Gör dina råttor tama
Hej. Det här mitt andra inlägg som kommer handla om hur du gör dina råttor tama.
lägg handen i buren med något gått i tillexempel som: skinka, fröer och kanske en bit havreflan. (:
Stäng igen handen lite så att dem endå känner lukten men också får jobba med att få upp handen. gör så några gånger om dagen så att dem lär sig att handen är något posetivt.
medans dem försöker få upp handen så kan du passa på att klia dem under magen så att dem vänjer sig och tillslut tycker att det är sjönt.
ta då och då upp dem i sängen eller någon annan stans där dem inte smiter, då lär dem sig också att handen kommer att ta dem till något roligt ställe. om du gör detta några gånger om dagen så kommer dem komma till dig när du öppnar buren.
Tack för att ni läste detta inlägget och hoppas att det funkar för er! 😉
bilden på råttorna har jag hittat på internet så dem är inte mina (:
Bilden är borttagen. Du får inte sno andras bilder på nätet!
Nej, det var därför jag skrev att den bilden hittade jag på nätet!
#2 Det kvittar vad du skriver. Du får inte lägga ut andras bilder. Du får bara använda bilder som du har tillstånd att använda.
ja, men jag skrev ju att jag hittade dem på nätet, då gör väl det inget
Vet inte vad det är som du inte förstår.
Du får aldrig lägga ut andras bilder utan bildägarens tillstånd! Det hjälper inte att du skriver att du tagit den från nätet. Det är stöld.
#4 Man behöver tillstånd för att få låna någons bild. Man får fråga ägare, säger hen ja så kan man låna bilden. Då får man även skriva namnet på den som tagit/äger bilden.
(e.s.)
men okej, om du blev så himla upprörd av detta så kan jag ju ta bort detta inlägget
Bara för att bilder ligger ute på nätet så betyder inte det att det är fritt fram att använda som man vill.
#7 Jag är inte upprörd. Jag talar om för dig vad som gäller här och överallt när det kommer till bilder. Följ lagen.
okej, jag ska ta bort den
Bilden är redan borttagen. Det skrev jag redan i första inlägget. Läser du inte det jag skriver?
Hera, hon/han är 10 år, håller med dig om allt du skriver men tycker du kan tagga ner lite även om hen har gjort fel..
I'm out 
#12 Kan man skriva så kan man läsa.
Vet inte vad jag ska tagga ner. Jag har informerat om vad som gäller. Att ts är tio år har inte med saken att göra. Skriver man på ett forum är det ganska bra att läsa svaren man får.
jag menade att jag ska ta bort inlägget!!
men jag vet bara inte hur man gör!
man kan bara ta bort inlägg i ca 5 minuter efter dom skapas om jag minns rätt
Admin eller moderatorer kan bara radera.
#13 Det har hen säkert gjort också men nu pratar vi om ett 10 årigt barn.
I'm out 
men nu är bilden borta så varför är alla så himla arga
varför folk blir sura är att det är så många som stjäl andras bilder utan att bry sig om den egentliga ägaren, det är lite som om jag skulle gå in i ditt hus och stjäla ett foto och sedan sätta det i mitt hus.
http://rattor.ifokus.se/articles
Här har du våra artiklar om råttor och hur man tar hand om dem, den här sidan är ett forum. Där man ber folk om hjälp osv, det är jätte fint att du försöker göra information åt andra men den är inte helt korrekt och vissa saker kan vara dåliga för råttor.
Här kan du skriva om dina egna råttor och be om hjälp, och dela fotografier som du tagit själv. Det är inte en sida där man skriver som på en blogg, förstår du hur jag menar?
ja jag förstår vad du menar. Tack för att du förklarade. jag har aldrig varit medlem på en sån här sida innan och visste inte att jag inte fick lägga upp en sådan fin bild om den inte var min. Jag ville bara komma med förslag på hur man kanske kan göra när man skaffar råttor för att få dem tama och för att de ska må bra.
jag visste inte om alla regler och jag blev ledsen för att vissa blev arga. jag ville ju bara hjälpa andra.
hälsningar Nellie 10 år.
Det kan du fortfarande göra, bästa sättet är att diskutera det :)
" såhär gör jag, vad gör ni ? " tex
Om du hittar en bild som du gillar och vill dela med dig så kan du kolla vem som äger den, sedan e-maila och fråga. Om personen säger ja, så skriver du hans eller hennes namn samt hemsida bredvid bilden. Då gör du den som äger bilden en tjänst genom att låta personer som kanske tycker mycket om bilden att finna personen bakom.
Annars finns det ett tips att leta efter ' royalty free photos', eller ' free stock images', dom är helt gratis och man behöver oftast inte fråga personen. ( det är rätt avancerat, man måste läsa en del om vad som är OK )
Lättast är att be en kompis eller ta egna kort, då får man lov på en gång.
#20 Det är inte någon regel som är specifikt för iFokus. Det gäller alla bilder överallt.
Det är ingen som är arg. Men det är bra att ta reda på vad som gäller på internet innan man börjar skriva. Tex bildstöld kan bli extremt dyrt om bildägaren ser att du använder deras bild utan tillstånd.
Du kanske kan sätta dig med dina föräldrar och läsa lite.
ja det ska jag försöka göra. jag ska fråga min mamma om hon kan hjälpa mig.