bada mina råttor?
Hej. mina råttor är 7 veckor gamla. Jag undrar om jag kan börja bada dem redan nu, eller ska jag vänta. Är det någon speciell ålder på att bada dem?
Bada dom behöver du inte göra men du kan hälla lite ljummet vatten i en stadig skål eller djupt fat och låta dom utforska det, kanske hålls i några ärtor eller majskorn. Tänk bara på att inte ha för djupt, de ska bu inte behöva simma efter godsakerna, i alla fall inte nu när de är så pass unga och vatten är främmande.
jag bara undrade när jag skulle kunna börja bada dem axa😃
#3 men varför ska du bada dem?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
tack rumblebee! ❤️
Men VARFÖR ska du bada dem????
If you fight love, you're always a loser
Du bör inte bada dom alls. Råttor kan hålla sig rena själva. Att bada dom utsätter dom bara för onödig stress. Dessutom kan dom lätt bli nerkylda och sjuka som följd därav om man inte håller dom varma när dom torkar. Att tvätta dom förstör också fettlagret i pälsen, vilket även det kan resultera i nedkylning = sjukdom. Undvik alltså att bada råttorna om det inte är absolut nödvändigt. Det är lika onödigt som att bada en katt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
det man kan göra är att 'säsongs bada dem' eller bada dom när det verkligen behövs ( tex djupdykning i gröt ) - annars så behövs det inte, råttor är så rena som du håller buren.
Skitig bur = skitiga råttor
om du skulle bada dem så kan du gå till apoteket och kolla efter allergivänligt shampoo och balsam.
och när du badar, ha framme två olika baljor. - en med vatten som du använder för att shamponera in /balsamera in råttan. och en för att skölja av. du behöver bara lite shampoo etc.
det här sättet är bättre för då slipper råttan stress med ljudet från vattenkranen / duschmunstycket.
och när du badat klart, torka råttan i en handuk omedelbart, mina råttor älskar alltid den här delen för då ligger dom och knastrar medans man drar handuken fram och tillbaka. Om man har många råttor kan detta ta tid dock, men det är bättre än att dom ska bli nedkylda.
Läs gärna om porfyrin i artiklarna innan du ger dig på ngt också.
Min råtta var sjuk (tyvärr dog han), och dom andra hade kissat på honomoch dylikt, han var för hängig för att orka tvätta sig själv så jag tog en handduk med ljummet vatten och tvättade av honom med det värsta sen lindade in han i handduken (var bara ena hörnet som var nerblött) och torkade honomförsiktigt.
Om man badar så tänk också på att råttor har aningen högre kroppstemp än vi, så aningen varmare än ljummet är lagomt. Det är dessutom bättre att ha grunt vatten och skvalpa upp det lite försiktigt på dem än att försöka duscha eller spola på dem.
De gillar dock inte det (Förutom min Pancho, som när han blev gammal slarvade lite med hygienen och läckte lite, så han behövde badas. Han älskade verkligen det, speciellt när man höll honom på rygg i händerna och liksom lät honom flyta och skvalpa lite lugnt. Han föll hän totalt, och bara låg och njöt och knastrade tänderna.), så gör det bara om du måste.