Bli av med flugor?
Någon som har ett tips på hur man blir av med flugor? Har fem hanar som verkar dra till sig mängder med flugor. Jag är väldigt noga med att buren alltid är ren. Plockar bort matrester, tömmer toan och torkar av hyllplan dagligen men det verkar inte funka ändå. I buren är det massor av bananflugor. Buren är också bara tre veckor gammal och jag har testat byta rum för råttorna men dom är ändå kvar! Vad ska man göra? Detta är ett stort problem för mig och råttorna..
Bananflugor är förjävla jobbiga. Har terrarier som också blir infesterade ibland. Vad jag gör är att blanda 1 del vatten, 1 del diskmedel och 1 del vinäger i ett glas. Det placerar jag sen utom lukt-håll från mig själv men ändå i närheten av "källan". Flugorna kommer för vinägern och drunknar pga den frånvarande ytspänningen.
Tack för tipset! :) Ska testa det!
Jag gjorde en bananfluge fälla som inte luktar, jag hade sirap, några droppar diskmedel, saft och så la jag en halv köttbulle i som jag täckte med sörjan av sirapen och saften så den inte luktade, det här älskade blomflugorna och alla försvann/dog.
#3 Ska testas! Hatar vinägerlukten.
#4 Jag med, har inte ens sådant äckelpäckel här hemma ;)
Brukar inte ha saft hemma, det finns inget annat bra man kan använda istället? :)
#6 Man kan nog blanda vatten och socker, allt sött typ, plus något kött som korv eller köttbulle.
Jag kör på glas med vatten, lite ätticka, 2 sockerbitar. Finns många knep. Men när de väl kommit bör man fundera på källan till var de ev kan ha äggen. De lägger fort ägg i stillastående vatten. Favorit ställe är i vasken. Äggen överlever fast man spolar vatten. Snabbaste sätt att ta död är att hälla bikarbonat+lite hett vatten och låta verka en stund.
Jag hade kvar ändå. Hittade källan när jag slängde en halvdöd blomma. Innerkrukan kom inte ner i bottnen så det hade samlats liten vattenmängd mellan innerkrukan och ytterkrukan. Där var det gott om dom.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
En sån där elektrisk flugzapparlampa är bra. Det tar några dagar, men den plockar snabbt ner flugpopulationen.
Vad är köttbiten bra för då? Har såna där flugspiraler eller vad det heter upphängda. Typ sex st men det verkar bara va dom stora flugorna som fastnar på dom. :/ Usch tycker synd om råttorna när det är sådär. För visst borde väl råttorna bli irriterade!?
#10 Jag gjorde en utan köttbit, den var inte lika populär som en rutten köttbulle. Så jag vet inte, dom gillar väl all rutten mat och allt sött :)

Som Zickan skrev skulle jag också leta efter källan och även bekämpa dem där.
Hur ser ett flugbo ut då? Googlade på det men kom bara upp bilder på nån slags ort som hette flugbo :P
På de här glasen med smask, så stt en bit plastfolie/gladpack. Gör små hål med en gaffel eller kniv spets. Flugorna går in genom hålen men kommer inte ut. Det fångar mer ä att bara låta dem drunkna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#13 Vi ser inte ett flugbo så.. Dom bor antagligen vid kisshörn, vid vatten, rutten mat, kanske bajs, unken lukt, eller fuktiga utrymmen.