Ser denna buren bra ut?
Tänkte kolla med er om min bur verkar funka bra. Skall ha två råttor men jag vet inte riktigt om min bur duger?
Ge gärna tips på vad jag kan göra mer.

Hur stor är buren? Jag brukar i alla fall ha mer inredning i min bur, nästan så det är överfullt, men det älskar mina råttor, mer att leka med och klättra på:)

du jag tkr den där ser JÄTTE LITEN ut! :/
Första du kan göra är att skaffa en Stor bur att ha under den där hamsterburen, sen är det bara att inreda hej vilt. Klipp hål i fågelburens tak och sätt hamsterburgallret ovanpå, råttor gillar att klättraså det där blir nog ett trevligt utkikstorn.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tvivlar på att den buren ens är laglig, så nej den är inte tillräckligt stor. Men man kan göra så som #3 skriver, ha den som en pytteliten utbyggnad.
Den är 67cm hög, 47cm bred på ena hörnet och 35cm på andra.

#5 tom enligt L80 (kan du läsa om här)
är den för liten. Så nej du kan inte använda den till ens en råtta.
Här kan du själv se vilka mått din bur behöver ha. Och om du älskar dina råttor och vill deras bästa så använder du 60dm3 för att räkna.
Som sagt, den är liten. Om man använder saltstenen som mått så tycker jag dock att buren ser mindre ut än de mått du anger, men oavsett så är inte måtten tillräckliga tyvärr.
Då gör jag mig ett roligt bygge av ett skåp då :).
Det är isf 78cm högt, 65cm brett på ena sidan och 37cm på andra.
Låter det bättre?
#8: Den buren med de måtten är betydligt bättre. Dessutom får råttorna 60 dm3 (nåja lite mer, eftersom 3 råttor skulle kunna bo i den buren med de måtten). Så kör för den om du vill det.
Jag kan även tipsa om burräknaren på ratpower.se ifall du vill kunna kolla om andra burar (och mått) skulle kunna vara okej :)
Tack så enormt mycket för svaren. Kunde aldrig tänka mig att det skulle vara så bra och trevliga människor här.
Tack för tipset om burräknaren. Hadde ingen aning om att den fanns.
Vi kommer garanterat ses i andra trådar på detta forumet.

Åå vad bra att du säkte dig hit! :)
Älskar mina stora små vänner..
Börjat bygga mig en ny bur nu av ett skåp.
Den är 78cm hög, 65cm bred och 37cm djup.
Här är ett par bilder på den. Ge gärna tips på vad jag kan göra mer och vad skall jag ha som bottenmaterial?
Jag passar på att tipsa om aspspån som bottenmaterial. Det är dammfritt, terpentinfritt och luktar gott.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#13 Luktar inte aspspån ifall råttan kissar på det? Det enda som hjälpt mig med odören i hanarnas bur är pellets =)
#14 Aspspån suger åt sig urinen och det luktar inte på ett bra tag. Till skillnad från tex. toalätt som luktar apa redan när man öppnar påsen :)

#14 jasså, det får man ta och testa då:)
Ett tips är att ta bort saltstenen, den kan göra mer skada än nytta… 

Mvh Stephanie 

#15 Vart kan man köpa aspspån någon stans?

jag special beställer ifrån djuraffär
Alla djuraffärer kan få hem det om dom vill, det finns i Gibbons sortiment
Okej. Jag skall ta bort saltstenen då och köpa asp spån. Vad tycker ni annars om buren? Ser den ut att fungera bra?
Det skulle vara djurplågeri att ha dom där! Funkar knappt som transport bur >.<
Buren ser bra ut nu
vad fin bur (den du hade byggt själv) :)