Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 7444 ggr
AliciaRing
8

Spännande BRA inredning!!

Hej nu har jag läst de flesta trådarna som finns här på rif om inredning och läser samma sak hela tiden… det är bara rör, hängmattor och rep osv!

Blir så trött på det, nu vill jag verkligen komma på något NYTT som inte finns och ingen ikea inredning!!

Något man kan köpa eller göra själv:) Kom GÄRNA med nya förslag🤔

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

emdi
4

ta massa stora kartonger å bygg en borg med gångar,hål å trappor? =)

ska göra ett idag tror jag.

/emdi

mieeow
6

Alltså mycket av det man sätter/lägger in i råttornas bur förstörs ju, antingen måste det kunna tvättas ordentligt eller så får det bli engångsanvändning, så det är svårt att hitta på något permanent. därför trivs många med att kolla på ikea, finns en del till bra pris. 

Men du kan ju kolla i andra affärer också, det enda man skall tänka på är att det inte ska vara farligt för råttorna, ifall de skulle gnaga på det, de ska inte kunna klämma sig osv. och om det ska vara permanent är plast eller någon metall (utan vassa kanter) bra material. 

Sedan är det väl bara att leta runt? Och använda fantasin! :) Posta gärna här om du får någon ny idé, det kan alltid behövas nya idéer

joannalindrot
36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en "våningsäng" som mina små troll ska få 😃

Micke & Molle

Råttgalen
1

Ååh vad fint!

AliciaRing
0

#3 Det var en bra idé. :)

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

[Emelie321]
0

#3 Men så fin! 😃

opius
8

Jag gjorde en klätterställning av ett vp-rör och några pinnar :)

Inte världens bästa bild kanske..

Blodfot
0

tassar

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Garm
1

Jag hade ett par vackra krukor i keramik i olika färg och storlek till mina råttor. Jag byggde också ett litet "hus" av kakelplattor

opius
0

Har du några bilder på "huset" ? Har nämligen en del kakelplattor över.

Mvh

Garm
0

Tyvärr har jag inga bilder, min hårddisk med alla gamla foton gick sönder :(

[marves99]
1

Tass tass 😃

fridanordqvist
1

Tass!

[Jester]
0

Tass

Emmieline
0

tass

[mitzylinnea]
4

[VampireGirlElvira]
0

Tass.

Tussaan
0

Vad menas med tass? Samma sak med "putt"? :P

[VampireGirlElvira]
0

#18 Japp. ^-^

Emmieline
0

eller att man följer

selma_råtta
0

Tass 😃

marsala
0

Gå på byggmarknaden och kolla. Dräneringsrör, avloppsrör mm. Fick runda hål i hyllplan sågade av en kompis.

mullsi
0

tass :)

marsala
0

Jag hade ett klätterträd av en äppelgren. Men med tiden hade grenarna blivit vässade av de små liven, så jag blev orolig att de skulle skada sig.

Sen var det någon här som köpte tändpinnar på biltema och byggde olika saker av. Nu har jag en stor påse men har inte byggt något än!

ratuoi
7

Jag har ett bollhav till mina tjejer :)

Medarbetare på Social fobi iFokus

mullsi
0

#25 kan du ordna en bild?? Det lät väldigt intressant 😃

porche91
0

Tass :)

marsala
0

Ja, det skulle jag med vilja se! Lidl sålde såna små bollhav ett tag va?

mikeiko
0

#3 Men HUR fab var inte det där!! :D

#25 Visaaaaaaaaaaa!!

marsvins
0

#25 jaa visa

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂

Pladask
0

Putt

R4ttus
0

Rekommenderar starkt den stora varianten av dessa korktunnlar!

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/tunnlar_grottor/279220

Mina råttor fullständigt älskar dem ^^

knutteknop
12

Jag byggde en borg av kartong till mina härom veckan, annorlunda vet jag inte, men enkelt och kan varieras i det oändliga :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

VAASHii
0

shit vad underbara idéer!

kafkiluring
1

Jag har ett cupcakeställ i buren, det blir en jättebra klätterställning plus att man kan gömma sig under det om man är liten. Är jättebra att sätta fast andra saker i också :)

mieeow
0

#35 cupcakeställ? o: hur ser ett sådant ut?

kafkiluring
4

Så här ser det vi har ut :)

Kate76
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ni har alla fina ideer. :) Jag har själv vävt kozy och mina råttor älskar dem. ( för er som undrar så hette jag förut savannah här och la ut en annons. Flera har köpt och tycker de är jättebra.

