Rekommenderade uppfödare?
Hejsan!
Visste inte vilken kategori jag skulle placera mitt inlägg i, så den som vill kan ju placera den där den hör hemma.
Iaf. Jag kollar runt lite efter uppfödare som är seriösa och bra. Men hittar inga i Västra götalands län. Finns det inga uppfödare i detta län eller har jag bara missat dom? Tipsa mig i så fall gärna om bra uppfödare i detta län.
Annars om det inte finns i mitt län så tar jag gärna emot rekommendationer om andra uppfödare i andra orter och län. (uppfödarlistan har jag redan kikat på, men vill gärna få tips också från andra).
Jag kommer inte köpa några råttor på lång tid framöver, utan just nu gör jag bara min research på vart jag skulle vilja köpa mina framtida råttor ifrån.
Har varit råttägare innan (för 11 år sedan gick min sista råtta bort, hade råttor under en 5 års period), och saknar ju att ha dessa härliga långsvansar i min närvaro. Och har nu bestämt mig för att åter igen bli råttägare sedan när min gamla katt kastat in handduken och inte längre orkar hålla mig sällskap mer (vilket förhoppningsvis dröjer).
Så shoot, ge mig massa tips och rekommendationer på uppfödare som ni tycker är bra.
Jag kan tillägga att jag vill ha råttor ifrån linjer där fokus i aveln ligger på temperament, hälsan och livslängden. Färger på mina framtida sällskapsråttor är totalt oviktig. Det jag vill ha ut av mina framtida råttor är ett gäng mysiga vänner som är sociala och kontaktsökande.
Tack i förhand!
Mvh, Anne :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hej!
det är inte så att jag försöker göra reklam för mig själv, utan att jag vill bara informera vad jag håller på med.
Jag försöker avla fram råttor som drabbas mer sällan av tumörer och som lever längre, fr. 3 år och uppåt får jag hoppas. Min nästa kull kommer i april- maj nästa år. Om du då är intresserad, kontakta mig.
Lycka till med dina nya råttor.
#1 självklart kan man få tipsa om sin egna uppfödning också om man föder upp råttor. Alla förslag, tips och rekommendationer tas tacksamt emot. :)
Har du någon hemsida man skulle kunna få kika på?
Tyvärr inte någon hemsida med råttor, det kanske blir senare, nästa år. Det låter som en bra idé.
Ingen mer som har tips eller rekommendationer? :)
Jo, kolla tillbaka i tidigare inlägg, för ca. 5 månader sedan, har de publicerat en lång lista på råttuppfödare.
Där hittar du kanske något.
Om du menar uppfödarlistan så har jag redan kollat den. men vill ju gärna få lite personliga erfarenheter från folk av vilka uppfödare de köpt ifrån och så och hur deras råttor varit, vilka de själva skulle rekommendera och varför osv. :)
Vart i västra Götaland? Det är rätt stort med har en del jag kan rekommendera, sen kan du tänka dig att åka en bit?
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag själv bor i Skaraborgstrakten så om det finns inom det området våre ju kanon. Men annars så funkar hela Västra götalands län för min del om jag ska kunna ha möjlighet att hämta ev. Råttor personligen. Utanför länet så kommer jag bli beroende av transporthjälp vid ett ev. Köp.
Tips: http://www.zickans.com/uppfoumldare---sverige.html
Inte så många uppfödare som håller till i västragötaland om jag inte mins fel. Lite smått dålig på vad som hör till vad. Men transport brukar gå att lösas från de flesta håll.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#9 Tack för tipset :)
Vintaz finns 8 mil ifrån Skaraborg och transport dit är enkel att fixa
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag har kullar ibland, men vet inte om jag skulle rekommendera mig. Jag är ju trots allt i mångt och mycket nybörjare men fokuserar just på just sociala och kontaktsökande råttor.
Utanför länet rekommenderar jag Arinellas (Grodan). Mina två honor från henne är fantastiska och hon är alltid rak och ärlig om vad som finns i hennes linjer. Dessutom mycket kunnig. :)
Problemet är ju mer på vem man pratar med. Många har konflikter med varandra och pga det pratar skit. En del uppfödare ogillar några av en annans linjer och avelstanke på en del kullar mm. Men stödjer annat. Så det är otroligt svårt att rekommendera eller ej.
