De verkar tycka att jag är deras (introducering)
Håller på och försöker introducera den nya kastrerade killen med mina flickor. Har låtit han träffa dem två och två i stället för alla på en gång. Med de yngsta flickorna går det jätte bra men med de två äldre lite sämre. Det går rätt bra så länge de är på golvet men så fort de är på mig så vill de inte veta av honom. De burrar upp sig och får ragg och så tror jag att jag hörde lite "väsande" från en av dem. De har inte försökt bita eller hoppa på honom. Killen verkar inte nämnvärt intresserad av dem utan vill bara vara hos mig, han är lite osäker av sig. Han har heller inte visat några tecken på ilska mot dem utan vänder sig om.
Min fråga, kan det vara så att de ser mig som sin och vad ska jag göra? Putta bort dem, låta de hållas, inte vara med utan låta de vara själv… Någon som har några bra tips och råd?

Försök låt de vara själva. Du kan vara liten bit bort och bara kolla till så de inte börjar bråka rejält eller så, men så de i alla fall får lite tid för att vara ifred. Han kanske känner sig säker hos dig men han kan ju inte vara hos dig alltid så då får du helt enkelt ta avstånd från dem ibland så de får klara av det själva:)
Jag ska försöka med det. Jag har bara badrummet som de kan introduceras i och då jag inte vill lämna dem helt utan uppsikt så måste jag vara där inne. Problemet kommer att bli att få tjejerna att stanna på golvet och inte klättra upp på mig. Jag får väl stå uppe på toaletten
.
Tycker ni att jag ska fortsätta introducera två i taget eller ska jag börja gå ännu försiktigare fram och bara ta en i taget?
har bara introducerat två gånger förut och dom gångerna har gått bra för mig men då var det hanar med hanar som skulle ihop så jag har vel inte direkt nåt råd att ge dig, men önskar dig lycka till iaf, och hoppas dom går i hop i slutändan :)

#2 Jag gjorde samma sak med topas som med Dalia, att jag intruducerade först en av de gamla råttorna med den nya så de kunde gå bra ihop föst och sen tog jag resten av bunten när de litade på varandra:) Men jag tror det kan gå bra med alla ihop från början, men det är ju större risk att något kan hända då.
Ja jag hoppas också att det kommer fungera. Skulle vilja att det gick fort men man ska ju inte jäkta. Den här killen har suttit själv nu i många veckor då de han bodde med förut var dumma mot honom så jag tycker lite synd om honom. Men annars är det väl bara att leta ny kompis till honom men jag vill helst inte ha två flockar då det tar mycket tid och plats. Men flytta ska han då verkligen inte få göra, han kommer från råtthjälpen och har inte haft det så lätt den lilla vännen.

#5 Hoppas det går bra för er! Man vill ju inte att han ska ha mer elände av att bli utstött eller mobbad av de andra! Hoppas han och de andra kommer trivas jättebra ihop till slut!:)