i veckan minst, och vi har testat lite olika bottenströ. Just nu använder vi borrismattor som vi byter minst två gånger i veckan, tillsammans med tidningspapper. Tidigare har vi använt alspån men jag tror att vi fick en dålig omgång, för då nyste han extra mycket. Möjligtvis skulle trähuset de har kunna ha en kisslukt? Ska testa att superskrubba det.
Jag har slutat med inredning i trä, omöjligt att få den att inte lukta efter ett tag. Nu gäller bara:
* Plast
* Tegel/keramik
* Pappkartonger (som bytes ofta)

Tack för tipsen.
Jag ska byta nu idag till andra material. Simon hälsar också tac!