Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 925 ggr
michyi
0

Ev. dräktig - För gammal??

Jag har en honflock, varav ena honan jämt går lös/fri i lägenheten då hon är väldigt speciell. Jag har även en liten hanflock där någon av dem uppenbarligen, för första gången, lyckats öppna burluckan och smitit ut ur buren.

Jag vaknade nyss av små råttskrik/pipande och såg alltså  en av hanarna tillsammans med min hona i min säng. Jag är helt vettskrämd och undrar hur farligt det skulle vara om hon skulle vara dräktig? Hon är ett och ett halvt år gammal och ej fått bebisar tidigare…

Kan man på något sätt se såhär tidigt ifall hon skulle vara dräktig? Finns det något jag eller veterinär kan göra isf? Går det att göra som någon slags abort?

Hur stor är chansen att en råtta dör vid förlossning pga för hög ålder?

Katti
1

Ingen som helst fara på grund av åldern, så du kan vara helt lugn! Dessutom är det långt ifrån säkert att hon är dräktig.

tötenöten
3

Bäckenet kan ha stelnat och det kan innebära fara vid förlossningen, så det är visst en viss fara med en så pass gammal råtta. 

Är det tidigt i dräktigheten kan man operera bort livmodern, och det är då en slags abort. 

Man kan inte se några självklarqa tecken på dräktighet så här tidigt och det finns inte så mycket man kan göra åt saken ifall hon är dräktig, men risken att hon kan behöva kejsarsnitt vid eventuell förlossning är förhöjd jämtemot om hon hade bara varit 7-8 månader.

Önskar dig lycka till och vi får hoppas att hon inte är dräktig :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

michyi
0

Tack för svar 🙂Jo jag har tidigare läst om det här med bäckenet fast är fortfarande rätt oklar med hur det yttrar sig vid en förlossning, men förhoppningsvis så är hon inte dräktig, de kanske precis hann stöta på varandra innan de väckte mig, för så fort jag hörde dem särade jag på dem riktigt blixtsnabbt och just då parade de sig inte. 

#2 Du verkar väldigt kunnig så jag passar på att fråga även om hon inte dräktig. Om det här var din råtta, och hon var dräktig, hur skulle du ha gjort? Är operation av livmoder det bästa alternativt? Vet du vad riskerna med ett sådant ingrepp är?

R4ttus
1

Det är ett väldigt stort ingrepp att söva och operera bort livmodern i förebyggande syfte. Är inte veterinären van vid att operera råttor så kan det sluta riktigt illa, och även om det är en jätteduktig veterinär så finns ändå alltid risken att han hon inte klarar av att bli sövd.

Jag hade avvaktar och hoppats på det bästa. Visar det sig att hon är dräktig så hinner du förbereda dig för komplikationer - och  chansen är minst lika stor att hon faktiskt skulle klara av att föda ungar utan några som helst problem. Det där vet man aldrig och är väldigt individuellt.

Risken att hon blivit dräktig är nog väldigt liten, speciellt om de pep/skrek.  Vet du om hon löpte när det hände?

Vet att när jag hade honor samtidigt som hanar så var honorna otroligt "flörtiga" när de löpte, annars så pep/skrek eller blev de arga mot hanarna. (Genom galler eller de enstaka tillfällen de fick nosa på varandra) Noll intresse såvida de inte löpte. Men mina honor var inte  överdrivet flocksmarta eller speciellt "snälla", så kanske bara var mina som betedde sig så.

Det är även vanligt att det krävs flera parningar så att säga för att det ska bli ungar.

tötenöten
1

Som ovanstående säger så är det ett väldigt stort ingrepp och väldigt riskfyllt. Skulle säga att chansen att hon överlever förlossning är större än att hon överlever att operera bort livmodern :) (nu ksk jag låter väldigt negativ, men chansen att hon överlever är väldigt stor ändå)

Och honor brukar i regel inte bli arga och pipa mot hanar om de löper, så jag skulle nog säga att hon troligtvis inte är dräktig :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

zickan
3

1. kolla råttans vulva. ser du nått mer stelt/hårt kladd som inte ska va där. Grattis hane har lyckats iaf komma in. Men behöver inte betyda hans sperma är bra nog eller parningen ger smått. 
2. var honan inte brunstig under rymmingen har det inte skett nått. 
3. brukar du se på honan när hon brunstar så är det bara hålla koll om hon brunstar om nån dag. isf ej dräktig. däremot om du inte ser att hon brunstar övh nu 2 veckor framåt kan du räkna med smått. är hon svår att se om hon brunstar normalt sett är det dock svårt att se nu med.
4. väldigt skönt att ha en våg hemma. första veckan brukar det inte ske så mycket viktökning. Men vecka 2 kan det va lite till mycket, vecka 3 kan det blir några gram om dagen, bromsa upp sedan öka några fram igen.

Efter 2 veckor bör du förbereda och sätta henne i en egen bur. Inredd med bra boende, rivet papper eller nått som hon kan bädda och fixa om hon är dräktig. Jag har inga hängmattor eller hyllplan om buren är lite högre. Risken att hon väljer föda där och de små ramlar ner när hon går ur boet. 

Ungar föds runt 21 dygnet. Men kan komma nån dag senare utan fara. 
Däremot bör du redan nu börja tänka på maten. Ge nyttig mat. Gärna med lite mer kalk och blodmat. Efter födsel samma där. Ge nyttig mat gärna mer blodmat som blodpudding, rått kött(om du är ok ge sånt annars lagat), leverpastej, korv mm
Hellre mindre portioner flera gånger dagen så maten inte blir dålig. 

Det är en ökad risk med första kullen efter ett års ålder. Hur stor är mer i hur fräsch honan är i kroppen. Det där med bäckenet är lite av en myt men vi vill gärna fortsätta hålla den så folk skräms lite att inte para äldre honor för honornas skull. 
Riskerna är ökade då kroppen tar mycket stryk av att föda ur och dia en kull. 
Det är inte ens rekommenderat ta en andra kull efter 15 månaders ålder då det varit mer risker efter den tiden. Och svårare för en äldre kropp att orka återhämta sig.
Som ägare kan man däremot göra sitt bästa för att hjälpa. Ge bra näringsrik mat. Kalk skulle jag verkligen rekommendera i detta fallet. Kalk bygger inte bara kropp men hjälper mycket under tiden honan krystar/föder ungarna. Får hon svårt att få igång värkarna kan man ge en stor dos reptilkalk i välling till honan. 
Så ge kokt/rått ägg med skal, skaldjur, torkad insekt mix, snäckskal eller något ett par gånger i veckan i maten osv. 

Men även viktigt du inte börjar stressa upp dig. Djur kan känna av och själva bli nervösa. Ta det lugnt, ge henne en bur några dagar innan ev födsel. Låt henne umgås med burkompis//ar lite då och då i flockens bur eller utanför bur så länge den ev dräktiga honan inte blir irriterad eller stressad av det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.