Råttor rensar hemmablandat foder
Hej allihopa! För ett tag sen blandade jag eget Torrfoder till råttorna enligt Teratos recept. Problemet är att råttorna bara plockade ut det goda (hundmaten och diverse frön) och lät resten av maten ligga. Jag försökte vänta ut dem, men när fodret låg kvar i skålen efter tre veckor så gav jag upp och bytte tillbaka till Rat Complete som de inte kan rensa. Så min fråga är hur ni som blandar eget foder får era råttor att äta allting - Eller åtminstone mer än det allra godaste?
"The only true knowledge is in knowing you know nothing".
- Socrates
Våra är väldigt duktiga på att äta allt ur torrfodret, så jag väntar bara tills de har nästan helt slut i skålen innan jag fyller på, helt enkelt. Visst, de väljer det godaste först (frön, insekter o. dyl.), men de ratar inte säden. Jag upplever även att de tycker bättre om torrfodret sen vi bytte till hela sädesslag istället för gryn (ex. Axas grynblandning) :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Mina har alltid plockat godbitarna först. Jag har helt enkelt valt att köpa foderblandningar som innehåller lite av det som de inte äter.
Jag har också slutat blanda själv. Sedan jag gick över till färdigt från djuraffären, men färskmat mer som godis än som basen för näringsintaget, så har jag fått mycket mindre problem med sjukdomar (framför allt tumörer). Djuraffärsmaten är rätt så genomtänkt, av experter som kan mer om ämnet än vad jag kan, så det är dumt av mig att försöka överlista dem.
Framför allt så är jag övertygad om att det finns en koppling mellan mycket ärtor och juvertumörer, något som jag baserar på att ärtor innehåller ett ämne mycket likt kvinnligt könshormon. När jag nämnde mina misstankar för veterinären så berättade hon att när man ville få kor redo för parning så ger man dem stora mängder ärtor, av just den anledningen, så hon trodde definitivt att det kunde vara en rimlig koppling.
va är det dåligt att blanda egen mat till råttorna?

#3 det måste ju bero på vad man stoppar i maten och om råttorna äter allt eller selekterar ;-)
Om de inte äter säden beror det nog på vilken form det är. Mina äter obehandlad säd nästan direkt från åkern. Däremot äter de inte ångpreparerad, beskuren, tvättad osv som grynblandningar ofta är.

Grodan var köper du din säd?
#6 Idag, Granngården.
Jag köpte faktiskt obehandlad säd, och första dagen åt råttorna allt. Men sen började de lämna säden, de bortskämda små grisarna 😑 Men Rat Complete fungerar ju, så får helt enkelt köra vidare på det :-)
- Socrates
#3 Jag säger inte att det automatiskt är dåligt, men min erfarenhet är att färdig mat gav friskare råttor.
okej:)

#9 vilket märke köper du?
Nu har det gått ett halvår sedan min sista råtta dog, och mitt minne är inte lysande. Jag valde helt enkelt de sorter som det var minst saker som de inte åt i (dvs lite spannmål). Sedan bytte jag sort för variation och utifrån vad som fanns i butiken just då.
Alwyn: Prova Rat Complete, det har alltid varit populärt hos mina damer! :-)
- Socrates

#13 tack, har inte råttor i dagsläget men bra att veta inför framtiden :) vad består det av?

#15 spännande, någon studie du kan länka till?
Jag läser också gärna en sån studie, Ladybug6! Min tanke är dock att om man inte är väldigt bevandrad i näringslära så är det ändå bättre att ge ett färdigt foder med något högt protein-innehåll än ett egenblandat med lägre proteinhalt som riskerar att sakna många andra nödvändiga näringskomponenter. Vad tycker ni andra om det? Alwyn: Här kan du läsa lite mer om Rat Complete. Jag vet inte så mycket om det utom att råttorna gillar det :-) https://animail.se/rat-complete-0-5-kg.html
- Socrates

17 tack :-)

Hm…15% ärtor i Rat Complete… Låter inte så bra om det nu finns ett samband mellan ärtor och canser.
Mina killar ratade totalt rat complete, jag lät de stå i flera dagar men dom vägrade äta det. Dom var vrålhungriga på kvällarna när färskfodret kom fram så jag fick byta foder.
Mina råttor har också totalvägrat Rat Complete, allihop. De har bara tittat misstänksamt på det och titta på mig med en "Jaha, kan vi få MAT nu?!?!"-min.
Men, prova dig fram, råttor är individer, och det tenderar dessutom att bildas "flockvanor". Jag har haft en flock som aldrig åt morot och jag har haft en flock där morot var det bästa som fanns näst efter majs. Testa vad de gillar.
#5 Samma med mina råttor! De tycker helt klart bäst om hel, obehandlad säd som de får skala själva (sen är det ju bara ett plus att näringsämnen håller längre i hel säd). Sen jag bytte från grynblandning till granngårdens säd har råttorna blivit så mycket mer entusiastiska när man fyller på torrfoderskålen (och jag slipper allt smul från grynblandningen). 😃
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Vad heter säden ni köper hos granngården, är den blandad? Hur gör ni för att slippa ohyra, fryser ni den?
Jag har också egenblandat, provat hel säd men det verkar som att dom inte fattar att man kan äta det. Mina ska alltid gräva som fan i matskålen så hälften hamnar utanför! Blir galen på allt pill med att få upp det! Det fastnar ju i fleecen! Haha xD