Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 602 ggr
BettySue
0

Lite hemskt kanske..

..men jag är väldigt nyfiken. En kompis berättade att hennes gamla ökenråttor dött på ett ganska underligt sätt. Hon hade kommit hem och så hade den ena legat död på rygg med en uppfläkt/"sprängd" mage. Efter ett tag så hände detsamma den andra. Vad kunde det ha varit? Någon slags sjukdom?

Mamalicious
0

Jag vet att man absolut inte får ge havre till gnagare för magen sväller då upp.. Kanske kan va de?

TopasPearl
0

#1 Det är inte riktigt sant, det är mängden havre som har med saken att göra. Trodde det också att det sväller som tusan i magen men efter en diskussion här på råttor i fokus om "havregrynsmyten" så kom det fram att det är ofarligt för råttor om man inte ger dem det hela tiden. Jag ger mina råttor havre och ingen av dem har mått dåligt än. Fast i o f s vet jag inte om det är annorlunda med ökenråttor.

#0 Fast det kan vara liknande som Mamalicious skrev att det kan ha med maten att göra. Eller om de hade nån magsjukdom som gjorde att det blev så. Har aldrig hört förut att det har hänt. Men ta kontakt med uppfödaren till dem! Och om ni verkligen vill veta vad som hände dem så kan ni fråga någon riktigt duktig smådjurs vetrinär (som vet något om ökenråttor dvs). Det låter ju väldigt konstigt:/

OBS! Det finns Gerbiler.ifokus  så du kan kolla där eftersom det är ökenråttor. För det är ju helt olika med råttor och gerbiler egentligen. Det finns en vanlig tarmsjukdom som heter tyzzlersjukdomen hos gerbiler om det kanske kan vara det? 

Story
0

Ökenråttor som i gerbiler?

camilla85
0

I müsliblandningen som många ger sina råttor så finns det ju havreflingor/gryn. Det går iaf bra, menar du någon annan slags havre typ havre direkt från åkern eller så.

zimzon
0

Jag läste för ett tag sedan om någon som hade natalmöss/natalråttor (kommer ej ihåg vad de heter). Magen hade svullnat upp på dem mer och mer och till slut hade de dött. Men jag kommer inte ihåg vad sjukdomen hette.

Story
0

Min lillasysters råttor fick stora öppna bölder på magen. De var ganska gamla båda två och dock strax efteråt. Den ena avlivades hos veterinär.