Bästa är att kontakt uppfödare. Kolla vad man söker, fråga massa frågor och se vem man får bäst konakt med och hitta en kull som är lockande.
Bästa är alltid åka hem till uppfödaren så kan man se mer och enklare känna av ungarna osv.
#13 tråkigt att det ska vara sådana konflikter i råttvärlden. Det problemet har vi inte i gerbilvärlden där jag är aktiv som uppfödare. Där försöker man mer hjälpas åt och samarbeta. Men kanske beror på att vi är så väldigt mycket färre seriösa uppfödare så skulle vi vända oss emot varandra så skulle det ju inte gå så bra för gerbilaveln.
Men ja, jag får nog följa ditt råd och kontakta alla av intresse personligen och ställa miljoner frågor, haha. Jag kommer vara superpetig med vilka mina framtida råttor kommer vara, då jag vill ha goda chanser till att allt blir så bra som möjligt. :) Får bara hoppas att man inte blir lurad och att uppfödarna är ärliga om sina råttor och deras hälsa i linjerna bla.
Bra tråd då även jag letar seriösa uppfödare i samma område :-)
Den enda jag känner i göteborg är Emma Holtze som har PippiLottas uppfödning, hon har lång erfarenhet av råttor o har kullar emellanåt.
tass!
👆 Djurnörd
#16 ja just ja hon har starta upp igen efter nån månad på is.
Pippilottas hemsida är inte uppdaterad på väldigt länge.. Och så verkar det vara hos många uppfödare. Men jag har ansökt om medlemsskap i facebookgruppen och hoppas kunna få lite info därigenom.
👆 Djurnörd
#19 vad för facebookgrupp?
#20 Den heter: Pippiråttor, möss, katter och andra djur hemma hos Emma <3
länk: https://www.facebook.com/groups/332818183473041/?fref=ts
Det tog evighet för mig att hitta den! Det är en sluten grupp. Det står i beskrivningen att den främst är för folk som köpt råttor utav henne, men även folk som är intresserade. Så jag väntar fortfarande på att bli insläppt ;p Det känns ju som att det i regel är mer aktivitet på Facebook än på en halvt nerlagd hemsida.
Är det någon mer som har tips på, eller egna sidor på Facebook får ni gärna länka :)
👆 Djurnörd
De flesta uppfödare har även facebooksidor där de är lätta att få kontakt med. Skriver ut namnen på dem som jag själv tycker verkar seriösa men också som annat folk rekommenderar. Lejonhjärtas råttuppfödning Fourpaws råttor Verras råttor Zickans rattery Oddpaws uppfödning Mimblas råttor Glamråttan Ninetails rattery Kattvikens råttor
#22 Tack så mycket!
👆 Djurnörd
#12 ❤️
#13 Ja, det är mycket omoget av oss. Att skilja på sak och person är faktiskt svårt.
#24 är ju tyvärr det. jag försöker va noga med att säga till att jag har mina åsikter men önskar folk frågar runt på andra håll eller tar sina egna åsikter. Vad jag tycker behöver inte en annan tycka.
#25 Jag skämtade lite. Jag tog inte åt mig. Jag varnar alla för att gå med på forum och grupper på nätet och istället försöka lära känna råttfolk IRL, för att undvika missförstånd. Samt uppmanar jag många ledsna människor att de ska strunta i att folk mobbas på nätet. Stäng av datorn/mobilen, gör något annat. Gosa med en råtta.
På det sättet är de nya mobiltelefonerna, paddor mm illasinnade uppfinningar. Folk kommer inte undan internet och förstår vad som är viktigt i livet. Skitsnacket på nätet blir för viktigt för dem om de har ett fattigt IRL liv. Fyll livet med massa IRL stuff o skit i teknikens under.
Det är viktigt att skaffa sig några vänner att samarbeta med, för man kan inte räkna med att om man får otur och trubbel att man får något stöd om man inte har ett kontaktnät. Så jag tipsar inte på att man fullt ska förlita sig på internet.
Skapa rått-event IRL, lär känna varandra (frys dock inte ut nya)