Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 830 ggr
dorkey
0

Teckningar/färger - Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två tjejer här hemma jag är lite osäker på vad det är för färger/teckningar, det är egentligen hur lätt som helst, jag vet. Men jag är verkligen inte bra på det där med teckningar och färger.

1. Vi har då en nybadad Max på bilden. Är det verkligen mi hd? för det första så har jag hela tiden varit osäker på om det verkligen är mink, vad är det för något? Och sedan har det slagit till i huvudet på mig, inte f*n är det hd, det är väl striped? xD
  2. Bilden jag lägger ut här nedan är på Sussie, som jag har fastställt att det är ag hd, men ser det nästan inte ut som variegated? (vad det nu kallas på svenska) hon har ju faktiskt tydliga prickar, inte många men 3-4 tydliga prickar utanför hd-randen. Så, rätta mig!
  3. Sen undrar jag sedan länge, vad är det för skillnad på husky och roan?

dorkey
0

Sussie bild 1.

dorkey
0

Sussie bild 2.

Allamej
0

Max är ba striped roan, inte mi hd. Och Sussie… jag skulle säga hd mm eftersom hon inte är fläckig över hela vita delen. Har du varit in på srs hemsida och kollat? Där får du dessutom se skillnaden på Husky och striped

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dorkey
0

Jag förstår ändå inte riktigt, Max kan väl ändå inte vara Ba st roan? På bilden är en ba st roan, hon närmast.

Bilen ser ganska mörk ut, men hon är mycket åt det bruna hållet.

Lägger upp en ljusare bild. 

Tack, jag ska kolla på srs hemsida.

CamillaS
0

har du inga bätte bilder på dom? men Max har ju ingen bläs?, tycker han ser ut som black hooded kanske mm och sussie ser ut som agoti? hooded mm

dorkey
0

Max, ljusare bild.

TacoBelle
0

Bild #0 Max är en s/black hooded. Varför skulle han inte vara en hooded?

Bild #1 Är en agouti hooded. Ev. mm.

Striped roan: Råttan ska ha ett streck (i varierande bredd) från huvudet till svanstippen och vara bläsad. Striped roan bleknar mer eller mindre.

Husky roan: En Roan ser ut som en ambk med bläs när den föds, men bleknar ju äldre den blir.

Vissa bleknar inte alls mycket, blir bara lite ljusare i kanterna i teckningen medan andra blir nästintill vita.

Bifogar en liten illustration.

dorkey
0

Jag kan lägga upp en hel del bilder om ni vill.

Grejen är att Sussie är Agouti, det vet jag. Men om hon det kan vara en blandning mellan hooded och variegated? eller om det är hooded, med variegated i generna kanske? jag vet inte. Det kanske helt enkelt är hooded med ett par tydliga prickar utanför bara?

Max är absolut inte black, det ser ni på bilden ovan. Men hon är alltså inte mink heller? och det finns ju inget som heter brown. Kan det vara något med self?

#3, #5, vad menar ni med hooded mm? mm, förkortning för vad?

dorkey
0

#7, tack. för det första, det är en hon. Jag tycker Max har sådan otroligt bred rand, så det borde vara mer striped än hooded?

Ännu en gång, vad menas med "mm" & "ev", menar du helt enkelt, "med mera" & "eventuellt"

Blir förvirrad av alla förkortningar ^^

Okej, tack för husky, Roan förklaringen. Det hjälpte.

TacoBelle
0

#8 Det är väldigt vanligt att hooded är mm, med prickar lite här och där och bruten sadel osv. Dock inte önskvärt. Sussie är hooded, inte variegated. mm betyder mismarked och ev. betyder eventuellt.

TacoBelle
0

#9 Men nej det är en silver black hooded! Extremt tydligt speciellt i bild #6. För det första hon har en tydlig huva, ingen bläs och ser inte ut att ha blekts alls. Hooded kan ha extremt olika bredd och utseende på sina sadlar. Det ultimata är dock ca 2-3 cm.

dorkey
0

Så mm är alltså lite av, "fel i färgen/teckning, dåligt exemplar"?

Sussie är då ag hd mm. Det hänger jag med på. Men att Max är self black hooded? men hon är ju inte ens nära svart? Hennes rand är lika bred som en striped, men eftersom hon inte har bläs, så är hon hooded? och varför self?

