Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4039 ggr
Vikvack
0

Återkommande abscess å länktips

Min lilla Bu har fått ännu en abscess på samma ställe som förra gången, precis under höger öra. Ikväll sprack den och vi rengjorde den med saltlösning, noggrannt. Jag ska åka med henne till veterinären i veckan för att höra vad de har att säga om just återkommande abscesser. Infektionen måste ju sitta längre in, kanske i örat. Vi har läst och läst och den behandling som ges är antibiotika. Förra gången hjälpte det inte så jag vet inte vad de ska kunna ge oss denna gång.

Är det någon av er som har haft just återkommande abscesser? Hur har det gått då? 

Tänkte även rekommendera en bra och informativ sida om råttors hälsa som har varit till glädje för oss här hemma: http://ratguide.com/

Grodan
0

Några andra symtom? Varma tassar, svullna ben? Svampliknande sår?

Vad sa veterinären förra gången? Vilken antibiotika fick ni?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vikvack
0

Inga andra symptom alls. Det är ett mysterium för mig. Förra gången tömde veterinären abscessen, sa att det läkte av sig själv och gav oss Baytril, att ta oralt.

Önskar jag hade insikt i hur ont Bu har av abscessen. Hon har ju haft en märklig vår den råttan. Tre svängar till veterinären och varje gång har vi fått antibiotika med oss hem. Hur många gånger kan man egentligen behandla en liten råtta och fortfarande hoppas på effekt?

Grodan
1

Abcesser skall tömmas och sedan rengöras varje dag tills de läkt helt, annars blir det precis så som du nu fått erfara… abcessen fylls på nytt och måste tömmas igen… och igen… det kan faktiskt få allvarliga följder

strunta i veterinären och dennes antibiotika och gör såhär:

• införskaffa väteperoxid 3% lösning eller alsolsprit
  • ladda upp med hushållspapper inför tömningen och bomullstops
  • ha en soppåse nära
  • lägg en handduk över knät
  • sätta råttan i knät
  • töm varbölden
  • töm tills inget finns kvar (den är grönt, gult, slemmigt, klumpigt och luktar mkt illa) och det bara är en tom "kapsel"
  • ta sedan bomullstops, doppa i väteperoxid eller alsolsprit och gräv runt i kapseln
  • väteperoxiden bubblar och fräser - den "bränner" bort alla bakterier och är det mest effektiva sättet att få bukt med detta
  • kapseln är obehaglig men vad du än använder för att fräta bort bakterierna med kommer råttan inte att få mindre obehagligt
  • se till att allt var är borta, det kommer nu blod istället (tyvärr)

nästa dag - och detta är svårt, jag vet - PILLA bort skorpan på kapseln och gräv runt med tops som är dränkt i väteperoxid

och nästa dag igen

och igen

TILLS den är läkt!

Vikvack
0

Stort tack för dina råd Grodan! Väteperoxiden är inköpt, men jag väntar tills sambon kommer hem så att vi är två om eländet.

Ska jag låta Bu bo ensam eller kan jag ha alla tre råttorna tillsammans även under tiden såret är öppet? Just nu bor hon ensam för säkerhet skull, men hon verkar tycka det är tråkigt.

(Utanför tråd-ämnet kan jag berätta att de två små röjer runt och verkar trivas bra här hemma. Trollformel är en klätterråtta, henne kan man hitta lite varstans i vardagsrummet. Trolltyg är blygare, hon vill helst inte lämna soffan, vilken är deras säkra bas utanför buren.)

Vikvack
0

Ska jag dra igång en Baytril-omgång till? Vi har kvar sedan sist.

meilin
0

Åh! Tänkte faktiskt starta en tråd om precis samma sak.

Har en grabb här hemma som har en abscess, som återkommer hela tiden, också den sitter under ena örat.

Har pillat loss "skorpan" och rengjort och pillat bort allt var. Men nästa dag ser det likadant ut igen. Rengör och rengör, men det verkar liksom inte bli bättre.

Hur ska det egentligen se ut under, efter att man pillat bort själva skorpan?

TienMu
0

holy shit! väteperoxid!!! god!!! det gör asont!!!!!

Grodan
1

#5 Nej!!!

#7 Väntade på den kommentaren. Räcka ut tunganNu ligger varet i en KAPSEL - det är den man ska bränna bort. Det är effektivt. Gör väl ont en stund, men vad är bättre? Ha en infektion i kroppen hela livet?

GIVETVIS är råden ovan från veterinär som jag vidarbefodrar…

Vikvack
0

Nu är det avklarat, första omgången iallafall. Bu är en kämpe! Det gör ont i hjärtat när hon gnyr och piper. Jag håller tummarna för att det här är rätt.

TacoBelle
0

När man ska pilla bort ruvan för att tömma går det lättare om man håller en bomullstuss med varmt vatten mot den så det "löser" upp innan man pillar. Man kan även hålla en lagom varm vetekudde (ni vet en kudde fylld med vete man värmer i micron) eller ev. ge råttan ett ljummet bad om ruvan sitter så det går bra.

Se även till att ha extra rent och vältömda toalådor i buren under läkningen.

Ibland när man drar bort en ruva så följer det med en stor plopp så det blir ett jättestort och djupt hål rakt in. Det är bra för då kan man rengöra lättare.

TienMu
0

# aha….så pass….låter läskigt…jag jobbar just med väteperoxid varje dag å ja har en hel del ärr på mina händer efter de……å de gör så jä*la ont! gör inte så ont i början men efter ett tag då själva frätningen sätterigång……känns som om de fräter in till benet….

ScarletMajesty
1

Förlåt för att jag petar upp en gammal tråd, men är tillvägagångssättet för att tömma en varböld fortfarande detsamma? Inte haft en varböld på råtta på nästan 6 år, eller finns det nu ett bättre sätt än asolsprit/väteperoxid?

Ladybug6
0

Man ska aldrig ha väteperoxid i ett öppet sår :( Noga rengörning med vatten räcker gott och väl…..

sardin
0

Sårrengöring ser nog likt ut för människor och råttor så möjligen kan Vårdhandboken hjälpa: http://www.vardhandboken.se/Texter/Sarbehandling/Behandling-och-rengoring/

Men ja, kontentan av vad jag vet om sårrengöring som kan appliceras på råttor är väl detta: 

Tvätta händer före och efter, gärna en handspritning med om det finns hemma.

Använd kroppsvarmt vatten ur genomspolad kran och skölj rikligt. 

Rengör såret inifrån och ut för att inte dra in fler bakterier i såret, använd så rena instrument som möjligt.

Var uppmärksam på infektionstecken som ökad rodnad, svullnad, värme, ömhet eller att såret blir illaluktande.

Ladybug6
0

En abscess är ju dock redan infekterad :)

ScarletMajesty
1

En abscess är en varböld så, ja de är ju redan infekterade och behöver därför sköljas. Kör på klorhexidin och koksalt, inte enbart vatten i en varböld. Det dödar inga bakterier

Ladybug6
0

Kroppens emunförsvar tar hand om och dödar bakterierna bara man tömmer på var och håller rent. Veterinärerna på mitt jobb använder aldrig något annat än vatten då det skadar mer än det gör nytta. På sin höjd skulle jag i så fall användan vanlig tvål om man nu vill ha något som dödar bakterier.