om dina råttor bits
nu hade jag tänkt att ta upp en fråga som min kompis frågade ifall jag kunde ta upp och det var vad man skulle göra om sina råttor biter dig min gjorde det innan men nu är det bättre så steg 1 är att knäppa till dom på nosen steg 2 är att inte ge mat från handen för ofta för då tror dom om man ska ta upp du att man har mat i handen och det är då dom kan bitas det är mina bästa tips ifall du har något bra tips så kan väl du skriva det nere i kommentars fältet så får jag veta det så jag kan skriva det på min sida
Att knäppa dom på nosen lär knappast hjälpa. Det tar inte bort orsaken till varför en råtta bits. Och mig veterligen är råttor så pass intelligenta så att de kan skilja på mat och fingrar. Jag ger dagligen mina råttor något att äta direkt ur handen och de har aldrig huggit. Snarare bör man mata dom direkt ur handen då att de förknippar händer med något positivt. Man ska inte bestraffa sina djur när dom gör något oönskat. man måste sätta sig in i VARFÖR de gör som de gör. En råtta som bits kan ha blivit dåligt hanterad tidigare, den kan ha ont eller vara stressad. För stt nämna några orsaker.
Man ska inte knäppa dom på nosen, aldrig - dom är väldigt känsliga där och dom kan bli seriöst rädda/agressiva mot ägaren. För till slut biter dom inte för att dom gör det av misstag utan för att dom är rädda för dig.
Det man ska göra, är att göra ett högt PSTSSH! ljus, och hålla kvar handen.
Varför? Jo, dom ser nämligen att du drar undan handen som en belöning. Samt att om man har tex köttsaft på händerna eller något annat väldigt gott, så kan dom tro att du försöker sno maten och därför försöker dra fingret ( eller vad dom nu bitit tag i ) så dom får maten innan dig.
Var vänlig läs igenom dom artiklar som skrivits här, det är jätte fint att du försöker informera men det du skriver ger fel information som kan leda till STORA problem senare.
En frisk råtta brukar inte bitas. Däremot kan de som små smaka på fingrarna. Då ska man inte knäppa på nosen! Jag har bara sagt nej och tagit bort handen. Har enbart haft en bitande råtta och han fick somna in då han inte var frisk.
Har alltid matat med händerna utan problem.
bra inlägg!
#4 Håll dig till ett nick och skaffa en blogg. Detta är fortfarande inte en blogg och det finns redan väldigt mycket artiklar om hur man tar hand om råttor på bästa vis.
det är emot reglerna att ha flera konton och kan leda till att alla konton stängs av.