Råttor och Aloe Vera
Läs denna artickel från aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article14491.ab
Läste särskillt om hur det påverkade råttor där.
Har någon erfarenhet av detta?
Jag vet att några ger aloevera till råttorna och det ska tydligen fungera bra?

Mvh Stephanie 

så du föreslår att jaf ska blanda i aloe vera i mina råttors mat? *förvirad* fattar inte va äkligt det måste smaka.. vågar inte ge dom det.

Det är inte konstigt.. Likadant för alla varelser som dricker aloe dagligen.
Jag ger mina råttor aloe. Inte varje dag - vilket är det bästa egentligen. Men varje gång dom får barnmat eller annat geggigt får dom aloe.
Givetvis ska du inte ge direkt från plantan av flera anledningar. Att skära av ett aloeblad & lägga på tex sår är toppen! Men du ska inte äta av det.
Köp en kvalitetssäkrad dryck, kräm etc & använd. Den säkraste & bästa kvalitetsstämpeln är den ifrån IASC.
Inne på gerbiler har jag skrivit en liten artikel om aloe;
http://gerbiler.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=e4a6e1a5-088b-4741-88ef-e667e335e946
Och ni som är medlem i SRS kommer troligen få läsa den i HR nu i Okt.
Nu ska jag inte tjata på i all evighet - om ni inte vill de ;-)
Men jag tycker bara att aloe är så toppen! Allt från brännskador till det bästa näringstillskottet du kan få i dig idag =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Lotte som är medlem på hamster.ifokus.se säljer Alovera och detta anv även på hamstrar som får en underbar päls.. Maxidor på den sidan berättade om sin ena hund som hade urinvägsinfektion återkommande, hon sprayade Alovera på kussemurran och hunden har ej fått det tillbaka.
På sollentuna mässan var en tant med Schipperki hundar som gav sina hundar detta.
Jag ska börja ge mina djur detta..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan, jag säljer oxå aloe =)
Det är toppenbra till de mesta här i livet ;-)
Kom bara ihåg att köpa "riktiga produkter". Dom med en IASCstämpel och inte skiten på ICA etc..
// Emma, aka Althea

Det som jag fastnade för är att Aoe Vera tycks få flertal djur att må bättre samt att det i artikeln står att det förlängt råttors liv.
Tack EmmaJ för ett bra konstruktivt svar.Skall läsa din artikel om Aloe Vera genast!Om det finns något som kan förlänga mina små älskade råttors liv, så tänker jag testa det.Har även läst att detta haft oerhörd possetiv effekt på andra djurarter.Och när jag läste detta om råttorna så tänkte jag genast att andra råttägare kunde vara intresserade.
Naturligtvis så menar jag inte att man skall ta direkt från växten.Idag så kan man ju köpa färdig Aloe Vera.
#2. Tror inte att man skall ge råttor sådana mängder att smaken påverkas.Man kan ju blanda ner det i någon god mixad purre till exempel.
Detta är ju inget farligt, så det är ju värt att testa om det förlänger råttornas liv tycker jag!!Har även hört att det kan vara effektivt på djur med förkylning eller liknande.
#5 Jag köper ej på ICA jag vill vara säker på det är rätta produkten inte ngn dålig kopia..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#7 Jättebra =) Men det skadar ju inte att säga det, eller hur? Eftersom en del undrar varför dom tex ska köpa Forevers dyra aloedryck för 260kr när dom kan köpa Sascos på ICA för 130kr =)
Men skillnanden ligger ju givetvis i kvaliten, vilket inte alla begriper =)
Kul att jag kunde ge dig ett svar du var nöjd med =).
Är det ngt du undrar över eller vill veta mer om aloe är det bara att höra av sig så kan jag förhoppningsvis ge dig ett bra svar =)
Aloe innehåller 75 av 91 vitamininer, mineraler etc, bla antioxidanter. Antioxidanter hjälper ju till med immunförsvaret att hålla oss friska.
Att man dricker aloe betyder ju inte att du eller ditt djur aldrig kommer bli sjukt ;-)
Men det är en bra bas för näring & rening av tarmen ifrån slagg & plagg (som vi alla har där) och när slaggen så småningom försvinner ( kan ta 3-12 mån beroende på hur mkt man har där) så tar oxå näringen upp bättre i tarmen =)
Och det är ju som jag skrev i artikeln jag länkade till.. Det är inte för inte som hela 25% av Englands veterinärer använder aloe i sina behandlingar ;-)
// Emma, aka Althea