Jag gör dem av mattrasor och väver ihop så det blir som ett häng bo. Det finns olika storlekar men den som är populärast är kozy kokong med 5 ingångar, de älskar att ligga och mysa där samtidigt som de kan titta ut. :)

Jag tar 100kr för dem +frakt. Men om man är händig så är det ju bara att pyssla i hop något själv som jag gjorde.

detduger
8

Snickrade ihop en ful säng/hängmattehållare som djuren numera har i sin hage!

Kate76
0

#39   så fint tror dina djur stormyser där :)

Troberg
3

Kleenex (fast generisk billighetsvariant) utan parfym. Sätt in hela kartongen i buren. Avvakta. Snart har du trötta och nöjda råttor och det ser ut som om en servettfabrik har exploderat i buren. Släng när det börjar bli för sunkigt.

Tegelrör, sådana som man bygger vinkällare av. Funkar som bon, och är svala och mysiga när det är varmt. Lätta att rengöra också.

Grenar. Håll bara koll på träslag, och skrubba dem ordentligt först.

Köp en billig korkskruv av fällknivsmodell. Kostar typ en tia på DollarStore. Bryt isär den så att du får loss skruvbiten (en stor skruvmejsel och lite macho-attityd brukar göra jobbet). Sätt en kedja i hålet som skruven satt fast i, sätt en hake i andra änden. Sedan kan man lätt skruva fast majskolvar, köttbullar, äppelbitar, gurkbitar eller andra godsaker på skruven och hänga den i burtaket. Lite bättre aktivering när de måste "brottas" med maten, och fräschare när maten inte ligger på golvet.

Köp vanliga blomkrukor, de där röda i något keramiskt material. Köp ett kakelstift till en Dremel (och en Dremel om du inte har en…). Använd stiftet för att fräsa ur dörrar och fönster ur krukorna (arbeta utomhus och ha skyddsglasögon, det dammar). Vips så har du gjort mysiga och gulliga hus, som är svala på sommaren.

Rått-aircondition. Fyll en PET-flaska med vatten. Lägg i frysen. Ta ut den när den är genomfrusen och låt den ligga en stund så att den inte är tokkall (alternativ spola med varmvatten så att yttersta skiktet tinar). Lägg i buren, för en skön sommarsvalka.

Pappkartonger. Världens bästa leksak. Släng när de är för sunkiga.

Moa_Smille
0

Så här har jag inrätt min lilla kille är en ensam råtta (tyvärr) så han har en lagom stor bur för honom Gjorde om nyligen Så om ni har lite fler tips vad jag kan ha i buren? (Skriv gärna)

hampusrylander
0

#42 kul att se någon som har en exakt likadan bur som jag har ditt mina två, inspierar till idéer :) 

Dock är min väldigt tråkigt inredd just nu, mycket saker har blivit förstörda och jag har inte hittills hittat något nytt och bra att inreda den med. Varierar mest med hängmattor, olika rep och blandade saker på botten ibland. 

Har dock tänkt på att ta bort det övre hyllplanet så att det blir en större yta där för klättring och större saker att inreda med, samt sätta dit ett sånt där litet hörn-hyllplan av plast åt dom :)

Sham's Rats

Alwyn
4

Kul tråd! Kan ge några tips på kul och udda saker jag tagit inspiration från. Klätterträd av grenar: Såga av en tjock gren som du borrar några hål i på olika höjd och håll. I hålen sticker du in (och ev limmar fast med vattenbaserat limm) smalare pinnar som råttorna kan klättra på. Häng i tak eller fäst upp på vägg. I övre grenarna kan du sedan hänga upp godbitar som du slagit in i papper och satt snöre på. Grävskål för födosök: Ta en skål och fyll med akvariesten. I den gömmer du godbitar som råttorna kan få gräva efter. Grenar kan du snurra juterep eller hamparep runt för att underlätta klättrandet för råttorna, det ger bra klofäste. Det går ju att skrubba dem när det behövs. Väggbo: Små hörnskåp för väggar kan köpas billigt på loppis som du sågar ett hål i botten eller sidan på. Häng in en hängmatta i den och led ett rör dit så blir det ett toppen-bo.