Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1271 ggr
Delfinen02
1

råttor lösa

Jag tänkte köpa råttor. Men kan man ha dom lösa I sitt rum på dagen? Biter dom inte på sladdar och kläder?

Karmatarerskanise
1

Jag har aldrig haft råttor lösa när jag inte är med dom. Vill man ha det får man råttsäkra för risken att de tuggar på sådant de inte ska är stor.

Whippet
3

Om du ska ha dina råttor lösa bör det ske via uppsikt! Dom kan ju tugga hål på tapeter och väggarna/golven.

I'm out Vilar huvudet i handen

LitenEstelle
1

När jag hade råttor så lät jag dem vara lösa i mitt rum under uppsikt. När jag var i skolan och på jobbet fick de vara inne i buren. Precis som Hera säger är det viktigt at råttsäkra (plocka bort saker som är farligt för dem och saker som du är rädd om osv.) innan man släpper ut dem :)

(e.s.) 

Varga
1

Det beror ju lite på vad du menar med att ha dem lösa - de flesta ställen som jag har bott på så har jag haft mina lösa antingen i soffan eller i sängen, men jag känner även folk som "råttsäkrat" hela sin lägenhet.

Råttor är ju väldigt olika och "mycket individ" så att säga. Jag har haft dem som försökt spinta kläder när de suttit på min axel, och jag har haft de som inte tuggat på tyg över huvud taget. Vissa tuggar på sladdar, andra inte (dock skulle jag räkna med att mina gör det, för säkerhets skull liksom).

Om du köper från en uppfödare och inte zoobutik (vilket jag såklart också rekommenderar) så kan hen ge dig massor av bra tips och även tala om hur föräldrarna och andra släktingar är när det kommer till att tugga på saker.  :)

Toppörat
0

Jag brukar ha mina i sängen där jag vet att dem inte kan springa under någonting så att man inte får ut dem igen, så sängen brukar jag ha dem i (:

Toppörat
0

och när jag har dem i sängen så sitter jag med dem

Rumblebee
1

Råttor är ju individer och vissa kan säkert fungera att ha lösa om dagen medans andra inte kan. Min Zelda till exempel är rätt skötsam av sig. Jag har ännu inte kommit på henne med att göra allt för mycket förbjudet. Hon älskar att gräva i plantor och river gärna loss bitar från tapeten om hon hittar något ställe där det sticker ut. Misstänker att det är hon som gnagt några hål i min pyjamas med. Lilo däremot ger sig på kablar, så det har vi fått sätta silvertejp och pvc rör om. Vackert är det inte men det fungerar.

tötenöten
0

#2 Jag har alltid mina råttor ute under uppsikt, men jag kan berätta för dig att det tar inte ens en sekund för mina att riva bort stora bitar tapet. Så det spelar nog ingen roll ;)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Erik & Miranda
0

Man kan ha dom ute men måste ha kolla på dom ibland:)

axa
0

Måste vara råttsäkrat om de ska vara lösa utan uppsikt. En av mina tjejer älskar sladdar medan den andra inte bryr sig om dem. Det är individuellt från råtta till råtta.

R8bus
0

Mina går lösa i hela lägenheten, alltid. Det är gnamärken lite överallt men det är det värt. Mina råttor är mina familjemedlemmar och jag vill inte låsa in dem, bryr mig mer om dem än om materiella ting 😃❤️

marathos
0

Det är lite olika hur mycket de gnager, om de är under uppsikt först så ser man ju vilket gnagsug de har. Mina har alltid burdörren öppen och tillgång till ett ganska stort rum. De är väldigt gnagfria, så det är jätteskönt.  Även tidigare råttor har det funkat ganska bra med, även om det har blivit någon gnagskada här och där :)

Zabbio
0

Jag har ett rum (sov och datorrum) plus hallen, som mina får vara lösa i. Inte alltid, en det har hänt mer än en gång att jag öppnat buren och sen varit borta hela dagen.
Har råttsäkrat det rummet,  ordnat så att de inte kommer upp på skrivbordet och har inga sladdar som inte är in-nätade.

För det mesta springer de runt en stund under ett bord med råttgrejer, sen går de in och lägger sig igen eller sitter på buren.

Denna flocken är inte mycket för att bita på saker.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.