Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 618 ggr
Rumblebee
0

Varför markerar hon mig så mycket?

Har ju två råttor, runt fyra-fem månader gamla. Något jag och pojkvännen tycker är lite märkligt är att Lilo markerar mig en hel del. Varje gång töserna är ute och Lilo klättrar runt på mig så måste hon droppa urin på mig, hon gör det aldrig när hon klättrar runt på min pojkvän. Utan bara mig. Även när hon går iväg och sedan kommer tillbaka till mig så kan hon lämna några droppar. Spelar ingen roll om jag tvättat av mig eller bara torkat upp dropparna med papper. Zelda har bara lämnat droppar på mig en enda gång. Är lite fundersam på om Lilo vill att jag ska lukta som henne eller om hon vill tala om för Zelda stt jag är hennes "egendom" eller om det beror på något annat.

[greenseng]1
1

Hon vill markera att du är hennes.

rizzle
0

Jag är också nyfiken på detta. Jag har tre råtthanar som jag brukar sitta med på golvet när de är ute och springer. När jag gör det så får jag dock extremt mycket droppar på kläderna. De springer i mitt knä osv och droppar kiss överallt. Det spelar ingen roll hur många gånger innan de gjort det den dagen eller stunden, de lämnar alltid spår efter sig. Jag har varit osäker på hur/om jag ska kunna få de att sluta. Tänker att det kanske bara beror på att de är hanar. Så är lite ute efter ett svar jag med ;)

macke88
1

vad jag har läst så går inte de att få bort de beteendet, de sitter så djupt i deras natur att göra så. för många år sedan hade jag en flock med hon råttor och den ena av dom där droppade lite här och där när hon var ute tyckte de såg ut som doftspår för hon följde  alltid samma väg som hon hade droppat på typ när hon sprang från buren till köket och hämtade mat så följde hon sina spår tillbaka :) vilket var rätt roligt för satted du ett hinder hon inte hade droppat på så kom hon i fullfart och sprang in i de o kollade lite la nya droppar runt hindret och nästa gång hon kom om vare sig hindret var kvar eller inte så sprang hon runt de där hon nyligen hade droppat xD

dorkey
0

Enligt min erfarenhet så är de som värst i tonåren (mina just nu) ~ 3-6 månader. De skvätter och markerar ganska mycket, ibland väldigt stora "skvättpölar"… Mina gamla hanar lugnade ner sig med tiden, behövde inte markera så mycket förutom något liten droppe då och då.

Jag har alltid lite toapapper eller våtservetter bredvid mig. Problem solved. :)

Rumblebee
0

Tack för svar :). På ett sätt är jag inte förvånad om det är så att Lilo ser mig spm hennes, hon är rätt mammig av sig :). Men ändå intressant att jag nästan aldrig upptäckt några droppar från Zelda dom jag får intrycket är den dominanta av de två, och alltid varit väldigt framåt :) Aja, hur som helst är jag glad att bara en av töserna droppar på mig, hur söta de än är så ska det bli skönt när (om 😂) de lugnar ned sig lite efter tonårsperioden