EmmaJ ! Vad kostar det att köpa Aloe vera av dig?Är det samma sorts Aloe Vera för både djur och människor?Jag är intresserad av att köpa!Men tycker även att det är viktigt att denna information kommer ut till andra råttägare!

Jag säljer för företaget Forever living products och en dunk på en liter kostar 261kr.
Dyrt kan en del tycka, men för en människa som dricker minidosen på 30ml så räcker det i en månad! 13kr om dagen för en bra hälsa med andra ord ;-)
För råttor räcker ju dunken givetvis ännu längre =)
Ja, drycken är densamma för människa & djur.
Vi har även fler produkter som kan användas av både människa och djur.
// Emma, aka Althea

Hahaha det där försökte min (förra) fanatiska granne pracka på oss. Hon var säljare på forever living och det var inte en produkt som hon försökte med. Det var allt från salvor , dryck till spray och det gick inte en dag utan att hon försökte sälja nåt. Gick inte att ha en vettig diskution med människan
Tror säkert att produkten är bra med mina får så bra och närningsrik mat ändå så dom behöver det inte. När det gäller salva kan jag faktiskt rek den men det går att köpa på hälsoapoteket som är minst lika bra för en hundring mindre.

var hittar man med IASCstämpel på da?? apoteket?

Wintermynta, visste du att 1 äpple på 50-talet är lika med 7-9 äpplen idag näringsmässigt?
Läs vad jag skrev i inlägg #8 till inlägg #7.
Hur vet du att den gellyn är lika bra? Har den ngn kvalitetsstämpel öht?
Vet du hur de företaget framställer sin aloe vera? Framställningen av aloen har betydelse av allra högsta grad.
#12 Tror inte att du kan få tag på produkter med IASCstämpeln i vanliga affärer, utan hos team marketing försäljare (dv.s homepartys etc)
// Emma, aka Althea

EmmaJ: Menar du ekologiska eller vanliga äpplen? Nä skoja bara. Sen prata jag inte om gellyn utan lotionen. Jag har provat båda med samma resultat på mina råttor. Så om den dyra fungerar lika bra som den billiga är det helt oki för mig.

Hur mycket ska man ge aloe vera till en råtta då? 

Till 4 råttor ger blandar jag i 2 korkar aloe i barnmaten. Hur mkt det är exakt i mått kan jag kolla upp imorgon
// Emma, aka Althea
Jag dricker aloe-juice:) Har funderat på att späda ut lite i deras vatten, men tyvärr har min juice grönt té i sig och jag har för mig att grönt té inte är bra för råttor.. Någon som vet?

Allt thé som inte innehåller tein kan du ge
// Emma, aka Althea

EmmaJ, ja då får jag ge nog bara en kork aloe vera till mina, dom är två :)
Nilam, grönt te innehåller ju koffein, så då går det inte och ge dom det ;)

Nu har jag räknat ut de..
Jag ger som som sagt 2 korkar aloe av Forever living products märke till mina 4 råttor.
Och deras kork fyller till bredden 6ml.
Så skulle man istället då ge direkt i munnen med en doseringsspruta är det 01,5 som gäller.
(om ni fattar vad jag menar när jag skriver siffrorna så)
Denna dosering tror jag är helt ok för en råtta om dagen =)
// Emma, aka Althea

oki doki ;) tack!

puttar upp denna tråd igen…