Den ena frisk, den andra sjuk
Hej,
Har haft mina 2 honor i över 2 år nu. Den ena honan har fått en tumör som är stor nog nu och för hennes eget bästa att ta bort henne.
Hur ska jag göra med den andra, hon är frisk men gammal. Ska inte skaffa fler råttor. Någon som kan ta henne sista tiden om det kanske finns en kompis? Ska jag låta henne också få somna in så de får gå över tillsammans?
Jag vet inte vad som är rätt eller fel, har inte haft råttor tidigare. Hur ska jag göra?, snälla hjälp.
Anna
Otroligt svårt sånt där. Vissa provar att ha dem kvar den sista tiden, vilket kanske inte är så kul för en friskt mental råtta att vid den åldern bli helt lämnad ensam…
Många, försöker med en omplacering. Någon som har många råttor och som kan tänka sig ta den gamla tanten tills hennes tid har passerat. Det är nog det bästa, om det går att ordna.
Sista alternativet, är att hitta någon (typ en uppfödare) i närheten som sitter på många råttor och som kan tänka sig "låna ut" en hona eller två.
Hoppas det löser sig.
Är det svårt för en gammal råtta att sätta en annan gammal råtta i samma bur? Tänkte med revir och att de inte bråkar.
#2 Det är helt individuellt om det fungerar eller inte. En del accepterar inte ens bebisar.
Är båda råttorna stabila isig själva så fungerar det i de allra flesta fall 🙂 Det knepigaste brukar vara tonårs och ungråttor när de är som mest "hormonstyrda".
Med en råtta över två år så skulle jag låtit henne vara ensam, och gett henne extra uppmärksamhet istället. De busar inte lika mycket i den åldern, och gos kan de få av sin människa.
#4 Nej, råttor behöver inte burkamrater och sällskap av andra råttpr bara för att "busa" och nej, en människa kan inte ersätta en annan råtta oavsett hur mycket gos man ger. Tänk på att det till och med är lag på det.
Lämna henne inte ensam om det går, försök omplacera (dvs sätta på ålderdomshem ;) ) eller låna en/två honor.
Introducering brukar inte vara några problem om det inte varit det förut. Bara man tar det försiktigt i steg. Du kan säkert hitta massa artiklar om det här på sidan.
Lagen har utrymme för viss frihet. Polisen kommer inte att sparka ner dörren för att du under en kortare period har en äldre råtta ensam. I grund och botten handlar det om att ha en rimlig förklaring (tillfällig sjukbur, tillfällig omplacering för att rätta till trasig flockdynamik, eller, som här, en tillfällig utfasning av en äldre råtta).
Det kan till och med vara att introduktionen till en ny råtta och en ny miljö kan vara jobbigare än att vara ensam, beroende på respektive råttas mentalitet.
Ja, men det jag menar är inte att akta sig för polisen, snarare menar jag att lagen faktiskt är i minsta laget - vilket ger en bild av hur viktigt det faktiskt är.
Kan man inte hitta kompis, eller kunna låna råttor så kan de, och måste, självklart vara ensam. Har själv haft gamla råttor som fått vara själv den sista tiden. Men det är inget att rekommendera, och man ska i så stor utsträckning som möjligt alltid ha minst två råttor.
Det jag menar är att, i ett sådant här "utfasningsfall", så är det antagligen bättre för råttan att stanna ensam med husse/matte och få mycket uppmärksamhet, än att vända upp och ner på råttans värld, med nya råttor, ny husse/matte, ny miljö.
Ja, kompisar ger trygghet, men förändringar kan förstöra trygghet.