Rädda råttpojkar
Mina småpojkar har varit hos mig i tre dagar nu. De är från djuraffär så jag vet inte exakt ålder men gissar på att de är 5-6 veckor nu. Har förstått hur dumt det var att köpa därifrån. Putte vägde bara 65g och nu väger han 74g tre dagar senare. Pricken vägde 110g och nu väger han 126g. (Har även förstått att de ska väga minst 100g innan de ska flytta hemifrån). Verkar det vara en vettig viktuppgång?
Jag har ut dem på morgon, mitt på dagen och en stund på kvällen. De är såklart rädda men de gör framsteg, eller i alla fall den ena. Igårkväll kom Pricken fram till buröppningen och klättrade in i min hand självmant och satt och snosade lite på mig. Men Putte gömmer sig fortfarande och bajsar väldigt mkt när han väl är hos mig. Jag antar att det har att göra med att han är rädd.
Jag väntar inte ut dem tills de kommer till mig utan jag öppnar buren och tar tag i dem mjukt men bestämt. Sedan får de sitta på axeln eller innanför tröjan. Båda två har lugnat sig och kunnat somna på mig men när de ska ut ur buren nästa gång är de lika uppskrämda till en början. Speciellt den minsta.
Pricken har jag även haft ute på golvet och han kunde till och med leka lite med ett snöre med mig. Och han utforskar och kommer sedan tillbaka till mig vilket måste vara jättebra! Den minsta vågar jag inte släppa på stora ytor så han har bara fått vara i famnen och i buren.
Det jag skulle vilja ha är era bästa tips på hur man får sina råttor tama. På Pricken verkar det funka att inte göra en grej av att bli upplyft och hanterad men den minsta verkar inte bli bättre av det. Inte än i alla fall. Om jag Inte lyfter upp den minsta kommer han inte ut ur buren öht.
Jag vet att det väcker känslor att handla från djuraffär. Men det jag ber om är råd för hur jag ska få mina pojkar att trivas hos mig.
Lär den minsta att lita på dig, sträck in handen i buren (om du har möjlighet till det) eller sätt han på en yta med en liten gömma du kan nå han i (t.ex jag släpper dom i soffan och dom är på soffkanten bakom mig). När han väl ligger ner och tar det lugnt låt han lukta på ditt finger och klappa försiktigt runt öron och på huvudet, börjar han blunda kan du även "låtsas" tvätta honom med ditt finger försiktigt över ögonen, det jag har märkt på mina hanar (och nu har jag haft råttor i mindre än en vecka) är att dom tycker det är obehagligt om jag klappar längre bak då dom tror att jag ska lyfta dom hela tiden och dom vill ju gärna mysa tillsammans inte bli uppburna. Jag klappar dom med helhand ibland för att vänja vid att jag kan komma med hela handen utan att lyfta. Jag är ingen råttexpert, men det här är vad jag kunnat göra. Jag har 3råttor och den blygaste killen är han som vill kela mest nu, har inte börjat sätta dom i knät och dylikt än utan jag låter dom gömma sig på soffkanten och mysa i en hög tillsammans medans jag klappar dom, Dom har börjat krypa över varandra och putta bort varandra för att bli gosade :)
Det jag vet med dom flesta djuren är att dom blir lugna av att höra hjärtslag, så när man bär kan det vara bra om man håller djuret nära hjärtat och inte liksom rakt ut (om dom är osäkra), samt med andra djur vet jag att dom älskar att bli "mammade" alltså klappa runt, ögon, öron och mun som om du vore djurets mamma och rengjorde denne.
Tack så mycket för svar, det var när jag smekte den lilla över ögonen/öronen/kinderna som han tillslut somnade i famnen. Jag ska tänka på att vänja dem vid handen och att den inte alltid betyder lyft.
Hej! Mina små råtttjejer var väll ganska tama från början men nu klättrar de runt i buren som tokiga och vill komma ut för att kela. Ett tips är att ha de i ett ganska kalt rum utan massa skrymslen och låt de vara lösa och vänja sig vid den nya miljön. Annars kan det vara bra om du ger de något de gillar lite mer (mina gillar hundmat) när de är hos dig, då jag är väldigt intresserad av trickträning så tricktränar jag med de och det har gjort banden mellan oss starkare. Jag har bara haft de i 2-3v Lycka till!
Stort och smått bra kompott!
Jag skulle inte oroa mig. Har du kommit så långt på tre dagar så är du på god väg på rätt spår.