Dessa j*vla teckningar, man blir gaalen. xD Och ursäkta att jag är så seeg, jag får det inte att gå ihop bara :P

På bilden, det är stor skillnad på Max och en black hooded.

dorkey
0

#11, silver? Men det ska väl synas tydligt på små vita hårstrån i pälsen?

gulzebra
0

#12: mm (missmarked) används när man kan missuppfatta vilken teckning det är typ. Tycker itne att dina ser rent mm ut.
Vid konstig färg används untypical, ut.

Vad får du self ifrån? Self är hon inte :P Syftar du på s/ så betyder det silver, s- betyder self.

Max är en solklar hooded iaf. Här ser hon ut att vara black också, sen om hon är silvrerad ser jag inte.
Agouti tror jag iaf inte, hon ser inte ut att vara tickad… Inte här iaf. Däremot ser hon lite smått brunaktig ut, men det är rätt vanligt att svarta råttor blir rätt blaskiga i färgen, dålig färgavel helt enkelt ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Exempel på en blaskig black

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

TacoBelle
0

s/ = silver

s- = self

Det är svårt att säga exakt färg efter bara foto. Bilden i #0 ser det ut som silver black hooded. Det ÄR en hooded, inte striped. Som sagt hooded kan ha olika bredd på sadlarna, men det ultimata är 2-3 cm. Striped kan också ha olika bredd på sin "rand". Hur menar du att Max inte ens är nära svart? Hon har kanske rostat?

Mismarked=Feltecknad.

gulzebra
0

Och en agouti hooded

Allamej
0

Ok, inte helt klar med vem Max är och hur hon ser ut… Men men, på bilden i inlägg #0 så är det en hooded och en svart striped.

Om den som är hooded är Max så tycker jag att hon ser mer ut som choklad än svart om man kollar #6

Sussie är augoti hooded missmarked

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dorkey
0

Sussie är vi klar med, frågan var där om det kanske var variegated, men det var det inte. Utan missmarked helt enkelt. (ag hd mm)

#14, jag såg fel, eller snarare förvirrade mig själv lite. Jag menar silver iaf :P och som sagt, hon är inte silver. Hon har iaf inga vita hårstrån som silver ska ha.

#16, precis. Från ett foto så är det lite svårt att se. Men om man säger såhär då, fast hon är lite åt det bruna hållet, så kallas det ändå black? som på bilden #12, det är egentligen brun och svart, men hon kallas ändå black? ^^ haha.

Men om man tittar på http://www.hawthorn.org.uk/varieties.aspEn underbar sida för den delen. Så verkar nästan Chocolate vara ganska likt?

För hooded har vi iaf kommit överens om nu.

BettySue
0

Jag vill bara tipsa om Jisushikas hemsida som faktiskt är jättebra :) Finns bilder på många olika färger/teckningar..

http://every-info.com/ratdreams/ratdreams.htm

Där har du direktlänken till de olika färgvarianterna.

Och hooded var jag också överense med alla andra om.

BettySue
0

#19 Shit vilken sida! :D

Nidnal
0

Svårt att se på en bild om det rör sig om black eller chocolate… Black är ju vanligare än chocolate, och ofta blir de svarta brunaktiga i färgen, de rostar. Men visst skulle det kunna vara en chocolate :) Har du någon stamtavla så du kan kolla vad det finns för färger i släkten?

dorkey
0

Nej, jag fick henne gratis av en 13 årig tjej för bara någon månad sedan. Hon kommer tydligen från zooaffär :/

Ninja
0

Det är som de andra säger väldigt vanligt att råttor som är genetiskt svarta ser bruna ut pga en del blekande gener som kan ligga och blaska ner färgen. Inte helt ovanligt speciellt när det är en råtta från zoo/okänd bakgrund.
I den första bilden tycker jag mig se lite olika nyanser i färgen - den verkar skifta lite i svart och brunt (kanske bara ljuset som gör det) men det är i alla fall väldigt vanligt att svarta råttor rostar och blir brunfläckiga eller t o m mer brun än svart.

Som Allamej skrev så kan det även vara chocolate, men jag tycker den då borde vara lite varmare i färgen än råttan på bilden. Chocolate är inte helt vanligt, och ännu mer ovanligt hos zoodjur.

dorkey
0

Ja men då stämmer det ju. Alla djuraffärer här runt omkring mig har nästan bara roan och black hooded, de är de vanligaste och populäraste. Så pågrund av det så tycker man ju att det verkar mer troligt att hon är ba hd, med lite bleknande, rostande färg helt enkelt. Och om man tar gul_zebras bild #15 så stämmer det in på Max ganska bra.

Tack för alla era svar :) nu är allt klart för mig.